Banca la care ai credit te-a nedreptăţit? Apelează la instanţă!

Ultima actualizare:
simeon stalpnicul png

Mulţi dintre noi am avut sau avem măcar o rată la bancă. Fie că e vorba despre dorinţa de a achiziţiona o maşină, un apartament, un teren sau produse electrocasnice, românii au contractat credite şi plătesc lunar ratele. Dar ce se întâmplă în momentul în care băncile încalcă abuziv drepturile clienţilor lor? Specialistul Click!, Alexandra Popa, ne spune ce trebuie să facem.

Cadrul legal pentru protejarea intereselor consumatorilor de credite s-a îmbunătăţit permanent în ultimii ani. Chiar şi aşa, principala provocare este modalitatea de monitorizare a respectării deciziilor legale de către bănci.

Numărul mare de reclamaţii şi procese în instanţă arată că în ţara noastră încă nu s-a găsit soluţia optimă, resursele de care dispune Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor fiind limitate.

Stabilirea instituţiei potrivite care să verifice dacă băncile respectă drepturile consumatorilor de credite nu este deloc o decizie uşoară. Potrivit unui raport publicat recent de Banca Mondială, experienţa internaţională arată că există trei opţiuni de delegare a atribuţiilor către:

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor;

Autoritatea de Supraveghere Bancară - în cazul ţării noastre este vorba de Banca Naţională a României;

Crearea unei agenţii speciale.

Citeşte şi:

Uite cum acoperi datoriile de pe cardul de salariu

Uite cum obţii bani mai mulţi din depozite

Uite ce să faci dacă ai rămas fără card

Cum să-ţi micşorezi rata la credit prin refinanţare

6 sfaturi despre cum să economiseşti bani fără să recurgi la compromisuri foarte mari

ANPC nu face faţă numărului mare de solicitări

În România, soluţia aleasă a fost transferarea atribuţiilor către ANPC. Rezultatul nu a fost cel mai bun, mai ales că activitatea de creditare a populaţiei a avansat rapid după 2004 - 2005. Reclamaţiile s-au înmulţit, tot mai mulţi consumatori reclamând practici abuzive din partea băncilor la care aveau credite.

Deşi ANPC a luat măsuri suplimentare de protejare a consumatorilor, aplicarea lor a fost greoaie. Iar pentru a depăşi acest impas, preşedintele ANPC recomandă consumatorilor să apeleze la instanţă.

BNR ar putea identifica cel mai uşor abuzurile

Cea de-a doua soluţie ar fi delegarea acestor atribuţii către autoritatea de supraveghere bancară, respectiv BNR. Banca Centrală are personal capabil să înţeleagă mai bine serviciile financiare, astfel că poate identifica mult mai uşor abuzurile la care pot fi supuşi clienţii.

Problema în acest caz este că pot apărea conflicte de interese, deoarece asigurarea stabilităţii financiare tinde să primeze în detrimentul protecţiei consumatorilor. Recent, Nicolaie Cinteză, şeful direcţiei de supraveghere din cadrul BNR, a declarat public că nu este de acord ca noile formule de calcul să afecteze profitabilitatea băncilor.

Ce face avocatul pentru tine

Iulian Urban, preşedintele organizaţiei Asistenţă pentru Consumatori, îţi spune care sunt paşii pe care îi va urma avocatul pentru tine:

 Plângere la ANPC, la Consiliul Concurenţei, la BNR şi la Asociaţia Română a Băncilor

simeon stalpnicul png

Plângere penală (când este cazul) împotriva băncii care te-a prejudiciat

Notificare oficială către bancă de respingere a abuzului respectiv

Conciliere directă cu banca pentru anularea clauzelor, comisioanelor sau majorărilor abuzive

Mai multe detalii găseşti pe site-ul: www.asistenţăpentruconsumatori.ro sau la telefon: 021-207.47.17

Banca Mondială: ANPC, soluţia cea mai dezavantajoasă

Cum este rezolvată această problemă a protejării intereselor consumatorilor de credite în străinătate? Specialistul Click!, Alexandra Popa, ne arată cum stă situaţia îl alte ţări.

Raportul Băncii Mondiale arată că atunci când protejarea consumatorilor de credite cade în sarcina autorităţilor care protejează cumpărătorii de alimente sau electrocasnice, ele devin copleşite de noua sarcină.

simeon stalpnicul png

„Agenţiile sunt, în general, sub incidenţa regulilor funcţionarilor publici, nu pot atrage personal şi nici nu pot menţine personalul care a fost pregătit în domeniu", atenţionează raportul Băncii Mondiale. Chiar şi crearea unui departament special pentru servicii financiare - aşa cum s-a procedat în Suedia - depăşeşte capacităţile financiare ale acestor agenţii.

În Germania există Autoritatea de Supraveghere Bancară

În ceea ce priveşte Autoritatea de Supraveghere Bancară, Germania consideră că această instituţie ar fi cea mai potrivită. „Reclamaţiile reprezintă o sursă importantă de informaţii pentru activitatea de supraveghere.

Acestea ne alertează cu privire la cazuri unde trebuie să revedem dacă instituţia îşi ia în serios responsabilităţile şi dacă sunt necesare măsuri de supraveghere", se precizează pe site-ul oficial al supraveghetorului din Germania.

 În Canada, instituţie de sine stătătoare

În Canada s-a înfiinţat o instituţie nouă, responsabilă doar cu protejarea consumatorilor de servicii fianciare şi promovarea educaţiei financiare.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
Tanc american M1 Abrams FOTO Getty Images
image
image
image
image
image
image
banner mama luiza melencu png
vaccin gripa jpg
Dieta post cinci zile beneficii jpg
sorina pintea jpeg
Ion Iliescu. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
femeie cu haine  foto   Shutterstock jpg
Canicula - caldura - termometru -meteo - FOTO Shutterstock
image png
image
actualitate.net
image
actualitate.net