Cinci alimente de la care poţi face toxiinfecţie alimentară. Cum se previne îmbolnăvirea

femeie-verdeata-piata.jpg

femeie verdeata piata
Verdețurile nespălate corespunzător ne pot îmbolnăvi grav
FOTO: Click!

Numărul de toxiinfecții crește în sezonul estival. Din pricina căldurii, multe alimente se alterează repede dacă nu sunt depozitate corespunzător. Uite cinci alimente de la care poţi face toxiinfecţie alimentară! Cum se previne îmbolnăvirea.

Sunt câteva reguli simple să mâncăm fără să de îmbolnăvim în timpul verii, când căldura excesivă alterează mai repede produsele alimentare.

Cinci alimente de la care poţi face toxiinfecţie alimentară

Salmonella este o bacterie şi o cauză frecventă atoxiinfecţiei alimentare.

alimentele_asociate_cu_infectia_cu_salmonella.jpg

alimentele_asociate_cu_infectia_cu_salmonella
Numărul de toxiinfecții crește în sezonul estival
FOTO: Click!

În ultimii ani, majoritatea cazurilor de infestare cu Salmonella au fost provocate de consumul de ouă contaminate şi de produse cu alune, scrie adevarul.ro. Deşi multe alte boli de toxiinfecţie alimentară au scăzut în ultimii 15 ani, infecţiile cu Salmonella nu au scăzut deloc. Uite care sunt alimentele ce pot duce la contaminarea cu Salmonella!

Verdeţuri (salată, andive, spanac, varză)    

Pot provoca infecţii cu E. coli, norovirus şi Salmonella. Contaminarea poate avea loc la ferme, prin contact cu animale sălbatice, îngrăşământ natural, apă contaminată sau la domiciliu, prin spălarea inadecvată sau preparare neigienică. Se spală sub jet puternic de apă şi trebuie evitată prepararea lor alături de carne crudă. De asemenea, medicii indică evitarea salatelor mixte deoarece combinarea diferitelor legumele poate creşte riscul ca un aliment contaminat să le infecteze şi pe celelalte.

Ouă

Pot provoca infecţii cu Salmonella. Consumul de ouă crude sau în exces şi chiar păstrarea acestora la temperaturi necorespunzătoare pot provoca îmbolnăviri. Gătitul distruge cei mai mulţi agenţi patogeni. 

Ton

Este indicat consumul a aproximativ 170 g pe săptămână de carne a anumitor specii de ton, din cauza conţinutului ridicat de mercur. Acesta nu este însă singurul pericol. O toxină care apare în mod natural poate declanşa un sindrom similar cu o reacţie alergică. Peştii infectaţi pot avea un gust piperat, amar sau metalic. Poate provoca infecţii cu Scombrotoxin, în special dacă peştele este păstrat la temperaturi ridicate. Odată formată, toxina nu poate fi distrusă prin fierbere, congelare, afumare, sărare sau conservare. Simptomele includ înroşirea pielii, dureri de cap, crampe abdominale, greaţă, diaree şi palpitaţii. Antihistaminicele pot reduce simptomele, care dispare de obicei într-o zi. Problema poate fi prevenită dacă peştii sunt păstraţi la congelator.

Alune

Consumate cu moderaţie, pot reduce riscul unor boli cardiovasculare, datorită conţinutului scăzut de grăsimi saturate şi colesterol. Cu toate acestea, ele pot fi periculoase sau mortale pentru aproximativ unu la sută din populaţie. Pot provoca o alergie răspândiră în rândul copiilor. Alunele sunt cauza principală a deceselor provocate de alergia alimentară. Persoanele cu alergii severe la alune ar trebui să aibă la îndemână autoinjectoare cu epinefrină pentru tratarea imediată a reacţiilor şi să examineze cu atenţie etichetele produselor  consumate. 

Cartofi

Multe toxiinfecţii sunt legate de consumul de salate din cartofi. Pot provoca infecţii cu Salmonella, Shigella, Listeria sau bacteria E. coli, care pot ajunge în mâncărurile cu cartofi prin intermediul altor produse în timpul preparării. Shigella se transmite cu uşurinţă de la o persoană infectată la produsele alimentare. Evitaţi păstrarea salatei de cartofi la temperatura camerei pentru perioade lungi de timp.

Recomandări de la veterinari

  • Spălaţi-vă mâinile, ustensilele cu care gătiţi şi masa.
  • Păstraţi carnea crudă, carnea de pasăre sau fructele de mare, separat de alimentele preparate.
  • Asiguraţi-vă că alimentele sunt gătite la o temperatură optimă: 62 grade Celsius  pentru carnea întreagă (o lăsaţi 3 minute înainte de a o consuma), 71 grade Celsius pentru carnea tocată şi 74 grade Celsius pentru carnea de pasăre.
  • Păstraţi temperatura frigiderului sub 4 grade Celsius şi refrigeraţi alimentele care se pot strica într-un timp scurt.
  • Nu gătiţi pentru alţii dacă aveţi diaree sau vărsături.
  • Fiţi deosebit de atenţi când gătiţi pentru copii, femei gravide, pentru persoanele în vârstă sau pentru cei cu o sănătate şubredă.
  • Cumpărați produse alimentare doar din locuri sau spaţii autorizate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, pentru că le oferă garanţia unor produse sigure, care sunt controlate şi care sunt depozitate în condiţii corespunzătoare de temperatură şi igienă.
  • Cât mai repede posibil după cumpărare, alimentele de origine animală se fie introduse în frigider, unde se păstrează astfel: carnea refrigerata, laptele, produsele din lapte şi ouăle la o temperatura de refrigerare de preferinţă între 0˚C – +4˚C şi separat în funcţie de categoria de produs, iar carnea congelată la o temperatură cât mai scazută, respectiv sub -12˚C.
  • Ambalați separat alimentele care urmează a fi depozitate în frigider şi să le menţineți în decursul perioadei de valabilitate, la temperaturile indicate pe ambalaj.
  • Păstrați alimentele gătite în recipiente acoperite.
  • Produsele care au fost decongelate să nu se recongeleze, pentru a fi preparate sau consumate ulterior.
  • Îndepărtați alimentele alterate care sunt o sursă de contaminare pentru celelalte alimente.
  • Spălați bine fructele şi legumele înainte de a le depozita în frigider şi înainte de a le consuma.
  • Nu cumpărați cărnuri care nu sunt ştampilate şi certificate sanitar veterinar.

Citește și

Dieta strictă cu care Amalia Năstase a slăbit 20 de kg în nici 3 luni. «Când am mâncat primul măr, parcă am mâncat ambrozie»

Dieta omului sărac. Cum slăbeşti sănătos 30 de kilograme în 6 luni

Loading...

Citește și

  • Legumele nu s-au încadrat niciodată în preferinţele tale culinare? Broccoli, dovlecei, spanac, ţelină sau mazăre nu-ţi fac cu ochiul astfel încât să ţi le pui în farfurie? Uite cum poţi păcăli simţurile, ascunzând legumele în diverse preparate. Iată câteva idei!

  • cele mai sanatoase verdeturi patrunjel spanac

    A venit primăvara, aşa că în scurt timp tarabele pieţelor se vor umble de cele mai sănătoase verdeţuri. Unele deja au apărut la vânzare, aşa că dacă vrei să ai un regim de viaţă ca cel pe care îl recomandă nutriţioniştii, să te simţi în formă maximă, ar trebui să nu uiţi să le pui în sacoşă. Puţină lume ştie că verdeţurile sunt bogate din punct de vedere nutritiv şi nici nu au preţuri foarte mare.