Reguli de bază ca să scapi de depresie

9-acasa-1.-5col-.jpg

Tot mai multe persoane sunt afectate, în România
Citeste tot despre: 

Cazul femeii care şi-a luat cei trei copii de mână şi s-a aruncat în faţa trenului, sau cel al fiicei celebrului compozitor Horia Moculescu, care a recunoscut că suferă de câţiva ani de o tulburare anxioasă depresivă, nu sunt singulare. Foarte multe persoane trec prin stări depresive mai mult sau mai puţin avansate. Netratate, ele sunt foarte periculoase.

Potrivit psihologului Vanda Sultan, depresia apare mai ales în rândul femeilor şi tinerilor, afectând modul în care aceştia mănâncă, dorm, simt şi gândesc. Poate fi declanşată de diverşi factori sociali (probleme financiare, noi responsabilităţi la locul de muncă, traume, singurătate), biologici (boli cronice) sau evenimente negative (divorţ, deces, faliment etc.). „La adolescenţi, depresia e frecventă din cauza sensibilităţii lor accentuate, a labilităţii emoţionale date de acea etapă a vieţii. Nesusţinuţi şi neînţeleşi de adulţi, pot cădea în extrema  abuzului de alcool, de ţigări şi chiar de droguri”, spune Vanda Sultan.

9-acasa-2.-1col-vanda-sultan.jpg

Psihologul Vanda Sultan ne spune cum recunoaştem problema şi cum o tratăm

Simptome. Depresia se manifestă diferit de la o persoană la alta, simptomele variază ca intensitate. Vorbim despre:
  • Stări de tristeţe, de inutilitate, de vinovăţie, stimă de sine scăzută
  • Stare de oboseală, dificultate de concentrare, epuizare
  • Tendinţă de izolare
  • Lipsa interesului pentru activităţi care înainte îi făceau plăcere
  • Modificarea apetitului alimentar, chiar şi a celui legat de sex
  • Probleme cu somnul (insomnii).

8 reguli de bază pentru a ieşi din starea depresivă şi a o preveni, pe viitor

  • Concentrează-te pe lucrurile bune din viaţa ta. „Rareori ne gândim la ceea ce avem, dar mereu la ceea ce ne lipseşte”, mărturiseşte psihologul.
  • În acelaşi timp, conştientizează-ţi emoţiile negatice. Înfruntă-le şi nu te feri de ele.

  • Fă sport! mergi la alergat, înoată, plimbă-te cu prietenii cu bicicleta. Sportul în natură oxigenează creierul şi creşte producţia de serotonină, hormonul fericirii.
  • Învaţă să trăieşti în prezent. Lasă trecutul, „închide-l” într-o cutiuţă şi nu te mai gândi la el dacă nu-ţi dă pace. El nu poate fi schimbat, ce a fost, a fost. Tot ce poţi acum este să faci pace cu el. Nici din cauza viitorului nu are sens să te macini. Nu-l poţi controla, iar efortul pe care-l depui în acest sens e în zadar. Încetează să te mai îngrijorezi raportat la lucrurile pe care nu le poţi schimba sau controla.
  • Concentrează-te pe lucruri care-ţi fac plăcere: poate grădinărit, plimbări în natură, sau mergi la cumpărături, dacă asta te detensionează, citeşte o carte bună, mergi la un film.

  • De asemenea, organizează-ţi vacanţe scurte prin care să te deconectezi de grijile cotidiene, de tot ce consideri a fi toxic pentru tine.
  • Nu o situaţie în sine este nefericită, ci modul nostru de a ne raporta la ea. Nu există stres. Există doar gânduri stresante. Scrie pe o foaie tot ce te nemulţumeşte. Gândurile stresante scrise pe hârtie sunt ca şi cum le-ai scoate din cap.

  • Ia-ţi un animal de companie care îţi place mult. Îţi va da de lucru, îţi va ocupa mintea şi te va face să zâmbeşti.
  • Mergi la medic şi urmează un tratament. Psihologul Vanda Sultan te îndeamnă să nu te fereşti de medicaţie. Dacă e urmată la recomandarea unui medic care te monitorizează, aceasta nu dă dependenţă. „La majoritatea formelor de depresie e indicat un tratament combinat, de medicaţie cu psihoterapie”.

Click! spune

Un român din 5 ştie bine ce este depresia, fie din proprie experienţă, fie prin cineva apropiat. Foarte puţini dintre ei apelează la medic.

 

Loading...