Sfaturi ca să eviţi oboseala la volan

A început sezonul concediilor de vară, acele vacanţe mai lungi, când ne permitem să alegem destinaţii mai îndepărtate, în străinătate. Ne aşteaptă litoralul bulgăresc, superbele plaje greceşti sunt şi ele la doar câteva sute de kilometri distanţă, sau poate optăm pentru un circuit în Europa, ori prin ţară. Oriunde ne-am duce, mare atenţie la volan! Drumurile lungi, istovitoare, pot fi periculoase chiar şi pentru un şofer experimentat.

„Înainte de a pleca la drum, fă o revizie a maşinii, vezi dacă e în condiţii tehnice bune, dacă are toate actele la zi, roată de rezervă umflată, extinctor, vestă reflectorizantă. De asemenea, verifică starea vremii şi informează-te în legătură cu regulile din ţara respectivă”, recomandă Andrei Mitraşcă, pilot de curse şi şofer de mai bine de 21 de ani.

 

Nu contează doar numărul de kilometri pe care îi ai de condus, ci şi drumul, restricţiile de viteză. Una e să mergi pe autostradă, alta e pe un drum naţional prin localităţi. În funcţie de toate acestea, raportat la puterea maşinii, îţi vei calcula cu aproximaţie timpul pe care îl vei face până la destinaţie. „Mai trebuie luat în calcul şi numărul de pasageri. Cu cât sunt mai mulţi, cu atât opririle pot fi mai dese. Unul vrea să fumeze, altul vrea la baie... De asemenea, dacă aveţi copii, ei au nevoie de pauze mai dese”, spune pilotul. Planifică-ţi cât mai generos timpul alocat drumului, ia în calcul că poate durează mai mult, astfel încât să nu fii nevoit să bagi viteză ca să recuperezi. Ideal e să se facă o pauză o dată la 2-3 ore.

Când e mai bine să pleci la drum? La 3-4 dimineaţa, ca să fentezi traficul, sau seara, după serviciu? Nici una, nici alta, susţine Andrei Mitraşcă: „Recomand să nu îţi dai rutina peste cap. Dacă te-ai obişnuit să te trezeşti la 7 dimineaţa ca să pleci la serviciu, aşa trebuie să faci şi când porneşti la drum. Dacă te trezeşti mai devreme, oboseşti mai devreme şi ţi se va face somn la ore la care în mod normal nu te-ai putea culca. Nu pleca la drum nici seara, când deja eşti obosit. Corpul e obişnuit să se relaxeze la ora aceea şi vor veni perioade ciudate la răsărit. Ideal e să nu-ţi programezi călătorii când ştii că vei fi obosit”.

Care e maximul de ore la volan? Greu de spus şi nu există un standard. Sunt şoferi cărora le place să conducă şi, pentru ei, 12-15 ore nu sunt o problemă. Alţii obosesc mai repede. Fiecare trebuie să-şi cunoască limitele. „Şofatul trebuie considerat o zi de muncă, astfel, 8 ore ar fi ideal”, spune Andrei.

Dacă sunteţi mai mulţi şoferi în maşină, conduceţi alternativ, câte 4 ore fiecare. „Dacă tu ai condus primul 8 ore încontinuu, apoi îl laşi pe celălalt, nu te aştepta ca el să fie fresh. Doar pentru că nu a condus, nu înseamnă că e mai odihnit.

 

Căscatul, faptul că îţi scad reflexele, te simţi mai moale sunt primele semne de oboseală. Ca să te mai trezeşti, deschide puţin geamul sau opreşte-te câteva minute să ieşi la aer şi să faci câţiva paşi.

Este importantă şi ambianţa din maşină. Nu pune o muzică prea lentă, care te trage la somn, nici nu da volumul la maxim, căci e obositor. Dacă eşti cu cineva în maşină, e bine să te ţină de vorbă, dar fără să te angajezi în discuţii complicate, care-ţi distrag atenţia de la trafic.

Atenţie la poziţia în scaun. Nu sta cu spătarul dat pe spate, cum faci de obicei, în oraş. La drum lung, nu ajută, ba chiar va începe să te doară spatele.

Dacă simţi că nu mai duci, opreşte-te cât mai repede. „Cea mai bună soluţie împotriva pericolelor oboselii la volan e să tragi pe dreapta cât de repede poţi, în primul loc unde nu încurci pe nimeni, unde ai un refugiu, îţi dai puţin scaunul pe spate şi închizi ochii măcar o oră”. 

După ce faci o pauză de masă, nu te urca imediat la volan. Organismul canalizează energia spre digestie şi o vreme vei avea o stare de somnolenţă.

Trebuie să ai la tine, în maşină, provizii cu apă şi mâncare, să nu stai până în ultimul moment în caz de orice nevoie fiziologică. La volan, acestea îţi dau o stare de iritare, iar concentrarea ta pe condus scade. În acelaşi timp, nu prea e recomandat să mănânci şi să bei la volan, mai ales dacă eşti singur în maşină şi nu are cine să te ajute. Poate îţi pică ceva pe tine şi e suficientă o clipă de neatenţie ca să se producă o tragedie. 

„Dacă aveţi drum lung, de peste 800-900 km, recomand împărţirea lui pe bucăţi. Luaţi-vă o noapte de cazare pe traseu şi odihniţi-vă. Nu are sens să vă chinuiţi pentru 50 de euro, cât costă o cameră. Bucuraţi-vă şi de drum, consideraţi şi călătoria ca parte din concediu, nu ca mijloc de a ajunge în concediu.  Dacă ajungeţi epuizaţi, prima zi de concediu oricum va fi una de odihnă şi adaptare”, vă mai sfătuieşte pilotul Andrei Mitraşcă. 

Experiment unic: a condus 36 de ore fără pauză de somn

 

La sfârşitul lunii martie, Andrei Mitraşcă, pilot al Academiei Titi Aur, a făcut un experiment unic în cadrul căruia a condus 36 de ore fără pauză de somn, pentru a vedea care sunt efectele oboselii la volan. A vrut să demonstreze că oboseala nu iartă pe nimeni, că reflexele scad în condiţii de epuizare extremă, că până şi cel mai experimentat şofer aţipeşte la volan după multe ore petrecute în trafic. Acţiunea a făcut parte dintr-o campanie naţională de sensibilizare şi conştientizare asupra pericolelor la care se expun şoferii obosiţi, şi implicit îi expun şi pe ceilalţi participanţi la trafic. Andrei s-a urcat la volan la ora 10.00, a făcut mai multe ture pe ruta Bucureşti – Constanţa şi retur, iar primele semne de oboseală au apărut după 13 ore. „Nu am observat un câine, uitam faza lungă, aveam fluctuaţii de viteză, eram mai moale. Apoi, la ora 3.30 noaptea, după 17 ore de condus, am aţipit prima dată. Copilotul a consemnat că nu prea ţineam banda, mergeam în zig-zag şi a fost nevoie să mai deschid geamul ca să mă trezesc”, povesteşte pilotul, care a fost în permanenţă monitorizat şi a avut alături o echipă întreagă de instructori şi piloţi de curse, de poliţişti şi de medici. 

 

 

Loading...