A condus "cârtiţa" pe sub pământ 17 luni

Ultima actualizare:

    Italianul Eugenio Fabri a manevrat utilajul de 960 de tone care a săpat tunelul de la metroul Drumul Taberei. Varvara a fost scoasă cu macarauaFoto: Dorin Constanda, Astaldi
Italianul Eugenio Fabri a manevrat utilajul de 960 de tone care a săpat tunelul de la metroul Drumul Taberei. Varvara a fost scoasă cu macarauaFoto: Dorin Constanda, Astaldi

Are 960 de tone şi 58 de dinţi cu care forează. Un adevărat mastodont, care a fost scos de sub pământ cu macaraua. “Cârtiţa” Varvara a terminat de săpat tunelul metroului din Drumul Taberei, după 17 luni. Ea a fost condusă de un “şofer” cu experienţă.

Să lucrezi zi de zi pe sub pământ nu e uşor. Eugenio Fabri nu a văzut lumina zilei 17 luni, cât timp au durat săpăturile la tunelul de metrou al Magistralei 5 ( Eroilor-Drumul Taberei). Venea la muncă dimineaţa şi mai ieşea din galerie seara târziu, apoi era schimbat din mers de un alt coleg.

Pe 25 septembrie 2013, “cârtiţa” Varvara a intrat în subteran la staţia Academia Militară şi a ieşit la suprafaţă marţi seară, la staţia Râul Doamnei, după 6 km de excavare. În tot acest timp, muncitorul adus special din Italia ca să o conducă s-a aflat la butoane. Cabina lui, aflată la coada utilajului, arată ca într-un film SF. Multe calculatoare, ecrane şi camere video.

Şantierul de la depoul Lac Străuleşti
Şantierul de la depoul Lac Străuleşti

“Nu e uşor să conduci un TMB (Tunnel Boring Machine). Îţi trebuie multă experienţă”, este de părere Eugenio, care a participat şi la spăturile tunelului pe sub Bosfor. Utilajul nu s-a oprit o clipă şi a înaintat câte 25-27 de metri în 24 de ore, iar fiecare “pas” a fost monitorizat de italieni de pe calculatorul de bord. A existat şi o zi de Cartea Recordurilor.

Italianul urmăreşte din cabină fiecare  mişcare a utilajului
Italianul urmăreşte din cabină fiecare mişcare a utilajului

În 5 aprilie 2014, Varvara a înaintat cu 45 de metri liniari şi s-au montat 30 de inele de beton armat. „Recordul precedent, de 43,5 metri, a fost stabilit la Varşovia, în 2012, într-un sol similar. Ca la femei, contează fiecare centimetru!”, a spus, râzând, inginerul Mihai Divlan, responsabil cu execuţia.

Varvara a ajuns de curând la capătul tronsonului, la staţia Râul Doamnei
Varvara a ajuns de curând la capătul tronsonului, la staţia Râul Doamnei

Varvara a fost demontată, astfel că fiecare părticică a fost ridicată cu macaraua. Toate bucăţile au fost urcate pe platformă şi duse la Academia Militară.

Aici a fost demontată şi ridicată cu macaraua
Aici a fost demontată şi ridicată cu macaraua

Peste câteva săptămani va fi remontată şi relansată spre viitoarea staţie Eroilor 2, unde are de săpat 800 de metri. În curând va fi scoasă la lumină şi Filofteia, cea de-a doua maşinărie.  

În 2016 sunt gata lucrările şi la Străuleşti

Tunelul acesta a fost săpat de ”cârtiţă”
Tunelul acesta a fost săpat de ”cârtiţă”

Lucrările la Magistrala 4 de metrou vor fi finalizate abia în 2016, cu o întârziere de un an, şi nu în 2015, termenul anunţat iniţial. Tot Astaldi lucrează şi la extinderea M 4 cu două staţii (tronsonul Parc Bazilescu – Lac Străuleşti). La finalul primului semestru din 2014, după mai bine de un an şi jumătate de la începerea lucrărilor, erau finalizate circa 20% din lucrări, potrivit raportului pe primele şase luni publicat de grupul italian. Au fost efectuate lucrări de structură şi de deviere a reţelelor edilitare. Pentru a săpa tunelul, constructorul a adus un al treilea TBM.  

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
Mitsuko Tottori Japan Airlines FOTO EPA EFE jpg
image
image
image
image
image
image
Tokyo FOTO Shutterstock
euro valuta bani pixabay jpg
batrana flori getty jpeg
supa oase1 jpg
pod pixabay jpg
piatra neamt jpg
4325ad6e 8121 4bcc a4cc efe2d686fa2c jpeg
smoothie ovaz1 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net