Scandal pe banii turiștilor! Cum vor fi despăgubiți cei care cumpără pachete de vacanță

turist-tepuit-vacanta-agentie-omnia.jpg

turist, tepuit, vacanta, agentie, omnia, faliment
Şerban Radu a protestat ca să-și primească banii pierduți, dar degeaba
Foto: Andreea Dancu

Reprezentanții agențiilor și cei ai Ministerului Turismului se războiesc. Miza? Banii turiștilor. Autoritățile vor să transpună în legislația românească directiva europeană prin care cei care cumpără pachete să fie despăgubiți până la ultimul leu plătit în avans, în caz de insolvență. Ceilalți cer să existe totuși un plafon.

50.000 de dolari! Aceasta este suma pe care agențiile o asigură în caz de faliment încă din anul 1999, indiferent de cât de mult vând.

O picătură într-un pahar cu apă în raport cu paguba pe care oamenii și-o fac în buzunar atunci când nu reușesc să plece în vacanța plătită. Și nu din vina lor.

Este și cazul lui Şerban Radu, care a dat, anul trecut, mii de euro pe niște sejururi care s-au dovedit adevărate țepe. Omnia Turism și-a anunțat falimentul, în 2017, după ce patronul s-a sinucis.

În urma lui au rămas datorii de 7,4 milioane de euro din peste 8.300 de pachete turistice vândute pentru 2018. Astfel că nici un contract nu a mai fost onorat.

A plătit aproape 7.000 de euro și primește 8 euro

”Am fost păgubit cu 6.978 de euro (peste 32.000 de lei), sumă cu care am cumpărat trei vacanţe pentru mine şi soţia mea. Una în Japonia, o alta în Muntenegru şi revelionul 2019 în Maroc. M-am bucurat pentru că aveau reducere de 40%, iar acum am rămas cu ochii-n soare. Îi sfătuiesc pe oameni să aibă grijă de la cine cumpără şi să nu plătească prea mulţi bani deodată”, ne-a spus bărbatul, de profesie IT-ist. La suma asigurată de 50.000 de dolari, lui i-ar reveni o despăgubire de 8 euro!

Agenție intrată în insolvență luna trecută

În urmă cu două săptămâni, povestea s-a repetat. Agenția Terra Tourism și-a anunțat printr-un email partenerii și clienții că nu-și mai poate onora obligațiile față de aceștia și le-a recomandat să se adreseze asiguratorului City Insurance.

Disperați, oamenii au început să-i sune, dar nu le-au răspuns. Au pierdut banii, vacanța și se așteaptă să se deschidă procedura de insolvență.

La capătul ei vor fi chemați să li se dea tot o sumă infimă, care va acoperi, eventual, un pachet de gumă de mestecat.

Iar șefii Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) nu ascund faptul că astfel de situații pot apărea oricând.

Ministerul Turismului vrea ca turiștii să aibă pachetul de vacanță acoperit în totalitate

Ca să dispară astfel de cazuri, în care omul de rând este principalul pierzător, cei de la Ministerul Turismului se pregătesc să transpună în legislația noastră directiva UE, prin care turiștii vor fi despăgubiți în totalitate. Cât au plătit, atât vor primi înapoi.

O măsură care ar putea fi implementată la sfârșitul anului și care le dă fiori reci patronilor din turism. Aceștia vor ca despăgubirea să se producă în etape și să existe un plafon de garantare, care să crească anual.

”Nu putem trece Dunărea printr-un singur pas. Este nevoie de mai mulți pași. Suntem de acord ca plafonul asigurării să se majoreze anul acesta, spre exemplu, de 12 ori, la anul tot așa, până când vom ajunge să achităm în totalitate, dar în funcție de cifra de afaceri. Suntem primii care ne dorim ca lucrurile să fie stabilite în mod clar în favoarea clienților, însă trebuie create mecanismele, cutumele, deprinderile. Este nevoie ca piața să se adapteze”, a declarat Dragoș Anastasiu, vicepreședintele ANAT.

El a atras atenția că, odată cu implementarea directivei, asigurarea se va reflecta în costul final al pachetului, astfel că vacanțele se vor scumpi cu 2-3%.

Nu toți clienții vor fi despăgubiți

Potrivit proiectului de lege aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Turismului, nu toate categoriile de turiști vor fi despăgubite.

Este necesar să fie cumpărate pachete, care să includă cel puțin două servicii. Adică, pe lângă cazare și masă să fie și transportul sau închirierea mașinii.

”Un sejur cu all-inclusive nu se consideră pachet”, au punctat cei de la ANAT. Și ar fi bine ca serviciile să fie combinate de un singur comerciant, dar dacă nu se întâmplă acest lucru contractele cu furnizorii trebuie să îndeplinească una din condiții:

-să fie achiziționate de la un singur punct de vânzare și să fie selectate înainte de acceptarea efectuării plății de către călător;
-să fie oferite, vândute sau facturate la un preț forfetar sau total;
-să fie promovate sau vândute sub denumirea de „pachet” sau sub o denumire similară;
-să fie combinate după încheierea unui contract prin care un comerciant acordă călătorului dreptul să aleagă dintr-o selecție de diferite tipuri de servicii de călătorie;
-să fie achiziționate de la comercianți diferiți prin procese de rezervare online asociate în care numele călătorului, detaliile de plată și adresa de e-mail se fie transmise de la comerciantul cu care se încheie primul contract către un alt comerciant sau alți comercianți, iar contractul se se încheie în cel târziu 24 de ore după confirmarea rezervării primului serviciu de călătorie;

Sunt scoase de la orice fel de despăgubire:

- pachetele și serviciile de călătorie asociate care durează mai puțin de 24 de ore, cu excepția situației în care acestea includ cazare peste noapte;

- pachetele oferite și serviciile de călătorie asociate facilitate ocazional și pe o bază non-profit și numai unui grup restrâns de călători;

- pachetele și serviciile de călătorie asociate achiziționate în temeiul unui acord general pentru organizarea unei călătorii de afaceri, încheiat între un comerciant și o altă persoană fizică sau juridică ce acționează din motive legate de activitatea sa comercială, afacerea, meseria sau profesia sa.

Loading...
ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1