Paris, Bruxelles... Cine urmează pe lista atacatorilor islamişti?

34 de oameni au mu rit şi peste 230 au fost răniţi în  atentatele care au lovit capitala  Belgiei, Bruxelles
34 de oameni au mu rit şi peste 230 au fost răniţi în atentatele care au lovit capitala Belgiei, Bruxelles

Iar ne-a fost dat să vedem oameni morţi pe străzi, trupuri sfârtecate, feţe pline de sânge, răniţi implorând după ajutor. Înfricoşător este că aceste imagini pot fi întâlnite din ce în ce mai des în Europa. De data aceasta, teroarea a lovit la Bruxelles, ”capitala” bătrânului continent.

Belgienii nu au scăpat de ce s-au temut. După atentatele din Paris, din toamna trecută, au existat informaţii că următoarea ţintă ar putea fi oraşul Bruxelles. În ciuda zecilor de controale şi a măsurilor de securitate din ultima vreme, teroriştii au lovit marţi dimineaţă.Haosul a început cu doar câteva minute înainte de ora locală 8 dimineaţa. Aeroportul Zaventem este zguduit din temelii de două explozii devastatoare.

Ca o scenă de război! Supravieţuitorii atentatelor cu bombă de pe aeroportul din Bruxelles le-au povestit jurnaliştilor detalii înfiorătoare despre urmările tragediei: pasageri cu membre spulberate, plini de sânge, trupuri inerte, abandonate în clipele de panică ce au urmat, ţipete disperate şi confuzie. “Am ajutat la transportarea a cinci morţi, toţi cu picioarele distruse de explozie, ca şi cum bomba ar fi fost ascunsă într-un bagaj”,  a povestit, pentru Reuters, un angajat al serviciului de transport al bagajelor.Zach Mouzoun, un pasager aterizat la Bruxelles cu doar 10 minute înainte de tragedie, a descris pentru jurnaliştii de la The Independent scene apocaliptice: “Acoperişul s-a prăbuşit. Era sânge peste tot, oameni răniţi, bagaje peste tot. Mergeam printre ruine. Era ca o scenă de război”, a relatat martorul ocular.

Un alt pasager a relatat senzaţiile din acele momente de groază: “Era ca şi cum te aflai într-un lac şi cineva sare în apă şi simţi acel val”. Emoţionantă e şi povestea unui bărbat trecut de 60 de ani, care e convins că decizia de a-şi cumpăra o revistă i-a salvat viaţa: “Nici nu vreau să mă gândesc, dar dacă nu mă opream din drum eram, probabil, în locul unde a explodat bomba. Oamenii plângeau, urlau, erau copii. A fost o experienţă oribilă!”.Sute de pasageri care nu au fost răniţi au părăsit locul tragediei printr-o ieşire laterală, mulţi dintre ei plângând disperaţi sau cu lacrimi în ochi, unii dintre ei înveliţi cu pături oferite de echipele de salvare.Din păcate, atacul de pe aeroportul Zaventem a fost urmat, după doar o oră, de un nou atentat. De data aceasta, teroriştii au lovit într-o staţie de metrou aflată lângă mai multe instituţii europene cu sediul la Bruxelles, printre care şi cartierul general al Comisiei Europene. O bombă a explodat în cel de-al doilea vagon al unei garnituri de metrou care ieşea din staţia Maalbeek. Camerele de supraveghere au surprins şi aici imagini de coşmar. Zeci de oameni, morţi şi răniţi, întinşi pe jos, bălţi de sânge.Din acel moment, a devenit clar că Bruxelles-ul este ţinta unui atac coordonat. Întreg transportul public a fost suspendat, şcolile, grădiniţele şi instituţiile publice au fost închise. Locuitorii capitalei belgiene au fost sfătuiţi să nu iasă pe străzi şi să rămână ”în locul în care se află”.

Cel mai căutat terorist, capturat

Unul dintre autorii atentatelor din Paris de la 13 noiembrie 2015, Salah Abdeslam, a fost capturat vineri, 18 martie, după o razie a poliţiei în cartierul Verviers din Bruxelles. Conform primelor indicii, autorităţile belgiene cred că atentatele de ieri de pe aerportul Zaventem şi dintr-o staţie de metrou au fost puse la cale de acesta şi de aproximativ 100 de luptători ai Statului Islamic pe care i-a antrenat şi instruit în cartierul Molenbeek. Abdeslam a fost rănit uşor la picior în schimbul de focuri dintre el şi poliţie şi sâmbătă a oferit primele informaţii cu privire la atentatele din Belgia. Presa belgiană crede că nivelul de alertă, ridicat luni la nivelul patru, a fost o consecinţă a informaţiilor date de una dintre cele mai diabolice minţi teroriste.

