Cât de periculoase sunt combinaţiile alimentare greşite

Câţi dintre noi nu mâncăm omletă cu brânză la micul dejun sau cereale cu lapte, iaurt cu fructe proaspete... la prânz carne şi cartofi ori un sendviş cu şuncă şi caşcaval?! Sunt cele mai proaste şi periculoase combinaţii alimentare, avertizează nutriţionistul Marilena Oprişanu. Asta deoarece nu doar că îţi cauzează neplăceri digestive, dar te şi îngraşă.

Atunci când primeşti sfaturi legate de dietă, ţi se spune să reduci porţiile, să mănânci sănătos şi să faci sport. Prea puţini iau în considerare ce se întâmplă mai departe, în stomacul tău, atunci când combini chiar şi cele mai sănătoase ingrediente.

Zoom
Potrivit nutriţionistului Marilena Oprişanu, iaurtul cu fructe proaspete sau cartofii cu friptură te îngraşă şi te predispun la boli

 

“În trecut, oamenii aveau un ecosistem interior mult mai sănătos, adică o microfloră prietenoasă care îi ajuta să digere totul. Acum, alimentele procesate, medicamentele, stilul de viaţă haotic au afectat acel ecosistem. Combinaţiile alimentare ne­­­potrivite ne predispun la balonări, la stări de oboseală şi la îngrăşare. Trebuie să ştim că ce se întâmplă în stomac şi în tractul digestiv e important şi poate re­­­­­prezenta cheia pentru pierderea în greutate pe termen lung”, spune Marilena Oprişanu, nutriţionist şi chef dietetician. Astfel, atunci când ţii o dietă, vestea bună e că poţi mânca pe săturate doar dacă ai grijă la combinarea corectă a alimentelor.

Principiile de bază

Fiecare categorie de alimente are un timp de digestie diferit. Combinate incorect, alimentele rămân nedigerate în tractul digestiv şi creează un mediu toxic, flora intestinală este afectată, iar imunitatea scade. Există trei reguli simple, spune specialistul:

  • Nu mânca fructe după masă şi nu le combina cu nici o proteină animală. Nici cu iaurt, dimineaţa, nici cu cereale şi lapte. Le poţi combina doar cu lapte vegetal.
  • Nu combina două tipuri de proteine la aceeaşi masă. Proteinele se combină doar cu legume fără amidon.
  • Cerealele dulci şi legumele care conţin amidon nu se combină cu lactate, miere, fructe, carne.

Combinaţii greşite

 

  • Carne şi cartofi/orez/fasole. Atunci când mănânci proteine din carne, stomacul tău secretă acid clorhidric şi o enzimă numită pepsină, pentru a putea descompune alimentele într-un mediu foarte acid. Dacă îţi vei pune alături de carne nişte cartofi prăjiţi, sau orez sau alte legume cu amidon, acestea tind să se neutralizeze reciproc şi inhibă digestia. Alimentul prost digerat călătoreşte prin tractul digestiv, ajunge la intestine unde intră în putrefacţie şi face ca sângele să devină acid, creând un mediu propice pentru agenţii patogeni ce cauzează bolile. Soluţia – alături de carne consumă legume fără amidon (verdeţuri, fasole verde, morcovi, dovlecei, castraveţi etc.).
  • Iaurtul cu fructe proaspete. Fermentează, provocând balonări. „Combinaţia poate fi tolerată de către cei ce au o digestie bună, însă chiar dacă nu resimt balonarea, nici vreun beneficiu nu obţin din acest mic dejun aparent sănătos. Fructele şi lactatele au timp de digestie diferit, primele vor ajunge să fermenteze, moment în care nu se mai absorb nutrienţii”, explică Marilena Oprişanu. Fructele se combină doar cu lapte vegetal.
  • Cerealele cu lapte. Sunt acceptate doar dacă vorbim despre cereale integrale, fără adaos de zahăr (fulgi de ovăz, secară, mei, hrişcă, grâu etc.). Cele cu zahăr, în combinaţie cu laptele, fermentează.
  • Cafea cu lapte. Lactaza, adică zahărul din lapte, diminuează efectul energizant al cafelei şi îngreunează digestia.
  • Pizza cu ton/salam/pui şi mozzarela, sendviş cu şuncă şi caşcaval, paste cu parmezan şi carne tocată. Toate acestea conţin câte două tipuri de proteine care se digeră greu şi creează un mediu toxic în stomac.
  • Omleta cu brânză. Deja ai două tipuri de proteină animală. Mulţi o consideră o combinaţie neutră, însă ideal este să pui în omletă legume, nu brânzeturi.

 

Citește și

  • cartofi beneficii organism proprietati tratament probleme digestive

    În ultimii ani, cartofii au fost incluși pe lista alimentelor pe care ar trebui să le consumăm mai rar, din cauza compoziției lor bogate în carbohidrați. Cu toate acestea, cartofii cruzi, precum și sucul de cartofi au o listă nesfârșită de beneficii pentru sănătate.

  • Konjac, un aliment ideal pentru starea de sănătate se găsește acum și în România. Despre această plantă perenă, întâlnită în Asia de Est, Japonia, China și în Indonezia, se știe că este un aliment natural 100%, fără alergeni și zaharuri, fără contraindicații și lipsit de calorii. Produsele alimentare obținute din rădăcina acestei plante sunt consumate îndeosebi de japonezi de mii de ani pentru slăbire.

  • alimente ingrasa iaurt de evitat fructe uscate

    Ai renunțat la dulciuri, mâncăruri grase și pâine, dar tot nu reușești să slăbești pe cât ți-ai dori. Câteva alimente îți sabotează în continuare cura, așa că trebuie să uiți de ele când ești la dietă.

  • sfecla rosie beneficii sanatate prevenire cancer

    Iubitorii de sfeclă roșie ar trebui să se bucure enorm, căci aceasta este una dintre minunile pământului. Se cunosc efectele sale deosebite în bolile de sânge, de ficat și în cele tumorale încă de acum 100-200 de ani.