Raed Arafat: 14 măsuri urgente după crimele de la Caracal care au îngrozit România

raed_arafat.jpg

raed arafat
Pentru localizarea cât mai rapidă a persoanelor dispărute, Raed Arafat vrea schimbări majore ale sistemului de urgență 112
sursa foto: click.ro

Azi, Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică o ordonanță de urgență care dă undă verde implementării unui sistem de localizare rapidă a persoanelor dispărute ce apelează numărul de urgență 112. Raed Arafat a venit în fața premierului Dăncilă și a prezentat 14 măsuri care vor deveni funcționale, unele în curs de un an, altele având un termen de 60 de luni.

A fost nevoie să se întâmple o tragedie precum cea de la Caracal pentru ca autoritățile să se gândească la un plan de măsuri care să urgenteze localizarea persoanelor dispărute și care să contribuie decisiv la salvarea de vieți.

Tehnica nu a fost aplicată pentru că nu am avut legislație în domeniu

Guvernul promite implementarea sistemului de localizare rapidă AML (Advanced Mobile Location) în maximum 12 luni, asta după ce ani la rând a fost reticent în ceea ce privește această tehnologie. Cel puțin asta spun reprezentanți ai Asociației Europene a numărului unic de urgență, care au declarat că „din 2015 serviciile române care gestionează 112 au fost reticente în folosirea unei tehnologii de localizare gratuită a locației numită Advanced Mobile Location și care  a salvat viața a nenumărați cetățeni din întreaga Europă”. Cu alte cuvinte, am fi avut la îndemână tehnica necesară, dar am refuzat s-o folosim. Motivul? Se pare că în România nu am fi avut o legislație clară în acest sens. Iată că abia acum se încearcă rezolvarea acestei probleme. Din păcate, mult prea târziu pentru victimele monstrului din Caracal.

Care sunt cele 14 măsuri

Autoritățile române încearcă îmbunătățirea sistemului 112 prin mai multe măsuri care vor deveni funcționale pe termen scurt (de până la 12 luni) mediu (de la 12 luni până la 36 de luni) și lung.

Măsura 1 - Se „umblă” la lege

În primul rând, se va încerca îmbunătățirea cadrului legislativ, tocmai pentru ca sistemul de localizare rapidă a persoanelor dispărute să poate funcționa legal. Asta presupune completarea și modificarea unor acte normative cu incidență, respectiv Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național pentru Apeluri de Urgență, dar și a Ordonanței de Urgență nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice. Pentru reducerea numărului de apeluri care nu sunt urgente, apeluri abuzive sau așa numitele apeluri de tip „liniște” în ordonață se prevede ca operatorii de telefonie mobilă să furnizeze servicii pe cartelele pre pay doar după colectarea datelor de identificare ale utilizatorului cartelei SIM. Datele celor care au cumpărat aceste cartele vor fi puse obligatoriu la dispoziția autorităților doar în cazul în persoanele în cauză apelează numărul de urgență 112. Aceste modificări legislative au un termen de finalziare de 2 luni.

Măsura 2 - Colaborare cu Google

Se dorește încheierea de urgență a unui protocol de colaborare cu Google pentru implementarea sistemului de localizare rapidă. Termen: 8 luni

Măsura 3 – Se actualizează softuri

Operatorii de telefonie mobilă împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) vor încerca reconfigurarea infrastructurii care permite transmiterea de date. Asta înseamnă că se vor face actualizări software pentru a se facilita transmiterea informațiilor de localizare la nivel național, atât prin conexiuni de date, cât și prin SMS – mesaje standard. Termen: 8 luni

Măsura 4 – Se va promova aplicația ”Apel 112”

Până la implementarea serviciului de localizare rapidă a persoanelor dispărute, se va încerca promovarea aplicației „Apel 112”, dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații speciale (STS), precum și a altor aplicații, sisteme, platforme care vin în sprijinul populației în situații de urgență. Această aplicație se vrea a fi descărcată pe telefoane de cât mai multe persoane. Termen: permanent

Măsura 5 – Toate dispeceratele, la un loc

Se va încerca adaptarea spațiilor existente care să permită funcționarea dispeceratelor tuturor agențiilor specializate în aceeași locație.  Se va asigura infrastructura de comunicații și tehnologia informației la nivelul județelor Argeș, Botoșani, Brăila, Călărași, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Gorj, Huneadoara, Iași, Mureș, Sibiu, Suceava și București. Termen: 12-36 luni

