Uite în cât timp se digeră ceea ce mănânci!

Digestia, procesul prin care organismul ”distruge” alimentele ingerate, pentru ca acestea să fie absorbite în sânge, durează chiar şi 72 de ore. În funcţie de tipul de mâncare consumat, de cantitatea acestora, dar şi de eventualele probleme digestive, elimminarea completă din corp se poate întinde până la câteva zile.

Procesul de digestie în minute

Apă: când stomacul este gol, părăseşte imediat organismul şi ajunge în intestine;

Sucuri: fructe şi legume, supă/fiertură de legume 15-20 minute;

Alimente în stare semilichidă: salată amestec, legume sau fructe - 20-30 minute;

Fructe: pepene roşu - 20 minute, pepene galben - 30 minute, portocale/ grapefruit/ struguri - 30 minute, mere/ pere/ piersici/ cireşe - 40 minute;

Legume: crude şi de salată: roşii/ salată/ castraveţi/ ţelină/ ardei roşu sau verde - 30-40 minute, legume fierte sau gătite cu frunze (spanac, kale etc.) - 40 minute, dovlecei/ broccoli/ conopidă/ porumb/ dovleac - 45 minute, rădăcinoase (morcovi, sfeclă, păstârnac) - 50 minute;

Carbohidraţi semiconcentraţi: anghinare, dovleac, porumb, cartofi, castane - 60 minute;

Carbohidraţi concentraţi: cereale (orez brun, mei, hrişcă, mălai, ovăz) - 90 minute, leguminoase şi fasole (carbohidraţi concentraţi şi proteine - linte, năut, mazăre, fasole) - 90 minute, boabe de soia - 120 minute;

Seminţe şi nuci: floarea soarelui, dovleac, susan - 2 ore, nuci (migdale, alune, caju, nuci, nuci pecan) - 2 ½-3 ore;

Lactate: lapte degresat, brânză sau brânză cu puţină grăsime - 90 minute, brânză integrală - 120 minute, brânză din lapte integral - 4-5 ore; 

Proteine animale: gălbenuş - 30 minute, ou întreg - 45 minute, peşte şi fructe de mare - 30 minute, peşte gras (ex. somon) - 45-60 minute, pui - 1 ½ - 2 ore (fără piele), curcan - 2-2 ¼ ore (fără piele), miel/vită - 3-4 ore, porc 4 ½ - 5 ore.  

Alimente uşor sau greu digerabile

Alimentele care se digeră cel mai uşor sunt zarzavaturile, fructele şi majoritatea legumelor, iar alimentele cu digestie mai lentă sunt cele bogate în grăsime. Cu cât o masă sau un aliment conţine mai multă grăsime, cu atât timpul de digestie este mai îndelungat. Astfel, trecerea completă prin tractul gastrointestinal a alimentelor vegetale durează aproximativ 12 ore, iar timpul de traversare din cavitatea bucală până la anus a alimentelor bogate în grăsime poate dura şi trei zile. Dintre preparatele din carne, cel mai uşor se digeră peştele, carnea albă fără grăsime şi ţesuturi conjunctive, iar cel mai greu se digeră carnea roşie şi plină de aponevroze şi ţesut conjunctiv. Alimentele lichide se digeră mai uşor decât alimentele solide, cu excepţia laptelui bogat în grăsime. Alimentele pasate se digeră mai repede decât varianta lor solidă, alimentele preparate prin înăbuşire, la cuptor sau la aburi se digeră mai uşor decât cele prăjite sau preparate la grătar. Alimentele bogate în fibre ajută şi accelerează digestia mai ales la nivelul intestinului gros, iar brânzeturile fermentate sunt mai uşor digerate decât lactatele nefermentate. În cazul ouălor, cel mai uşor se digeră cele preparate cu gălbenuşul moale.

Sfaturi pentru o digestie bună

Consumați la începutul mesei alimentele cel mai ușor digerabile și avansați spre cele complexe de la a doua jumătate a mesei.
Consumați lichide calde sau fierbinți alături de mâncare. Cele reci încetinesc procesul digestiv.
Luați masa la ore regulate. 

Supraalimentarea constituie principala cauză de indigestie. 

Mestecați alimentele bine și nu vorbiți în timpul mesei.
Relaxați-vă în timpul mesei. Nu e bine să mâncați pe fugă.

Nu mâncați târziu. 

Faceți o scurtă plimbare după masă, de minim 30 minute de activitate fizică moderată, conform www.qbebe.ro.

Loading...