Formularul 600 la ANAF. Trei metode prin care îți poți declara veniturile online

Ceasul ticăie pentru circa 210.000 de români, care începând cu anul trecut au obținut venituri suplimentare celor salariale. Mai sunt doar câteva zile până la termenul instituit de ANAF pentru declararea sumelor câștigate în 2017 sau estimate a fi realizate în 2018. Formularul 600, pe baza căruia contribuabilii vor primi deciziile de impunere pentru plata contribuțiilor sociale, se poate depune online. Iată care sunt cele trei modalități.

UPDATE: Termenul limită de depunere, amânat 

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat într-o intervenție televizată că în cadrul coaliției de guvernare s-a decis, în primă fază, prelungirea până la 31 martie 2018 a termenului până la care contribuabilii trebuie să-ți declare veniturile extrasalariale. Până la această dată, reprezentanții viitorului guvern ar urma să discute oportunitatea menținerii acestei declarații și se ia în calcul inclusiv eliminarea obligativității depunerii formularului 600. Însă, a spus Liviu Dragnea, Executivul nu va renunța la colectarea de contribuții sociale de la românii care realizează venituri extrasalariale, însă statul și-a acordat sieși ceva timp pentru a găsi o altă formulă de colectare a CASS și CAS. Pe surse, se vorbește chiar de reducerea plafonului de la care declararea veniturilor devine obligatorie, în prezent acesta fiind 22.800 de lei. Însă, până la confirmarea acestei informații, o vom cataloga drept un zvon. 

Reprezentanții ANAF s-au gândit la toate, dar au acționat extrem de târziu. La presiunea publicului, dublată de lipsa înțelegerii mecanismului de declarare a veniturilor, Fiscul a pus la dispoziția contribuabililor platforma online a ANAF pentru înregistrarea formularelor. Însă, ajutorul celor de la ANAF e doar pe jumătate, căci nu toți cei care datorează contribuții sociale se vor putea bucura de facilitatea transmiterii datelor din fața calculatorului. Iată cum poți depune formularul 600 de la distanță!

Pe site-ul ANAF, cu user și parolă

Dintru-nceput trebuie să știi că, în realitate, doar una din cele trei variante este efectiv în folosul tău, fiind gratuită și comodă. Fiscul dispune de un așa numit Spațiu Privat Virtual, în care te poți înregistra pentru depunerea declarațiilor, dar și pentru plata unor taxe și impozite. La accesarea acestui Spațiu Privat Virtual ți se va cere să te înregistrezi. Se va deschide un formular, unde vei completa datele tale personale, CNP-ul, numele de utilizator pe care îl vei folosi pe platforma ANAF, precum și o parolă de acces în cont. Ți se vor cere numărul de telefon și adresa de e-mail, informații foarte importante pentru ANAF, după cum vei vedea.

Pentru a primi aprobare să folosești platforma online a ANAF ai două metode: Aprobare la ghișeu și Verificare număr înregistrare decizie.

formularul 600, declarare venituri, contributii sociale, venituri activitati independente, drepturi de autor, CASS activitati independente, ANAF, Fisc, Spatiu Privat Virtual, Zoom
Cele două metode de înregistrare în Spațiul Privat Virtual, nu nume și parolă

Dacă optezi pentru prima variantă trebuie să știi că nu scapi de o deplasare la ghișeul ANAF. După ce ai furnizat toate datele cerute de platformă, vei primi pe e-mail un cod de verificare a adresei de e-mail. Acest cod trebuie introdus în formularul de înregistrare, iar în urma acestui pas vei fi înștiințat că validarea înregistrării în Spațiul Privat Virtual e condiționată de prezentarea la ghișeul oricărui sediu ANAF, în termen de zece zile de la primirea mesajului. Nu vei merge cu mâna goală, ci trebuie să prezinți actul de identitate în original și copia lui, dar și numărul de înregistrare în platformă primit online.

formularul 600, declarare venituri, contributii sociale, venituri activitati independente, drepturi de autor, CASS activitati independente, ANAF, Fisc, Spatiu Privat Virtual, Zoom
Vezi din această simulare care sunt cerințele ANAF pentru a putea folosi platforma online

Pe site-ul ANAF, fără deplasare la ghișeu

Pentru a scăpa de deplasări inutile la ghișeu, la rubrica Tipul de aprobare trebuie să completezi Verificare număr înregistrare decizie. Acest lucru presupune să cauți prin corespondența ta cu ANAF o decizie de impunere din 2013 încoace și să înscrii acest număr în căsuța corespunzătoare (Număr decizie).

formularul 600, declarare venituri, contributii sociale, venituri activitati independente, drepturi de autor, CASS activitati independente, ANAF, Fisc, Spatiu Privat Virtual, Zoom
Pe baza unei decizii de impunere din anii anteriori poți scăpa de deplasarea la ghișeu

După completarea acestor date vei primi pe e-mail-ul declarat în formularul de înregistrare, dar și pe telefonul declarat în același formular, câte un mesaj care conține un cod unic de înregistrare. Aceste două coduri vor fi introduse în căsuțele corespunzătoare din rubrica Validare e-mail și număr de telefon. Pe lângă aceste două coduri, mai ai de introdus un cod de siguranță (de validare), care se găsește sub primele două. După înregistrare, te loghezi cu nume de utiilzator și parolă și începi operațiunea de depunere a formularului 600.

Cu certificat digital calificat

Tot pe site-ul ANAF (dar și pe e-guvernare.ro) există opțiunea de depunere a formularelor fiscale cu ajutorul unui certificat digital calificat. Acest certificat este un document care asigură identitatea virtuală a posesorului său și permite identificarea fără echivoc și fără riscuri în platforma online a ANAF. El garantează integritatea și autenticitatea mesajelor și documentelor transmise online. Totodată, cu ajutorul unui certificat digital calificat se poate crea o semnătură electronică și criptarea informațiilor electronice. Certificatul se obține doar de la firme autorizate de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, contra unei sume care pornește de la 35 de euro. Certificatul are o valabilitate de un an, ceea ce înseamnă că pentru depunerea declarațiilor fiscale și pentru alte operațiuni realizate pe site-ul ANAF în cursul anului următor, trebuie să obții un alt certificat digital calificat.

Această metodă e folosită mai ales de contribuabilii care efectuează mai mult de o operațiune pe platforma ANAF, dar și pe site-urile altor instituții publice. Prin urmare, nu recomandăm utilizarea acestei variante doar pentru depunerea formularului 600. Cei interesați în utilizarea acestui mijloc de folosire a portalului ANAF pot urmări acest tutorial realizat de specialiștii Fiscului.

Ultima oră! Formularul 600 ar putea fi eliminat

După ce au produs atâta haos în societate cu introducerea acestei declarații, guvernanții iau în calcul modificarea acesteia. Unele surse media spun că oficialii Ministerului de Finanțe se gândesc chiar să elimine acest formular și, implicit, obligativitatea declarării veniturilor extrasalariale. Până la luarea unei decizii definitive, prevederile referitoare la depunerea Formularului 600 rămân în vigoare. Data limită a declarării veniturilor extrasalariale este 31 ianuarie 2018. 

loading...
Loading...