Munca de acasă în contextul pandemiei de coronavirus. Ce obligații au angajații și cum își pot eficientiza munca

Ultima actualizare:

    Acasă, munca poate fi mai grea ca cea de la birougettly images
Acasă, munca poate fi mai grea ca cea de la birougettly images

După interdicțiile istorice impuse de autoritățile din România pentru stoparea extinderii infectărilor cu coronavirus, recomandarea ca, acolo unde este posibil, angajații să muncească de acasă a adus, pe lângă beneficii și o serie de îngrijorări. Unii angajați sunt puși, pentru prima dată, în ipostaza de a munci de acasă și încă nu țtiu prea bine care sunt obligațiile pe care le au față de angajator și cum își pot eficientiza munca mai bine.

În multe cazuri, decizia de a munci de acasă este strâns legată de închiderea școlilor. Însă cei care lucrează de la domiciliu trebuie să știe că au aceleași obligații față de angajator ca și cum ar fi la birou și că, deși nu pare, trebuie să își organizeze mai bine timpul de muncă, astfel încât să facă față termenelor impuse.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) recomandă, în scop preventiv, ca firmele să permită angajaților să lucreze de acasă, în contextul apariției riscului de îmbolnăvire cu coronavirus. Astfel, Ministerul Muncii solicită angajatorilor, dar și salariaților, să dea dovadă de flexibilitate și de deschidere în ceea ce privește stabilirea unor programe de lucru individualizate și în vederea menținerii unor relații de muncă normale și corecte. „Aceste măsuri sunt necesare în scop preventiv, dar și pentru clarificarea situațiilor noi în care angajatorii și angajații se pot afla din punct de vedere al relațiilor de muncă, ca urmare a măsurilor de urgență impuse de către Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Ministul Muncii a informat, totodată, că a emis un set de instrucţiuni şi recomandări către angajatori, astfel încât aceştia să ia în considerare modificarea programului de lucru "acolo unde se impune" pentru a-i permite unuia dintre părinţi să stea acasă cu copilul sau opţiunea activităţii desfăşurate de la domiciliu.

"Astăzi am avut o şedinţă în cadrul ministerului, ne-am şi consultat cu partenerii noştri şi am găsit de cuviinţă să emitem un set de instrucţiuni care să recomande angajatorilor să ia în considerare, pe de o parte, modificarea programului de lucru acolo unde se impune, astfel încât unul dintre părinţi să poată fi acasă cu minorul pentru a-l îngriji sau să ia în considerare opţiunea activităţii desfăşurate de la domiciliu, prevedere prevăzută în Codul Muncii şi disponibilă celor care o pot practica de la domiciliu, respectiv folosirea prevederilor legate de telemuncă. Aici, punerea în aplicare a prevederilor legate de telemuncă este condiţionată de asigurarea unor condiţii tehnice, pentru a putea desfăşura corespunzător activităţile. Avem, deci, câteva opţiuni", a precizat Violeta Alexandru, marţi, în cadrul şedinţei de Guvern.

Atât Codul Muncii, cât și Legea 319/2016 a securității și sănătății în muncă (“Legea 319/2006”) asigură un cadru legislativ care să permită angajatorilor, în contextul epidemiei Covid-19, să ia măsuri pentru a proteja sănătatea salariaților lor. Astfel, Codul Muncii permite angajatorilor să modifice temporar atât locul, cât și felul muncii, fără consimțământul salariatului, în cazul unor situații de forță majoră sau ca măsură de protecție a salariatului.

De asemenea, conform prevederilor Legii 319/2016, angajatorii au obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă și de a respecta principiile generale de prevenire, de evitare și de combatere a riscurilor precum și de adoptare, în mod prioritar, a măsurilor de protecție colectivă. 

În acest context, o măsură importantă pe care mulți dintre angajatori au decis sau intenționează să o aplice o reprezintă munca de la domiciliul salariatului.

Angajatorii vor trebui să stabilească:

- Durata de timp pe parcursul căreia măsura muncii la domiciliu își va produce efectele. O astfel de măsură are un caracter strict temporar, angajatorii nefiind îndreptățiți să modifice unilateral locul muncii pe o perioadă nedeterminată.

- Categoriile de salariați față de care aceste măsuri pot fi impuse. Pentru categoriile de salariați care nu își pot desfășura activitatea la domiciliu (de exemplu, în cazul activităților de producție, distribuție, transport, vânzări, etc.) angajatorii pot lua în considerare introducerea unor măsuri adecvate de protecție, precum reducerea programului de lucru sau obligativitatea purtării unor echipamente de protecție puse la dispoziție de către angajator, pe cheltuiala acestuia. 

Pandemia de coronavirus a fost declarată în urmă cu două zile de Organizația Mondială a Sănătății. 

Ce obligații au angajații atunci când muncesc de acasă

Chiar dacă pare foarte ușor și comod să lucrați de la domiciliu, ei bine, trebuie să vă mai gândiți până afirmați acest lucru. Mai întâi trebuie să știți că munca de la domiciliu nu înseamnă că puteți sta la cafele mai mult sau puteți pierde timpul pe rețelele sociale. Mai întâi, timpul de lucru trebuie stabilit înpreună cu angajatorul, iar acesta chiar are dreptul să vă verifice în una din zile acasă.

Apoi, termenele limită trebuie respectate chiar dacă ești acasă. Și, da, trebuie să ții în permanență legătura cu echipa ta.

De asemenea, angajatul are obligația salariaților de a informa angajatorul cu privire la starea de sănătate. În acest context, este esențială comunicarea și colaborarea cu medicul de medicina muncii, cu furnizorii externi de securitate și sănătate în muncă sau cu reprezentanții interni ai acestor servicii, în vederea stabilirii măsurilor de protecție adecvate.