Măsura 6 – Cursuri pentru dispeceri

În București și Mureș se vor înființa două centre de formare în care se vor asigura cursuri pentru formarea dispecerilor în profesia dedicată de „dispecer unic” (Dispecer de urgență). Scopul este pregătirea a 650 de dispeceri. Termen: 12-36 luni

Măsura 7 – Modernizarea sistemului 112

Se va continua și se va finaliza proiectul de modernizare a sistemului de urgență 112. Există deja o licitație lansată în acest sens, iar costul este estimat la 600.000 euro fără TVA. Termen: 36 de luni

Măsura 8 – Se va îmbunătăți procedura de gestionare a apelurilor deosebite

Autoritățile vor încerca să îmbunătățească și să armonizeze procedurile de cooperare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite inclusiv cea a răpirii de persoane. Se vor iniția și alte demersuri legislative în funcție de dificultățile apărute în procesul de dispecerizare, după caz. Termen: 36 de luni

Măsura 9 – Implementarea altor tehnologii

Implementarea altor tehnologii complementare precum parametrii de timp și de semnal radio, ca si posibilitate de preluare și interpretare la nivelul agențiilor de intervenție, manual, pe parcursul apelului de urgență, cu scopul îmbunătățirii localizării terminalelor care nu suportă facilități moderne precum sistemul de localizare rapidă. Termen: 36 de luni

Măsura 10 – Evaluarea periodică a acurateței informațiilor de localizare

După finalizarea implementării noilor sisteme, este necesară instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare, astfel încât să se poată identifica zone și/sau cazuri în care informația este insuficentă sau inadecvată pentru o intervenție eficace, și în continuare să se identifice soluții pentru ameliorarea acesteia. Astfel, se propune identificarea și adoptarea unui set de indicatori calitativi și cantitativi de evaluare a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare. Termen: 36 de luni

Măsura 11 – Se înființează dispeceratele regionale

Se va încerca extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional prin relocarea dispeceratelor județene în 20 de dispecerate regionale, amplasate în construcții noi, conectate și dotate corespăunzător bani proveniți inclusiv din finanțări externe. Termen: 60 de luni

Măsura 12 – Pregătirea continuă a dispecerilor

Pregătirea și formarea continuă a dispecerilor prin cursuri speciale. La aceste cursuri dispecerii vor învăța cum să colaboreze unii cu alții în situații de criză. Termen: 60 de luni

Măsura 13 – Integrarea tuturor agențiilor de intervenție în dispecerate unice

Constituirea a două noi centre de formare (în total patru centre de formare la nivel national) care să contribuie la formarea și pregătirea dispecerilor unici (dispeceri de urgență). De asemenea, se va contionua procesul de modernizare a aplicației de dispecerizare, prin alertarea simultană  a tuturor categoriilor de forte aparținând agențiilor specializate de intervenție. În prezent, se asigură doar asistență medical de urgență și acordarea primului ajutor calificat. Termen: 60 de luni

Măsura 14 – Legile românești, în concordanță cu cele europene

Cadrul legislativ incident sistemului 112 va fi permanent ajustat în vederea implementării măsurilor ce urmează a fi adoptate la nivelul Uniunii Europene și în acord cu necesitățile de la nivel național. Termen: 60 de luni

Citește și: 

https://www.click.ro/news/national/sms-ul-socant-primit-de-gheorghe-dinc...

https://www.click.ro/news/national/crimele-de-la-caracal-telefoanele-lui...

Te invităm pe Facebook, ca să comentăm subiectele împreună

Avem și Instagram, pentru imagini și texte cum nu au alții

Loading...
 
 

Citește și

  • Gheorghe Dincă

    Gheorghe Dincă, bărbatul de 66 de ani din Caracal, care a pus autorităţile pe jar şi le-a luat liniştea a două familii, face dezvăluiri incredibile. După ce a povestit că i-ar fi oferit o partidă de sex Luizei Melencu, mecanicul auto a spus şi că a încercat să o plătească pe tânăra de 18 ani şi i-a aruncat bani pe bancheta din spate. Iniţal, el a încercat să o cumpere pe tânără cu 20 de lei după care văzând că fata nu se lasă înduplecată a continuat să scoată bancnote mai mari pe care i le-ar fi fluturat prin faţa ochilor.

  • Casa ororilor! Poliţiştii români încearcă să rezolve unul dintre cele mai grave cazuri de omor comise în România ultimilor 30 de ani. Două puştoaice ar fi fost răpite de George Dincă (65 de ani), un mecanic din Caracal, care le-ar fi ucis. Individul, a cărui familie e plecată în Italia, le-ar fi tranşat pe fete la domiciliu şi le-ar fi dizolvat în acid o parte din rămăşiţele trupeşti.