Paradoxurile magistralei a IV-a de metrou: stații noi, obiceiuri vechi

Ultima actualizare:

    Călătorii de pe magistrala a IV-a coboară la stația Jiului, unde iau tren de la linia vecină
Călătorii de pe magistrala a IV-a coboară la stația Jiului, unde iau tren de la linia vecină

Magistrala a IV-a de metrou este Cenușăreasa sistemului de transport subteran din Capitală, iar acest lucru se vede în modul în care este exploatată. Pusă în funcțiune în integralitate în 31 martie 2017, la 28 de ani de la debutul lucrărilor, linia de metrou Gara de Nord 2-Străulești este una a paradoxurilor.

Cea mai nouă magistrală de metrou din București nu e gata. Deși au fost inaugurate cu fast, în martie 2017, ultimele două stații (Laminorului și Străulești) au fost private mai bine de 14 luni de sisteme de siguranță și automatizare a traficului. Aceste echipamente se instalează abia acum, lucrări care afectează circulația trenurilor. Până la 1 mai, bucureștenii care folosesc ruta Gara de Nord 2 – Străulești (și retur) vor coborî la stația Jiului pentru a lua tren de la linia vecină. Acest lucru se traduce printr-un interval de succedare de 15 minute pe tronsonul Străulești – Jiului – Străulești (firul 1) și pe tronsonul Străulești – Jiului – Străulești (firul 2). Pe tronsonul Gara de Nord 2 – Jiului – Gara de Nord 2 se circulă la fiecare zece minute, pe ambele fire. Explicația este că lucrările programate de Metrorex necesită devierea trenurilor și organizarea circulației în sistem „pendulă”.

Ciudat este că Metrorex a încheiat cu Siemens Rail Automation SAU un contract de furnizare a acestor echipamente încă din ianuarie 2017. Prin acest contract, partenerul Metrorex trebuia să livreze sistemele comandate „în decurs de 12 luni de la data începerii executării contractului”.  

La un an de la inaugurare, încă se fac probe. Stațiile Laminorului și Străulești au fost deschise publicului la 31 martie 2017. Deși sunt cele mai moderne din rețea, ele nu au avut niciodată ecrane pentru afișarea orarului trenurilor. Aceste dispozitive au fost amplasate abia în această lună, în prezent Metrorex efectuând clasicele probe de funcționare.


    Ecranele care afișează orarul trenurilor sunt în probe. Foto: metrouusor.com
Ecranele care afișează orarul trenurilor sunt în probe. Foto: metrouusor.com

Intervalul de succedare a trenurilor este o problemă. Înainte de începerea acestor lucrări, un tren trecea prin stațiile magistralei a IV-a la fiecare 12 minute, fiind cel mai mare de la metroul bucureștean. Începând cu 1 mai 2018 intră în vigoare noul grafic de circulație, iar Metrorex promite că vom avea un tren în stații la fiecare opt minute. Opt minute înseamnă mult dimineața, când călătorii merg la serviciu. Pe celelalte magistrale intervalul de succedare la orele de vârf e de 2-3 minute, însă această măsură nu garantează un trafic fluent în subteran, iar explicația e simplă. Metrorex nu asigură același program de succedare în stațiile de legătură (conexiuni între magistrale), ceea ce conduce la supraaglomerări.

Un exemplu grăitor este stația Piața Victoriei 1 (legătură cu Piața Victoriei 2) între orele 16.45-18.30, unde peroanele se aglomerează din cauză că trenurile spre Pantelimon sau Dristor nu circulă la fel de bine ca metroul care vine din Pipera.

Trenuri vechi de 35-40 de ani. Cele mai noi stații de metrou din București nu beneficiază de trenuri noi. Pe tronsonul Gara de Nord 2 – Străulești circulă doar vechile trenuri de tip IVA, fabricate la Arad. Oficialii Metrorex au preferat să le modernizeze și să le adapteze la calea de rulare, în loc să le înlocuiască, iar explicația e, firește, de natură financiară.

Parcarea de la Străulești bate pasul pe loc. Parcajul de tip park&ride de la Străulești, care ar fi trebuit inaugurat în același timp cu cele două stații de metrou, este departe de a fi finalizat. Gândit ca o soluție de fluidizare a traficului la suprafață, prin încurajarea șoferilor care tranzitează Capitala să-și lase autovehiculele aici și să continue călătoria cu metroul, parcajul e și azi un munte din beton. Metrorex a dat vina pe RATB pentru întârzierea lucrărilor, însă azi abia vezi câte un muncitor zgribulit la treabă.


    Parcajul de la Străulești, un vis încă departe de a fi împlinit
Parcajul de la Străulești, un vis încă departe de a fi împlinit

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
cum recuno ti un mecanic auto bun 5 calita i necesare jpg
image
image
image
image
image
image
cafea boabe premium edream jpg
Taxe impozite calculator FOTO Shutterstock
Cuplu de romani spania Captura Antena 3 jpg
titanic adobestock jpg
plante de apartament beneficii si ingrijire jpeg
Castelul Nopcsa din Săcel  Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (3) jpg
Ioana Ancuţa Popoviciu judecatoare accident 2 Mai jpeg
Hotelul de Gheata Balea Lac jpeg
image
actualitate.net
image
actualitate.net