Curent nou după Millennials şi X. Ce este Generația Z

generatia_z.jpg

ce vor tinerii din generatia z de la viata lor
Peste două miliarde de tineri grăbiţi, pragmatici, independenţi şi încăpăţânaţi trăiesc în universul digital şi alcătuiesc "Generaţia Z"
FOTO: adevarul.ro

Peste două miliarde de tineri grăbiţi, pragmatici, independenţi şi încăpăţânaţi trăiesc în universul digital şi alcătuiesc "Generaţia Z", se afirmă într-un studiu realizat recent de sociologii americani şi europeni. Ce vor munci ei în 2025.

”Din 2025, piaţa muncii va fi dominată de generaţiile Millennials şi Z, care vor depăşi generaţiile Baby boomers şi X. Se va schimba practic profilul pieţei muncii”, explică psihologul Daniel David, prorectorul pentru Cercetare, Excelenţă şi Competitivitate  al UBB şi şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie.

A apărut un nou termen ”Generația Z”, după ce am fost informați că există și Generația Millennials şi X. Este vorba despre persoanelor tinere care sunt grăbite, învață limbi străine, butonează telefonul și stau mult timp pe rețelele de socializare, dar nu sunt obedienți , nu le place să citească și nici cu sportul nu sunt prieteni.

Specialiştii au determinat o "ruptură" pe piaţa muncii: între 50% şi 72% dintre "tinerii Z" vor să îşi creeze propriul start-up, potrivit mai multor sondaje. Pentru a reuşi în viaţă, ei cred mai întâi în "Internet", înainte de diplome, şi vor să lucreze mai degrabă într-o organizaţie orizontală decât într-o ierarhie. În această generaţie, care vrea să se realizeze şi să reuşească, 76% dintre tineri spun că le-ar plăcea să facă din această pasiune pentru sectorul digital viitoarea lor profesie.

Ce este generația Z

  • Aproximativ două miliarde de tineri născuţi după anul 1995 au crescut odată cu Internetul şi sunt decişi să îşi construiască o viaţă departe de codurile şi aspiraţiile predecesorilor lor, scrie adevarul.ro.
  • Navighează pe mai multe ecrane, uneori simultan, şi sunt obişnuiţi cu "tot, imediat, peste tot". Li se pare normal să plătească foarte scump pentru a cumpăra cel mai recent model de telefon inteligent, dar li se pare la fel de natural să obţină gratuit, cu un simplu clic, un film sau un cântec.
  • Consideră depăşite codurile adulţilor, mai ales cele referitoare la gen, apreciază mărcile "rebele" şi se informează înainte de toate de pe reţelele de socializare, afirmă autorii unor studii realizate în Europa şi Statele Unite de mai multe companii majore, precum BNP şi Ford Motor, care încearcă să identifice mai bine profilul viitorilor clienţi.
  • Potrivit studiilor lor, aceşti tineri, cu vârste cuprinse între 13 şi 20 de ani, se consideră "lipsiţi de prejudecăţi" şi "inventivi", dar recunosc în acelaşi timp că sunt "nerăbdători" şi "încăpăţânaţi", scrie adevarul.ro.
  • Ei adoptă tendinţe care se propagă prin intermediul Internetului pe întreaga planetă, de la superproducţii americane precum "Hunger Games" şi "Divergent" până la stilul muzical K-pop coreean, trecând prin "twerk" - un dans lasciv care face furori pe Internet. Vocabularul lor este plin de acronime şi cuvinte împrumutate din limba engleză, precum "swag", noul termen pentru "cool".
  • Potrivit fr.news.yahoo.com, idolii lor sunt vedete de pe Internet, precum comentatorul suedez de jocuri video PewDiePie, considerat cel mai mare star în acest domeniu de pe YouTube.
  • Prietenii lor de pe reţelele de socializare contează la fel de mult ca prietenii din viaţa reală şi sfârşesc adeseori prin a se întâlni între ei. Încă de la vârsta de 16 ani - uneori chiar mai devreme -, aceşti tineri frecventează site-urile de întâlniri. Mai mult de jumătate dintre "tinerii Z" consideră că adevărata viaţă socială se petrece pe reţelele online, unde 84% dintre ei sunt înscrişi, potrivit unui studiu efectuat de agenţia americană de publicitate JWT. Pentru ei, chat-ul online este mai uşor decât conversaţiile din realitate.
  • Obişnuiţi cu ghidurile video ("tutoriale") pe YouTube, autodidacţi în tot ceea ce priveşte domeniul high-tech deoarece părinţii lor sunt complet depăşiţi, tinerii din generaţia Z au integrat "autoînvăţarea permanentă", cu atât mai mult cu cât au asistat deja la dispariţia mai multor tehnologii. Începând cu vechile casetofoane şi magnetofoane, abandonate în debaraua cu vechituri a familiei, la fel ca aparatele de radio, CD-uri şi DVD-uri, deoarece în lumea lor totul se face online. Pe Internet, ei au văzut deja absolut tot, de la violenţă şi până la pornografie.
  • Aceşti tineri petrec mai mult de trei ore pe zi în faţa ecranelor lor, potrivit cabinetului american Sparks and Honey, care consiliază firmele în legătură cu evoluţiile societăţii. "Tinerii Z" suferă de "FOMO" ("Fear of Missing Out"/ "Frica de a nu pierde ceva") şi detestă ideea de a nu fi conectaţi la internet.
  • Ei nu se mulţumesc doar cu vizualizarea de seriale şi filme online, ci vor şi să participe, să îşi creeze propriul canal pe YouTube sau propriul vlog (blog video), după modelul unor adolescenţi deveniţi celebri, precum tânărul umorist american "Fred" (Lucas Cruikshank), care a devenit cunoscut în spaţiul online încă de la vârsta de 13 ani.
  • Sunt înscrişi pe mai multe reţele de socializare, începând cu Facebook, în ciuda unei tendinţe de părăsire a acestei reţele în Statele Unite, şi continuând cu Instagram, pentru fotografii, Snapchat, pentru mesaje efemere, dar şi Twitter şi Tumblr.

Ce sunt Generațiile Baby broomers, Millennials şi X

Baby boomers este generaţia celor care au peste 55 de ani - copiii născuţi după cel de-al II-lea război mondial, când a avut loc o explozie a natalităţii. Generaţia X sunt cei care au între 35 şi 55 de ani, iar Millennials (milenialii) au între 18 şi 35 de ani. Acum a apărut și Generaţia Z , cei sub 18 ani.

”Milenialii sunt copiii generaţiei baby boomers şi ai Generaţiei X şi se percep ca fiind foarte speciali. Pe de o parte, părinţii X au investit în ei foarte mult, echipându-i cu multe abilităţi: ore de limbi străine, sport, tehnologie etc, lucruri de care ei înşişi nu au beneficiat.

Sursa: adevarul.ro

Loading...