Ce ne aduce 2017: 160 km de autostradă şi două magistrale de metrou
În primul rând, conform planurilor, se aşteaptă inaugurarea a cel puţin 160 km de autostradă. Astfel, anul acesta ar trebui să se deschidă traficului circa 70 km de autostradă între Sebeş şi Turda, 50 km de autostradă între Câmpia Turzii şi Târgu Mureş, 8,7 km de şosea de patru benzi între Gilău şi Nădăşelu şi porţiuni din lotul 2 Lugoj-Deva, scrie „Capital”.
Suntem codaşii Europei la capitolul infrastructură! Nu avem autostrăzi, căile ferate nu sunt reabilitate, Capitala nu are o centură de patru benzi, iar reţeaua de metrou este modernizată în ritmul melcului. Avem însă aşteptări de la 2017, cel puţin pe măsura promisiunilor.
În 2016, am reuşit „performanţa” de a nu încasa nici un cent din cei 12 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, pentru infrastructura rutieră, feroviară, aeriană, navală şi cea de metrou. Tocmai de aceea anul 2017 este foarte important în ceea ce priveşte infrastructura din România. Ar trebui să se întâmple multe lucruri bune în acest domeniu, iar Click! ţi le enumără aici.
Tot anul acesta trebuie scoase la licitaţie lucrările de proiectare şi execuţie a capetelor autostrăzii Comarnic-Braşov şi reluate licitaţiile pentru centurile oraşelor Comarnic şi Buşteni. Un alt proiect este cel al autostrăzii Sibiu-Piteşti. Există un studiu de fezabilitate nefinalizat pentru şoseaua care va costa 1,67 miliarde de euro şi care ar putea fi gata în anul 2023.
Lucrările la metrou, în întârziere
Bucureştenii au aşteptările lor. Ei speră să aibă o centură pe patru benzi pentru a scăpa de aglomeraţia infernală de pe şoseaua care înconjoară Capitala. La fel de importantă este şi reţeaua de metrou, a cărei modernizare durează nepermis de mult. De pildă, Magistrala 5 (Eroilor-Drumul Taberei) înregistrează trei ani de întârzieri. De reţinut că de abia, în cursul acestui an se licitează lucrările de semnalizare a acestei magistrale. Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor a promis că, la finalul lui 2017, bucureştenii vor putea circula cu metroul pe secţiunea Eroilor-Drumul Taberei, unde se află în lucru zece staţii. În ceea ce priveşte cele două staţii de metrou din zona de nord a Capitalei (Străuleşti, Laminorului), care ar fi trebuit să fie deschise luna trecută, acestea nu au primit deocamdată autorizaţia de la ISU, motiv pentru care au încă lacătul pe uşă. Un alt proiect al Metrorex este linia de metrou care face legătura cu Aeroportul „Henri Coandă”. Sperăm ca măcar în acest an să fie lansată licitaţia pentru Magistrala 6. În ceea ce priveşte căile ferate, în cursul acestui an se aşteaptă finalizarea unor lucrări de reabilitare şi modernizare a acestora. Este vorba de tronsoanele Simeria-Arad şi Sighişoara-Simeria.
La capitolul transport naval, se are în vedere îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, între Călăraşi şi Brăila, şi modernizarea ecluzelor la Canalul Dunăre-Marea Neagră şi Poarta Albă Midia-Năvodari.
Click! spune
În prezent, România are 734 km de autostradă. În topul țărilor cu cei mai mulți kilometri de autostradă rămân Spania, cu peste 16.000 km, Germania, cu aproape 13.000 km, și Franța, cu 12.000 km de șosea de mare viteză.
Sectorul Sibiu – Orăștie, închis după ce s-a fisurat asfaltul
În septembrie 2015, autoritățile au închis tronsonul de autostradă Sibiu-Orăștie, între Săliște și Cunța (circa 20 km), la mai puțin de un an de la inaugurare. Și asta, după ce în asfalt au apărut fisuri. Inaugurat în pripă, în 2014, de către premierul de la acea vreme Victor Ponta, aflat în prag de alegeri prezidențiale, tronsonul II al Autostrăzii Sibiu-Orăştie le-a dat mari bătăi de cap atât constructorilor, cât mai ales şoferilor. Practic, sectorul de drum dintre Cunţa şi Sălişte a fost inaugurat cu un an întârziere, întrucât alunecările de teren din zonă nu au permis finalizarea lucrărilor. După inaugurarea din noiembrie 2014, primele fisuri au apărut la mai puţin de 2 luni. Sectorul „surpat” s-a redeschis anul trecut, în octombrie.