8 lucruri înspăimântătoare despre paralizia în somn

main.gif

paralizie somn tulburare
Această tulburare afectează mai mult de jumătate din populația globului
Foto: bordepanda.com

Paralizia în timpul somnului este incapacitatea trecătoare de a te mișca, care are loc în faza de trecere de la starea de veghe la cea de somn sau invers. În general, durata este scăzută, de 1-3 minute, însă fenomen este foarte înfricoșător. Persoana care suferă un astfel de episod este conștientă, însă nu poate vorbi și nu se poate mișca.

Nu este un fenomen periculos și nu afectează respirația sau funcțiile cardiace. Paralizia somnului este înregistrată în Clasificarea Intrnațională a Tulburărilor Somnului, fiind foarte frecventă. Peste 50% din oameni experimentează acest episod cel puțin odată în viață.

Iată 8 lucruri înfricoșătoare despre paralizia în somn

  1. Te simți ca și cum te-ai fi trezit mort. Michael Breus, doctor în psihologie, a declarat pentru Buzzfeed că: „Pacienții descriu paralizia somnului drept sentimentul de a te trezi mort. Știi că mintea ta e trează, dar corpul tău pare blocat”.
  2. E mult mai complicat decât un coșmar. Breus susține că este, de fapt, complet opusul unui vis urât. Creierul tău le transmite mușchilor să se relaxeze și să intre într-o stare de paralizie, care nu-ți permite să te rănești și să faci mișcări în timpul viselor. În timpul paraliziei în somn, corpul rămâne nemișcat, dar creierl este treaz.
  3. Se întâmplă doar când adormi sau când te trezești. Paralizia în somn apare în timpul celor două tranziții ale somnului. Corpul intră MRO, adică mișcarea rapidă a ochilor (în engleză REM-Rapid Eye Movement), iar ca să se trezească trebuie să iasă din această stare. Dar în timpul paraliziei în somn, corpului îi este greu să facă aceste tranziții. Din păcate, nu se cunoaște un motivul acestor fenomene.
  4. În timpul paraliziei în somn poți avea halucinații. Spre deosebire de coșmar sau de visul lucid, care au loc atunci când ochii sunt închiși, aceste halucinații apar în timp ce te trezești/adormi, atunci când mintea este alertă, iar ochii îți sunt deschiși. Halucinațiile vizuale sau auditive în timpul paraliziei somnului sunt rare, potrivit doctorului Michael Breus.
  5. Nu te poți trezi pur și simplu. Brues susține „Țoți încearcă câte ceva diferit, dar nu poți să păcălești mama natură. Nu poți ajuta să ieși din starea de paralizie a somnului. Trebuie să aștepți efectiv să treacă”.
  6. Paralizia în somn este extrem de comună și i se poate întâmpla oricui. Cu toate acestea, este mai întâlnită în rândul persoanelor care au suferit de tulburări mentale.
  7. Ar putea fi legată oboseală. Studiile arată că persoanele extenuate sunt mai predispuse la a suferi un episod de paralizie în somn, sau alte tulburări legate de odihnă.
  8. Oamenii au încercat să explice acest fenoment de secole întregi, însă nu există nicio explicație oficială. Primul caz a fost relatat în 1664 de către un fizician olandez care a diagnosticat o femeie de 50 de ani. La vremea aceea, oamenii credeau că paralizia în somn este cauzată de demoni.

Citește și

  • Ei bine, somnul este al doilea lucru bun pe care îl poți face în pat. După citit, bineînțeles. Însă mulți oameni se confruntă cu dificultăți de adormire sau somn agitat mai ales după concediu, când urmează o perioadă aglomerată la serviciu și nu numai – acumularea sarcinilor de la birou, pregătirea celor mici pentru începerea grădiniței sau a școlii, stresul de sfârșit de an etc.

  • vorbitul somn boala somnambulism

    Vorbitul în somn este un fenomen des întâlnit și de cele mai multe ori nu este considerat o problemă medicală. În general, 50% dintre copii și 5 % dintre adulți au parte de așa ceva. Iar specialiștii în somn spun că acest comportament este specific în mod deosebit bărbaților.

  • tulburari ale somnului

    Toată lumea ştie cât de important este un somn sănătos, însă puţini oameni pot să urmeze un program stabil de odihnă. Din diverse motive, îţi strici rutina şi ajungi să te simţi din ce în ce mai obosit.

  • „Infuziile din plante (valeriană, tei, lavandă, talpa-gâştii şi hameiul) reduc neliniştea şi ne asigură un somn liniştit”, precizează Eugen Giurgiu, doctor în biochimie, cu competenţe în fitoterapie şi nutriţie.