De ce a căzut elicopterul Black Hawk. Posibile cauze: o defecțiune la transmisie sau la reductor

Ultima actualizare:

Pilotul elicopterului Black Hawk, aeronavă americană care a aterizat forțat, joi dimineață, în piața Charles de Gaulles din București, a raportat o defecțiune. Potrivit specialiștilor, ar putea i vorba despre o defecțiune l transmisie și nu la motoare, cum s-a crezut inițial. însă, până la finalizarea anchetei, care se află în desfășurare nimic nu este cert. Doar pilotul știe ce s-a întâmplat cu adevărat în acele clipe.

Invitat la Digi 24, pilotul Vergil Ducu a declarat pentru postul de televiziune că defecțiunea, după părerea sa, nu s-ar fi produs la motoare, ci la transmisie. Tragedia a fost evitată datorită abilităților pilotului american dar și norocului pe acesta l-a avut: faptul că a existat în  apropiere o zonă deschisă, un spațiu liber unde să aterizeze de urgență a contat enorm.

Vergil Ducu a precizat că, așa cum se observă și din imagini, elicopterul nu a avut probleme la motoare. Cel puțin un motor a funcționat la capacitate maximă, a parametri normali. Nu același lucru ar putea să-l spună despre sistemul de transmisie sau reductorul (elicea este cuplată la turbină prin intermediul unui reductor care transformă turația ridicată a turbinei la o turație scăzută, dar cu un cuplu mai mare).

Specialistul a mai spus că, în cazul în care elicopterul ar fi zburat la o altitudine mare, el ar fi putut aterza în afara orașului. Însa altitudinea de zbor joasă l-a obligat să aducă aparatul la sol acolo unde s- putut mai întâi. Dacă se afla într-o zonă cu case, ar fi aterizat pe acoperișul uneia. Defecțiunea, prin urmare a fost foarte gravă, pilotul nemaiavând timp să ridice aparatul de zbor și să-l scoată din oraș. 

Sunt mai multe tipuri de aterizări forțate: aterizarea imediată, atunci când pilotul trebuie să ajungă cât mai repede pe sol și nu mai contează zona unde aterizează. Apoi e următoarea fază, mai lejeră, când pilotul comandant poate scoate aparatul de zbor în afara localității - iar atunci vorbim de o defecțiune nu foarte gravă. Nu e cedare de motor, de reductor sau alte părți componente vitale pentru menținerea aparatului de zbor în aer. dacă ar fi cedt un motor el ar fi putut să se ducă labaneasa, de exemplu, fără probleme. dar se pare că situația fost mult mai gravă.

Un alt incident în care a fost implicat acest tip de elicopter american a fost în zona Dobrogei în urmă cu mai bine de o lună, când a fost tot o aterizare forţată. În timpul unui exerciţiu militar NATO, aparatul aterizase de urgenţă pe un câmp.

image
image
image
image
image
image
Demonstrație efectuată de reprezentanții MAI în pregătirea aderării României cu frontierele aeriene și maritime la spațiul Schengen, în aeroportul Otopeni, Ilfov. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
laleaua pestrita jpg
uber si bolt webp
image png
gesturi italieni jpg
image png
Palatul Cultural Arad jpg
ambulanta jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net