Zahăr alb, brun sau brut. Care e mai bun?

12-13-sanatate-1.jpg

Care tip de zahăr e mai bun: cel alb, brun sau brut
Foto: Click!

Dacă tot cumpărăm zahăr, măcar să alegem varianta cea mai bună. Pe rafturile magazinelor găsim o mulţime de produse: zahăr alb rafinat, zahăr brun sau brut, precum şi tot felul de îndulcitori. Nutriţionistul Alina Stoica ne explică ce diferenţe există între ele, câte calorii conţin şi ce efecte au asupra organismului nostru.

  • Zahărul alb. Atât cel din sfeclă, cât şi cel din trestie de zahăr se obţin în urma unui proces de rafinare. Aici au loc tratamente termice şi chimice care distrug parţial nutrienţii şi se adaugă aditivi alimentari (E220 – dioxid de sulf sau E150 – caramel amoniacal). O lingură de zahăr alb are 16 calorii şi conţine 99,9% zaharoză pură.

 

  • Zahărul brun. Culoarea e dată de melasă, care se adaugă într-un procent ce variază între 3,5% şi 7%. Aportul de melasă e singura diferenţă dintre zahărul alb şi cel brun. Din păcate, această melasă conţine cantităţi infime de calciu, magneziu, potasiu şi fier, astfel încât acest produs nu e cu mult mai bun decât primul. O lingură de zahăr brun are 17 calorii şi 97% zaharoză.
  • Zahărul brut, necristalizat, este varianta mai puţin nocivă, deoarece conţine 85% zaharoză, dar un aport semnificativ de vitamine din grupul B şi minerale (calciu, magneziu, fosfor, fier, sodiu, zinc). O linguriţă de zahăr brut are doar 11 calorii.

Ce înlocuitori naturali avem

9-acasa-5-alina-stoica.jpg

Alina Stoica, nutriţionist

Potrivit nutriţionistului, înlocuitorii zahărului pot fi clasificaţi în funcţie de provenienţă - naturali (miere, siropuri de fructe) sau sintetici - şi de valoarea calorică: calorigeni (fructoză, sorbitol, xylitol, aspartam) sau necalorigeni (zaharină, ciclamat...). Îţi recomandăm variantele sănătoase de mai jos.

  • Mierea e singurul îndulcitor natural care conţine fructoză naturală, vitamine, antioxidanţi. Atenţie că are multe calorii. 
  • Extrasul de ştevie este cel mai dulce aliment, puterea lui de îndulcire fiind de 300 de ori mai mare decât a zahărului. Are un indice glicemic redus.
  • Siropul de agave. Este de patru ori mai dulce decât zahărul. Conţine vitaminele B, C, D şi E, calciu, fier, magneziu, fosfor, seleniu, potasiu şi crom. Având un indice glicemic scăzut, poate fi folosit şi de persoanele cu diabet sau afecţiuni ale pancreasului.
  • Siropul de tapioca se obţine din rădăcina plantei cassava, în urma unui proces enzimatic asupra amidonului. „Se absoarbe imediat în sânge, iar carbohidraţii se digeră în câteva ore. Acest sirop poate fi folosit şi de copii mai mari de 8 luni”, spune Alina Stoica.
  • Siropul de arţar conţine 66% zaharoză. În funcţie de culoare, de data de recoltare a sevei şi de gust, siropul de arţar este de mai multe feluri, diferenţiate prin culoare şi aromă. La gătit se folosesc siropurile mai închise la culoare şi cu un gust puternic.
  • Fructele uscate conţin vitamine şi minerale şi reprezintă o altă soluţie de îndulcire a preparatelor. Poţi alege între smochine, curmale, caise, stafide, prune şi afine.
Loading...