Sportul corect care te ajută să slăbeşti

s112-13-sanatate-4.-6col-45079236_xl.jpg

Află de ce e importantă masa musculară şi cum o dezvolţi cel mai bine

Te înfometezi sau faci mişcare?

Mulţi preferă prima variantă. E mai comod. Într-adevăr, dacă eşti supraponderal şi vrei să slăbeşti, e necesar să reduci porţiile. Dar dacă pur şi simplu te înfometezi, faci o mare greşeală pentru că atunci pierzi şi masă musculară. Consecinţa – scade metabolismul, ceea ce pune bazele unei viitoare îngrăşări.

„Ceea ce mulţi nu ştiu este că mai importantă decât metabolismul este musculatura. Ea se comportă ca un organ endocrin. În timpul contracţiilor, muşchii secretă hormoni, ca tiroida, spre exemplu. Hormonii joacă un rol esenţial în controlul greutăţii, în echilibrarea funcţiilor organismului. Astfel, reducerea masei musculare prin înfometare conduce la deteriorarea stării de sănătate, prin reducerea metabolismului bazal, a capacităţii de efort prin diminuarea secreţiei de hormononi esenţiali”, explică specialistul.

Ce rol are sportul în procesul de slăbire?

E foarte important! Motivul? Muşchii consumă energie şi accelerează metabolismul. Într-un cuvânt, cu cât suntem mai musculoşi, cu atât slăbim mai mult, chiar şi atunci când ne relaxăm, când dormim. Sportul şi alimentaţia sunt totuşi mână în mână. Adică poţi slăbi făcând foarte mult sport şi mâncând incorect, dar proastele obiceiuri alimentare te vor ajunge din urmă, iar atunci când vei reduce volumul activităţii sportive, te vei îngrăşa la loc. 

Efort intens sau moderat? 

Ai crede că trebuie să „scoţi untul din tine”, să depui efort intens la sală ca să „se simtă” ceva. Ei bine, nu e chiar aşa! Efortul intens este resimţit de organism ca pe un stres, iar stresul exacerbat dă o oarecare rezistenţă la insulină, creşte pofta de dulce şi creează premisele îngrăşării. „După un astfel de antrenament intens, organismul produce hormoni de stres pentru a reface mai rapid ţesuturile. Nu e benefic”, spune Zeno Terteleac. Sportul moderat, dar susţinut, e de preferat pentru că reînvaţă organismul să ardă grăsimi. „Trebuie să fie provocator şi să-ţi permită, în acelaşi timp, să rezişti o oră la aceeaşi intensitate a efortului. Vorbim aici despre sporturile de anduranţă, cum sunt pedalatul, înotul, alergatul”, explică instructorul.

Cum slăbeşti cel mai corect

Decât să reduci numărul caloriilor şi să ai aceeaşi viaţă sedentară, mai bine mănânci normal şi faci sport. Zeno Terteleac susţine că într-o oră de exerciţiu fizic susţinut ardem în medie 500 kcal. Astfel, dacă facem o oră de sport pe zi, mâncând ca de obicei, avem automat un deficit de calorii. În „traducere”, acul cântarului arată cu un kilogram mai puţin după 3-4 săptămâni. „Atenţie! Când te înfometezi, pierzi mai întâi din preţioasa masă musculară. Însă prin sport vei pierde mai multă grăsime şi vei adăuga masă musculară, care va creşte metabolismul, tonusul şi secreţia de hormoni musculari, atât de importanţi”. 

Când e bine să faci mişcare

Ideal ar fi dimineaţa, până cel mai târziu spre prânz. Este în concordanţă cu ritmul cardiac natural al organismului.

„În mod normal, secreţia hormonilor de stres este mărită în prima parte a zilei şi diminuată spre seară. Nu înseamnă că nu e bine să fim activi seara, dar recomandarea este să urmăm ciclul normal al organismului”, mai spune specialistul, care recomandă 3 antrenamente de tip cardio la unul de tip sală pe săptămână. 

Click desktop articole 300x250 p3

 
 

Click desktop articole 580x400 p2

Adevarul

Click desktop articole 300x250 p4

Click desktop articole 300x250 p5