A întârziat avionul? Iată ce despăgubiri primeşti

Ultima actualizare:

Pleci sau te întorci din vacanţă, călătoreşti în Europa în interes de serviciu sau personal? Află că, potrivit legii care se aplică în spaţiul UE, poţi primi despăgubiri serioase dacă avionul, trenul sau autocarul au întârzieri. Iată ce sume de bani poţi solicita companiilor de transport!

Ce primeşti în cazul zborului cu avionul

Pasagerii care călătoresc cu avionul au anumite drepturi, care se aplică în situaţiile în care programul de zbor este perturbat din caza întârzierilor, anulărilor şi suprarezervărilor. Dacă pasagerilor nu li se permite îmbarcarea, zborul e anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile, atunci aceştia au dreptul:

  • Să-şi continue călătoria folosind mijloace de transport comparabile;
  • Să obţină rambursarea preţului biletului şi, dacă este cazul, să beneficieze de transport gratuit înapoi la punctul de plecare.
  • În cazul în care avionul are întârzieri mai mari de 5 ore, călătorii au dreptul la rambursarea costului biletului.

Dacă pasagerilor nu li se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajung la destinaţia finală cu o întârziere de peste 3 ore, ei pot primi şi depăgubiri între 250 şi 600 €, în funcţie de distanţă, după cum urmează:

Zboruri în interiorul Uniunii Europene:

  • Sub 1.500 km: 250 €
  • Peste 1.500 km: 400 €

Zboruri între un aeroport din UE şi unul din afara UE:

  • Sub 1.500 km: 250 €;
  • Între 1.501 şi 3.500 km: 400 €;
  • Peste 3.500 km: 600 €.

În ceea ce priveşte bagajele, dacă acestea sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, atunci călătorii pot avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, de până la aproximativ 1.220 €.

Despăgubiri pentru călătoria cu autocarul

Despăgubirile se acordă numai celor care parcurg o distanţă mai mare de 250 km cu autocarul şi au ca punct de plecare sau destinaţie o ţară membră a UE. Călătorii beneficiază de anumite drepturi dacă rezervarea se anulează sau există întârzieri de peste 2 ore. Astfel, aceştia pot solicita să li se ramburseze costul biletului şi, dacă e necesar, să li se asigure transportul gratuit către punctul iniţial de plecare. De asemenea, li se poate asigura transportul, în condiţii similare, către destinaţia finală, în cel mai scurt timp şi fără costuri suplimentare. În caz contrar, călătorii au dreptul să depună o plângere şi să solicite rambursarea costurilor şi o despăgubire echivalentă cu 50% din preţul biletului.Dacă durata deplasării pe distanţe lungi de peste 250 km depăşeşte trei ore, iar plecarea e anulată sau se efectuează cu o întârziere de peste 90 de minute, călătorii au dreptul la gustări şi băuturi răcoritoare, cazare, dacă este necesar, pentru cel mult două nopţi, la preţul maximum de 80 €/noapte.

Click! spune

Conflictul dintre sindicate și conducerea ROMATSA s-ar putea stinge azi, au anunțat reprezentanții companiei de monitorizare a traficului aerian. Negocierile au continuat sâmbătă și duminică pentru semnarea unui nou contract colectiv de muncă și găsirea unor soluții la cele 14 revendicări ale angajaților. Greva generală a salariaților ROMATSA, programată marți, începând cu ora 11.00, ar putea fi anulată azi, dacă cele două părți ajung la consens.

Mergi cu trenul? Ce drepturi ai!

Cei care merg cu trenurile internaţionale care circulă în UE au dreptul să-şi anuleze călătoria şi să solicite rambursarea imediată a preţului biletului dacă trenul are o întârziere de cel puţin o oră. Dacă întârzierea îi împiedică pe pasageri să-şi îndeplinească scopul călătoriei, aceştia ar putea beneficia inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare, îşi pot continua călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară sau pot beneficia de cazare, dacă trebuie să aştepte peste noapte. În situaţia în care pasagerii aleg să-şi continuie călătoria în condiţiile date sau acceptă propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, ei ar putea avea dreptul la următoarele despăgubiri:

  • 25% din preţul biletului pentru întârzieri între una şi două ore;
  • 50% din preţul biletului pentru întârzieri de peste două ore.

Dacă pe parcursul călătoriei bagajele au fost pierdute sau deteriorate, pasagerii au dreptul la despăgubiri în valoare de până la 1.300 de euro/bagaj înregistrat, însă vor trebui să dovedească valoarea conţinutului acestora. În caz contrar, valoarea despăgubirii este de 330 de euro/bagaj înregistrat.Mai mult, dacă un călător este rănit sau moare în urma unui accident feroviar, acesta sau persoanele aflate în întreţinerea sa are/au dreptul la despăgubiri care să acopere nevoile imediate. Compania feroviară trebuie să achite o parte din sumă în termen de 15 zile de la producerea accidentului. În caz de deces, valoarea acestei prime plăţi este de minimum 21.000 de euro/persoană.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
Mitsuko Tottori Japan Airlines FOTO EPA EFE jpg
image
image
image
image
image
image
Tokyo FOTO Shutterstock
euro valuta bani pixabay jpg
batrana flori getty jpeg
supa oase1 jpg
pod pixabay jpg
piatra neamt jpg
4325ad6e 8121 4bcc a4cc efe2d686fa2c jpeg
smoothie ovaz1 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net