Dosarul de pensie digital. Propunerea venită din partea serviciului E-adeverința

arhivare-electronica-digitala.jpg

Arhivarea digitala ar rezolva problema cu adeverințele, sporurile primite de-a lungul anilor de către angajați
Arhivarea digitala ar rezolva problema cu adeverințele, sporurile primite de-a lungul anilor de către angajați
Foto: serviciidearhivare.ro

Când ești în prag de pensionare, începe nebunia. Cei care au avut mai multe locuri de muncă trebuie să înceapă să strângă adeverințe pentru sporurile încasate de-a lungul timpului, plus vechime. Unele arhive au fost istuite de incedii ori documentele au fost pur și simplu pierdute. Portughezii de la Empresa de Arquivo de Documentação propun dosarul digital de pensionare. Mai exact, o arhivă digitală care să-i ajute pe români și la bătrânețe.

Empresa de Arquivo de Documentação (EAD), una dintre cele mai mari companii portugheze din domeniul arhivării digitale, aduce pe piața din România serviciul E-adeverința.

Prin accesarea acestuia societățile își pot digitaliza vechile arhive. Astfel, vor putea elibera rapid adeverințele de tip sporuri și venituri pentru dosarele de pensie.

Dosarul de pensie digital. Propunerea venită din partea serviciului E-adeverința

În prezent, procedurile sunt extrem de complicate. Cărțile de muncă au trecut la formatul electronic din 2001, iar pentru perioada anterioară acestui an, angajatorii trebuie să emită adeverințe de muncă, în maximum 30 de zile de la primirea solicitărilor în acest sens.

Potrivit estimărilor din piață, 3% dintre cei aproximativ cinci milioane de pensionari din România au solicitat adeverințe pentru recalcularea pensiilor, din 2018 până în prezent. Asta înseamnă aproape 150.000 de cereri, concentrate în perioadele imediat următoare modificărilor legislației privind pensiile.

Companiile cu istorie mai veche de anii 2000, din industrii precum cea minieră, siderurgică, auto și nu numai, trebuie să-și mobilizeze mai mulți angajați pentru a procesa maximum 10 cereri într-o lună.

În România existe arhive vechi de peste 60 de ani

Există și arhive fizice vechi de 60 de ani, foarte greu de accesat, păstrate în condiții improprii, cu anumite documente degradate sau distruse complet.

Nu de puține ori, termenul de 30 de zile se depășește, iar foștii angajați, în nume propriu sau ca grup, dau în judecată companiile pentru întârzieri semnificative în eliberarea adeverințelor.

Pe lângă amenzi, firmele riscă și plata unor penalități pentru lunile de întârziere. Unic pe piața din România, serviciul E-adeverință oferit de EAD simplifică procedurile și centralizează toate datele necesare, prin scanarea statelor de plată sau a fișelor de retribuție, extragerea informațiilor necesare din ele pentru fiecare angajat și generarea unei baze de date.

O companie primește până la 120 de cererei anual pentru adeverințe de muncă

„O companie din zona de producție ce a avut sporuri pentru condiții grele de muncă, cu câteva mii de angajați în anii ‘85 -’90, probabil că primește între 60-120 de cereri de adeverințe anual. Aici venim noi în ajutor, prin serviciul E-adeverința. Companiile își vor simplifica toate procedurile, vor salva resurse importante de oameni și vor reduce costurile pe termen lung. Prin accesarea serviciului EAD, arhivele fizice se vor transforma în unele electronice, iar toate datele necesare eliberării adeverințelor pentru venituri vor putea fi accesate imediat”, explică Liviu Zamfir, manager operațional la EAD Romania și unul dintre experții români în managementul arhivelor.

Serviciul E-adeverința funcționează în Portugalia de peste 10 ani

Prin accesarea serviciului E-adeverința, după procesarea arhivelor fizice, datele vor fi disponibile în platforma RWS (Read, Write & Share), iar adeverințele de tip sporuri și venituri se vor genera cu un singur click. E-adeverința este un serviciu similar cu cele oferite de EAD în Portugalia de mai bine de 10 ani.

Prima companie care a apelat la serviciile portughezilor activează în domeniul alimentației publice și a avut o medie de peste 2.000 de angajați anual, pe parcursul celor 50 de ani de funcționare.

Proiectul se va derula pe parcusul a șapte luni și presupune scanarea a peste 200.000 de fluturași de salariu și extragerea a peste 5 milioane de indecși.

Sute de dosare de pensionare aruncate pe jos, pline de mizerie și mucegai

Anul trecut, fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru, a făcut publice condițiile greu de descris ale unei arhive a Casei de Pensii București.

dosare-de-pensionare-aruncate-pe-jos.jpg

Așa arăta anul trecut una dintre arhivele Casei de Pensii București
Așa arăta anul trecut una dintre arhivele Casei de Pensii București

Sute de dosare de pensionare zăceau aruncate pe jos și pline de mucegai și mizerie. Unele erau în saci, altele direct pe podea cu foi rupte și aruncate.

”Viața oamenilor călcată în picioare. Aici este și despre rezistența pe care o opune sistemul când îi pui oglinda în față”, a scris atunci Alexandru, pe pagina sa de Facebook.

Dacă totul s-ar realiza electronic, acest lucru nu s-ar mai întâmpla.

 

Citește și: 

Cum arată arhiva Casei de Pensii București. Ministrul Muncii: ”Până acum, nu i-a păsat niciunui ministru PSD”

Dosarul de pensionare. Actele de care ai nevoie la Casa de Pensii

 

Loading...