Ce faci când lucrezi de acasă și ai copii

Faptul că ai oportunitatea să muncești de acasă atunci când ai copii care nu merg la școală sau grădiniță, din diverse motive, așa cum este, în acest caz, restricția impusă de coronavirus, te-ar putea face să crezi că est emai ușor. Pentru că petreci timp cu ei și te achiți și de sarcini. Ar trebui să reconsideri acest prim impuls. Este perfect adevărat că poți să faci și muncă de la domiciliu și să supraveghezi și copiii, însă această situație diferă de la caz la caz. Pentru cei care au copii de vârstă școlară care pot face singuri diverse activități distractive, poate fi mai ușoară munca de acasă. Însă pentru cei cu copii mici, de pana la 5-6 ani, care se plictisesc repede de aproape orice joc, trebuie avut în vedere asigurarea unor jocuri sau jucării ce îi pot ține ocupați mai mult timp.

Cum să îți eficientizezi munca de acasă

Și dacă și situația copiilor este rezolvată, trebuie să știți că munca de casă nu înseamnă numai rezolvarea taskurilor în confortul casei, în pijamale, fără să fie nevoie să vă cautați haine adecvate, să vă machiați, în cazul doamenlor sau să căutați perechea de pantofi potrivită. Sunt câteva modalități de a vă asigura că sunteți productiv și în același timp să vă bucurați de avantajele faptului că nu sunteți obligați să mergeți până la birou, potrivit theverge.com.

1. Ai nevoie de un spațiu de lucru separat

Un spațiu de lucru separat nu trebuie să fie un birou dedicat, cu o ușă care se închide (ceea ce de multe ori nu este o opțiune în spațiile de locuit mai mici). Ar trebui să fie o zonă care te pregătește mental pentru modul de lucru, fie că este vorba despre o cameră separată, un birou mic amenajat într-un colț al livingului sau un laptop la capătul mesei de bucătărie. În mod ideal, ar fi un loc în care nu te duci să te relaxezi, cum ar fi dormitorul sau canapeaua ta ci un loc pe care ceilalți membri ai gospodăriei tale îl cunosc pentru a fi lucrat.

2. Stabiliți o rutină, inclusiv în ceea ce privește orele de lucru

Încercați să începeți munca aproximativ aceeași oră în fiecare zi, dacă puteți, și să programați pauze (inclusiv mese) în jurul aceleiași ore, dacă este posibil.  În mod ideal, ar trebui să încercați să vă faceți timp să ieșiți în aer liber o dată pe zi, să beți o cafea sau să plimbați câinele, ori copilul, astfel încât să vă și relaxați.

Lucrând de la distanță te poți simți izolat uneori, așa că încearcă să interacționezi cu colegii tăi în mod regulat.

3. Îcearcă să menții rutina pregătirilor pentru birou

Acasă poți purta ce vrei. Dar pentru a păstra un sentiment de rutină, încercați să vă îmbrăcați  și încălțați și să o faceți în același timp în fiecare zi. Pe unii oameni, pe lângă blugi și o cămașă confortabilă, purtarea de încălțăminte (în loc de papuci sau doar șosete) îi ajută ajută să păstreze acel sentiment de muncă și de relaxare. 

4. Asigură-ți o poziție confortabilă

Pentru a prouctivitate trebuie să ai și condiții de muncă. Și dacă la birou trebuie să îți asigure angajatorul, acasă trebuie ca tu si ai grijă să lucrezi într-un spațiu confortabil. De asemenea, asigurațivă că zona de lucru este luminată corespunzător, astfel încât să nu vă încordați ochii.

Academia Americană de Oftalmologie recomandă regula 20-20-20: la fiecare 20 de minute privește departe de ecran și concentrează-ți ochii pe ceva de 20 de metri distanță timp de 20 de secunde.

5. Când munciți, nu aveți copii

Pare ciudat, însă specialiștii susțin că cei din familie trebuie să înțeleagă că atunci când lucrați nu sunteți disponibili pentru alte activități minore. Dacă nu vă puteți detașa, atunci puteți să vă puneți căști pe urechi, astfel încât să atenuați zgomotul. Dacă veți încerca să faceți treburile în timp ce lucreați de acasă, fții realiști cu privire la ce puteți face. 

O altă sugestie: nu vă oferiți să fiți persoana de gardă pentru prieteni și vecini. Desigur, ar trebui să vă ajutați în situații de urgență, dar dacă sunteți întotdeauna accesul la livrările de pachete sau la hrana animalelor de companie „pentru că oricum sunteți acasă”, acest lucru poate deveni rapid mai mult timp decât este corect. Stabiliți și respectați limitele clare despre momentul în care sunteți și nu sunteți disponibili.

De asemenea, atunci când decideți sau sunteți obligați să munciți de acasă, vedeți și ce dotări vă poate oferi compania la care lucrați. Fie că este vorba despre un laptop sau telefon mobil, trebuie verificat dacă puteți beneficia de acestea și în ce condiții.

Și dacă te străduieşti să le vii de hac atât priorităților tale de părinte, cât și priorităților tale de muncă, experți în domeniu vin cu cele mai bune sfaturi pentru părinții care lucrează uneori sau în fiecare zi de la domiciliu.

Munca de acasă în cazuri de forță majoră nu est o opțiune ci o necesitate, astfe că atît angajații cât și angajatorii trebuie să se informeze temeinici în legătură cu această situație.

image
image
image
image
image
image
litoral 1 mai jpeg
cafeneaua veche bucuresti jpg
batalie oarba mures jpg
Horia Constantinescu scaled webp
top10 art geronimo jpg jpeg
controlor tren jpg
postas greva jpg
Paine mucegaita jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net