EXCLUSIV Imaginile dezastrului de pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva. Lucrarea s-a surpat, iar asfaltul e în valuri

lotul3-din-autostrada-lugoj-deva-surpat.png

Așa arăta lucrarea în 2017, după ce se surpase în mai multe rânduri
Așa arăta lucrarea în 2017, după ce se surpase în mai multe rânduri
Fotografii: Ministerul Transporturilor

Au avut la dispoziție zece zile ca să termine lucrările și să remedieze problemele descoperite de comisia de recepție, însă spaniolii de la Comsa nu au făcut nimic. După 16 zile de discuții și așteptare, directorul CNAIR, Sorin Scarlat, a decis, miercuri, 28 august, rezilierea contractului pentru Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva. Spaniolii se simt șantajați.

UPDATE

Pentru a dovedi că decizia de a rezilia contractul este una corectă, autoritățile de la noi au venit cu explicații. "Lucrarea s-a surpat de mai multe ori. Zona este mlăștinoasă, nu au întărit au folosit materiale de proastă calitate și au furat și din cm de asfalt. În proiect erau trecuți 10 cm, iar ei au pus doar 9, deși au fost plătiți pentru 10. În plus, la km 56 și 76, asflatul s-a vălurit și au apărut deja fisuri", spun surse oficiale.

Potrivit expertizei realizate de CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică - n.r.), pe acest lot din Autostrada Lugoj-Deva, sub asfalt se află un strat vegetal mâlos, adică nicidecum materialele ferme necesare unui terasament pentru o cale de circulație de mare viteză.

 

Avem 21 de km noi de autostradă, dar iată că nu pot fi dați în circulație. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, dar și directorul CNAIR, Sorin Scarlat, au decis să rezilieze contractul pentru Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva.

Aceștia spun că că lucrarea nu este finalizată 100% și că sunt probleme de execuție care țin de siguranță. Comisia a refuzat să facă recepția în urmă cu două săptămâni, iar ministrul i-a dat termen constructorului să fie gata în 10 zile.

asfalt-in-valuri-pe-autostrada-lugov-deva.jpg

Așa arată acum asfaltul pe o porțiune din Lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva
Așa arată acum asfaltul pe o porțiune din Lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva

Iată că au trecut 16 zile și autoritățile au încheiat negocierile cu spaniolii. Au reziliat contractul, astfel că restul de lucrări vor fi făcute de CNAIR în regie proprie.

Autoritățile au cerut garanție extinsă pe 10 ani

”Le-am spus următoarele lucruri: ori dau garanţie extinsă la tot lotul de autostradă, ori reziliem contractul. Înţeleg din ce-am fost informat de către cei de la companie că au acceptat să dea garanţia suplimentară, s-a negociat şi s-a stabilit termenul de 8 ani de zile şi practic am dublat perioada de garanţie, iar ei au venit să-mi spună că lucrarea este la un grad calitativ foarte ridicat. Eu le-am arătat pozele pe care le am de pe autostradă, nu mai spun de ce am făcut noi teste suplimentare, şi atunci le-am explicat şi de ce am impus această condiţie de 8 ani de zile. Nu contest că lucrările nu sunt bine făcute, din punctul meu de vedere, dar noi ca stat trebuie să ne asigurăm că banii nu au fost daţi la nişte şmecheri, care au făcut nişte lucrări de mântuială, şi atunci, dacă acceptă, cu siguranţă formalităţile se vor încheia probabil mâine, poimâine şi vineri vom da drumul la autostradă şi la celălalt lot, lotul 3”, a declarat marți, 27 august, Răzvan Cuc. 

Până a doua zi, s-a răzgândit, pentru că spaniolii nu ar fi acceptat până la urmă extinderea garanției.

ministrul-transporturilor-razvan-cuc-pe-santier.jpg

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost nemulțumit de ce a găsit pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost nemulțumit de ce a găsit pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva

 

Specialiștii spun că lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva este circulabil

”La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc şi executanţii lui din CNAIR au persistat în şantajarea constructorului şi obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanţiei tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în nici un moment deschiderea autostrăzii. Imaginaţi-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniştii din domeniul infrastructurii de transport aşa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial. Nodul Holdea (parte a altui contract cu acelaşi antreprenor) nu este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite nu a fost inclus şi nici plătit în cel reziliat astăzi”, scrie Asociaţia Pro Infrastructură (API), pe Facebook.

Statul român va pierde garanția lucrării la lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva

În concluzie, potrivit reprezentanţilor API, inaugurarea celor 21 de km devine incertă.

tunel-ursi-autostrada-lugoj-deva.png

Pe lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva au fost construite două tuneluri pentru urși, singurele, de altfel, din România
Pe lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva au fost construite două tuneluri pentru urși, singurele, de altfel, din România

„Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanţia de 4 ani şi că vom avea mulţi ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”, conchide API.

Pe 12 august, CNAIR a decis să deschidă doar lotul 4 din Autostrada Lugoj-Deva şi să preia unilateral de la constructorul lotului 3 bretelele care să permită descărcarea traficului de pe lotul 4.

În schimb, constructorul lotului 3 a primit termen de 10 zile pentru remedierea unor probleme descoperite de CNAIR.

Lucrările la Autostrada Lugoj-Deva au început în urmă cu șase ani și ar fi trebuit să fie gata, în totalitate, în 2016. Statul a plătit pentru construcția ei 500 de milioane de lei, fără TVA.  

 

Citește și:

 

Asta e Autostrada Lugoj - Deva, după cinci ani de lucrări

Încă o promisiune! Autostrada Zero, gata în 2023

 

 

Loading...