3 mistere în cazul elicopterului prăbuşit

Ultima actualizare:

    Aeronava SMURD  s-a prăbuşit joi, la prânz,  lângă satul Haragîş,  raionul CantemirFoto: publika.md
Aeronava SMURD s-a prăbuşit joi, la prânz, lângă satul Haragîş, raionul CantemirFoto: publika.md

Capetele s-au plecat umil şi respectuos, vineri (3 iunie), în ţara vecină Moldova. Sirenele au sunat prelung, ca după o tragedie naţională de proporţii. Românii şi moldovenii deplâng dispariţia fulgerătoare a celor patru salvatori SMURD, căzuţi la datorie joi (2 iunie). În urma lor rămân oameni care încă au nevoie de ajutor, dar şi mistere. Iată trei dintre ele.

Salvarea venea pe calea aerului, în Republica Moldova. Paramedicii SMURD efectuaseră până joi 19 misiuni de salvare în ţara vecină, ca urmare a unui parteneriat semnat de români şi moldoveni în 2014. Iată trei enigme în cazul elicopterului prăbuşit.

1. De ce nu avea radar meteo?

Inspectoratul General de Aviaţie a confirmat că aeronava prăbuşită nu era dotată cu radar meteo, instrument folositor piloţilor pentru a depista nucleele noroase şi formaţiunile meteo periculoase. Contactaţi de Click!, doi piloţi de Eurocopter 135 au declarat că piloţii se pot descurca şi fără el. „Sunt elicoptere care zboară fără probleme fără radar meteo. Dispozitivul e o opţiune tehnică, la fel cum sunt la autoturisme, nu o obligaţie. Radarul meteo îţi arată nucleele noroase şi îţi spune cum le poţi ocoli. Însă piloţii pot vedea şi cu ochiul liber pe unde trebuie să zboare”, ne-a spus un pilot civil profesionist.

2. De ce a zburat atât de jos?

Martorii din satul Haragîş, unde s-a prăbuşit aeronava, au declarat poliţiştilor că elicopterul zbura mult prea jos. Aparatul a căzut într-o zonă cu arbori înalţi, situată la circa 100 de metri de sat, pe fondul unor condiţii meteo nefavorabile. Anchetatorii trebuie să dezlege misterul zborului la altitudine joasă, iar prima variantă luată în calcul este cea a unei defecţiuni tehnice. Piloţii ar fi căutat, aşadar, un loc propice unei aterizări de urgenţă. Însă, o a doua ipoteză este cea potrivit căreia comandorul Doru Gavril nu ştia la ce distanţă se află aparatul faţă de sol. Aici intervine întrebarea dacă aeronava era dotată cu radio altimetru, dispozitiv care le indică piloţilor la câţi metri se află aparatul de zbor faţă de pământ. „Singurul care îţi mai spune că te apropii de teren este un aparat special care lucrează cu GPS. Nu cred ca acest elicopter avea un astfel de GPS cu toate funcţiunile, avea probabil doar de orientare”, a spus pilotul Valentin Ialomiţeanu, citat de Mediafax.

3. Ce vorbeau piloţii în carlingă?

Anchetatorilor le lipsesc informaţii esenţiale referitoare la ce vorbeau piloţii în carlingă, în ultima parte a zborului. Elicopterele de acest tip nu au în dotare aparate de înregistrare a convorbirilor (cutii negre), fiindcă nu au fost niciodată obligatorii. Afirmaţia de mai devreme e doar parţial adevărată, fiindcă un eveniment tragic care s-a consumat în noiembrie 2013 a determinat Agenţia Europeană de Securitate Aviatică (EASA) să dispună luarea unor măsuri radicale. Toţi operatorii civili de aeronave EC 135 au fost obligaţi să instaleze, până în 2017, cutii negre în toate aparatele de zbor deţinute. Elicopterul SMURD care a căzut în Moldova a fost fabricat în august 2014 şi a ieşit de pe porţile fabricii fără a îndeplini această cerinţă de securitate.


    Foto: Inquam Photos/publika.md
Foto: Inquam Photos/publika.md

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
ghiseu
image
image
image
image
image
image
629aef51e4e9b pelerinaj șumuleu ciuc jpg
pelerinaj sfantul dimitrie cel nou bucuresti program liturgic 864962 jpg
ulei de masline jpg
medic operatie pixabay
ilustratie politie jpg
kaufland jpg
images jpeg
sfantul mare mucenic iacob persul sfintii cuviosi natanael si pinufrie 158413 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net