Invenție românească: trenul revoluționar proiectat de Henri Coandă. Lui Ceaușescu îi placuse

Ultima actualizare:
Asa ar fi arătat Drumul Taberei astăzi dacă ideea lui Coandă ar fi fost pusa în practica
Asa ar fi arătat Drumul Taberei astăzi dacă ideea lui Coandă ar fi fost pusa în practica

În urmă cu 40 de ani, cercetătorii romani pregăteau o invenție care ar fi trebuit sa ne transporte de la București la Ploiești cu 500 de kilometri pe ora. Ideea i-a aparținut lui Henri Coandă care visa la un transport public de persoane prin tub vidat.

Henri Coandă a vrut sa revoluționeze transportul public din București încă din anii '70. A inventat și a proiectat un tren care putea circula și suspendat dar și subteran la viteze mari, prin tuburi vidate. Cercetătorii romani au făcut mai multe machete, una dintre ele ajungand inclusiv pe masa lui Nicolae Ceaușescu. Inginerul Dan Ionescu a rememorat într-un interviu acordat celor de la TVR, în anul 2013, ca lui Ceaușescu i-a plăcut foarte mult ideea. "Se gândea la un transport de acest gen care sa lege stațiunile de pe Litoral, mai puțin ca varianta pentru metrou, unde prima lui reacție a fost ca i-ar fi fost teama sa urce într-un astfel de vehicul."În anii '80, inginerii romani au studiat posibilitatea de a construi trenul de viteza inventat de Coandă intre Mangalia și Constanța. Pe traseu ar fi existat și o stație din sticla în mijlocul marii, unde pasagerii puteau admira fauna marină, se arata în documentar.Oamenii de știință ai vremii au pus în practica planul lui Coandă la Maneciu, în județul Prahova.  Acolo au avut loc primele teste. Henri Coandă a vorbit despre ideea sa la TVR, în anul 1970. "Se poate ca oamenilor sa nu le placa sa fie într-un tub multa vreme, dar, sub alta forma ei stau la metrou, la Paris, cate 40 de minute sub pământ, și nu zic nimic."

Coandă visa ca trenul sau sa fi putut atinge viteze de 500 de kilometri la ora. Era un joc de presiune si depresiune, explica savantul, care susținea ca transportul prin tub ar trebui sa fie făcut pe perna de aer. Mărfurile, spre exemplu, pe ruta București- Ploiești,  ar fi putut fi transportate în 7-8 minute.Inginerii au proiectat, prima data, transportul industrial, apoi trenul de persoana. Au făcut mii de teste la Maneciu. "Intram doar 8 persoane cu scaune pe care le-am adus de la un avion. Purtam centuri de siguranță", își amintea unul dintre inginerii care au participat la proiect, în interviul acordat celor de la


    Asa ar fi arătat Drumul Taberei astăzi dacă ideea lui Coandă ar fi fost pusa în practicaFoto: Captura Youtube/Documentar TVR
Asa ar fi arătat Drumul Taberei astăzi dacă ideea lui Coandă ar fi fost pusa în practicaFoto: Captura Youtube/Documentar TVR

Interesant este ca doua instalații de transport mărfuri prin tub au existat la Baia Mare și Caraorman și au funcționat pana în anii '90.Ideea lui Coandă este și astăzi considerata revoluționară. Americanii, de exemplu, gândeau un sistem de transport de la San Francisco la Los Angeles prin tub care s-ar baza pe levitație magnetică, ce ar putea genera viteze chiar de 6500 de kilometri la ora!Intre timp, la Maneciu, cercetările au fost oprite, instalațiile au dispărut si nici n-au mai existat bani pentru întreținere. 

image
image
image
image
image
image
Bere jpg
codreanu jpg
suc tedi mucegai jpg
Avion la terminal in aeroport poarta de imbarcare goala Foto Shutterstock jpeg
chioma nigeria jpg
Dormitorul matrimonial are un pat încăpător
aeroport tulcea delta dunarii jpg
vlad ciurea digi24
image
actualitate.net
image
actualitate.net