Uite ce alimente poți consuma în post!

Citeste tot despre: 

Când începi să ţii post, trebuie să te gândeşti şi la variantele sănătoase de a înlocui produsele de origine animală din farfuria ta.

Organismul are nevoie de alimente energizante şi diverse, bogate în vitamine şi minerale, astfel încât să dea randamanet în activitatea de zi cu zi. Iată cu ce poţi înlocui carnea şi produsele lactate.

Lapte de soia, orez şi migdale în loc de lapte de vacă

Laptele de soia este un produs ecologic şi sănătos. Are 40% proteine şi o gamă diversă de vitamine, acizi graşi şi hormoni naturali. Se obţine prin măcinarea boabelor de soia înmuiate o noapte în apă. Laptele de orez conţine calciu, fosfor, magneziu, zinc, vitaminele A, B12 şi D, proteine şi fibre. Îl poţi prepara acasă din orez brun fiert amestecat cu apă, dat prin blender şi strecurat prin tifon. Se poate adăuga în el sare, vanilie sau scorţişoară. Laptele de migdale conţine mai mulţi antioxidanţi decât laptele de vacă: vitamina E, magneziu, seleniu, calciu, fier şi fibre. Se poate prepara prin înmuierea migdalelor în apă şi măcinarea lor prin maşina de tocat sau la blender.

Ciuperci şi fasole în loc de carne

Ciupercile sunt pe primul loc în topul alimentelor care înlocuiesc carnea. La nivel nutriţional, ele deţin toate calităţile cărnii, plus una foarte importantă: nu conţin grăsimi, colesterol, zahăr sau sare. Conţin proteine şi fibre, vitaminele B1, B2, B3, B6, C şi D, acid folic, fier, zinc, potasiu, seleniu, fosfor şi cupru. Se pot pregăti sub formă de sote, tocăniţă cu ardei, gogoşari şi ceapă, prăjite cu usturoi, la cuptor gratinate cu caşcaval de soia sau ca umplutură pentru plăcinte sau plicuri de foi. Fasolea este o legumă foarte consistentă şi săţioasă. Le poţi prepara cu sos de tomate în loc de friptură de carne, sau în ciorbe şi iahnie cu usturoi şi ceapă verde. Există diverse soiuri de fasole pe care le poţi încerca. Mâncărurile mexicane conţin de pildă fasole exotice. Lintea, mazărea, orezul, gutuile şi nucile sunt de asemenea substituenţi vegetali de excepţie pentru carne şi produsele din carne.

Produse vegetale

Se poate face şi brânză, unt, smântână sau chiar îngheţată din produsele vegetale. Cei care postesc pot înlocui maioneza din ou cu maioneză făcută din pufuleţi înmuiaţi în apă sau cartofi fierţi, amestecaţi cu muştar. În loc de macaroane cu brânză se pot prepara macaroane cu varză sau plăcinte cu bostan, conform www.lataifas.ro.

«Cu cât mai multe legume, cu atât mai bine»

Tot ceea ce trebuie să facem în post este să evităm excesul carbohidraților: pâine, paste făinoase și cartofi care, deși sunt alimente necesare, trebuie consumate cu măsură. Pe lângă carbohidrați, este important să includem în alimentație fructe, legume (cele mai sănătoase sunt cele crude sau cele gătite în aburi) și grăsimi.

s2dr.-silviu-banateanu.jpg

Dr. Silviu Bănăţeanu, medic specialist Medicină Generală şi Medicină de Familie, Gastroenterologie - Sanador

Să fim atenți să suplinim lipsa grăsimilor animale cu grăsimi vegetale, ținând cont de faptul că putem consuma uneori și carne de pește. Salatele de legume asezonate cu uleiuri vegetale (de măsline, de rapiță) sunt preparate sănătoase, cu un aport însemnat de nutrienți și, în plus, respectă rigorile alimentației de post. În lipsa proteinelor animale putem consuma leguminoase precum fasolea, soia, mazărea și lintea, care reprezintă bune alternative, din punct de vedere al echilibrului nutrițional, ale preparatelor pe bază de carne, întrucât acestea au conținut echilibrat de aminoacizi.
Tofu și băuturile din soia sunt sățioase, bogate în proteine și calciu și sărace în grăsimi și zaharuri. Tofu poate fi consumat în salate sau într-o supă cremă de legume. Despre legume vorbim doar la superlativ! Cu cât mai multe și mai colorate, cu atât mai bine; la orice masă, în salate, ciorbe și supe, tocănițe, zacuscă, având grijă la cantitatea de grăsime folosită – dozarea uleiului de măsline se face cu lingurița.

 

Loading...