«Scenele cu răniţi nu vor fi uşor de uitat»

Mulţi români au trăit ieri în Belgia panica provocată de atentatele teroriste din Bruxelles. Şocaţi, ei descriu momentele dramatice prin care au trecut după exploziile care au însângerat inima Europei. “Click!” vă prezintă câteva dintre mărturiile lor.

• Luana Rednic (fiica lui Mircea Rednic, antrenorul lui Dinamo), aflată pe Aeroportul Zaventem: „Au fost două bombe în aeroport. Eram la check-in ca să-mi înregistrez bagajul. Am auzit o bubuitură foarte puternică. Am simţit vânt şi gaz. Apoi s-a auzit a doua bubuitură. Exploziile au fost la terminalul Plecări. M-a luat un domn şi m-a băgat în biroul lui. Am stat vreo 15 minute acolo, timp în care s-au auzit focuri de armă. Am văzut răniţi pe jos. Poate că erau şi morţi, nu ştiu dacă mai erau în viaţă. O bombă cred că a fost lângă un restaurant, care a luat foc, alta lângă o farmacie”.
  • Alina Madar, consultant la Bruxelles : “Pentru cei care mă sună sau îmi dau mesaje, nu prea am baterie să vă răspund, aşa că vă anunţ că sunt OK, tocmai mă dădeam jos din autobuz când a avut loc explozia, dar scenele cu supravieţuitorii răniţi, unii fără membre, şi panica nu vor fi uşor de uitat... În ce lume trăim?“
  • Dorin Epure, stabilit de 11 ani la Bruxelles: „M-am întors din drum şi am intrat în casă, asa cum au cerut autorităţile federale. Ce-o să fac? Îmi voi continua activitatea. Dacă este să se întâmple ceva, se întâmplă oricum si oriunde. În plus, teroriştii asta vor, să ne paralizeze, am intra în jocul lor“.
  • Marius Frătoaica, unul dintre cei răniţi în clubul „Colectiv”, externaţi marţi din Spitalul Militar din Bruxelles: „Ne-au anunţat la ora 9.00 că urmează să fim externaţi, era o mare agitaţie, iar în 10 minute aveam toate bagajele strânse. Am fost transportaţi cu ambulanţele la hotel. Suntem bine, eram la recuperare, acum suntem în regim ambulatoriu şi o să mergem câteva ore pe zi pentru kinetoterapie”.
  • Petru Dumitru, funcţionar la Comisia Europeană: “Ne-am sunat între noi, românii care ne ştim aici, şi toată lumea e bine. Nu putem ieşi din clădire şi stau cu ochii pe ştiri. Pozele pe care le-am văzut pe Net ne-au întristat foarte mult. În momentul de faţă, străzile din jurul nostru sunt blocate: sirene, poliţie, iar în aer zboară elicoptere.”

«Am scăpat din iadul belgian!»

Atentatele cu bombă de la Bruxelles au întors Europa pe dos. În special cursele aviatice programate să ajungă marţi în capitala Belgiei. La ora 7.20, nu mai puțin de 83 de români s-au aflat la bordul cursei Ro 371 Tarom, care a decolat din București către Bruxelles. În zbor, pasagerii au fost anunțați de pilot că Aeroportul Zaventem spre care se îndreptau a fost aruncat în aer de teroriști și că vor ateriza în Amsterdam. Unii aveau planuri de vacanță, alții trebuiau să ajungă la serviciu. N-a mai contat. Odată ajunși în Olanda, fiecare a plecat care încotro, deși Tarom urma să-i ducă la Bruxelles cu autocarul.

”Un reprezentant Tarom și un altul de la ambasadă i-au întâmpinat în aeroport. Dintre cei 83 de pasageri, doar 29 au fost găsiți, iar 28 au spus că vor să se întoarcă acasă”, ne-a declarat Georgeta Dinu, purtător de cuvânt la Tarom. La ora 14.25, zeci de români au aterizat pe Aeroportul ”Henri Coandă”. Veneau de la ”Charleroi”, aeroport aflat la 60 km distanță de orașul luat cu asalt.

”E jale ce-i acolo. Bine că am scăpat din iadul belgian, dar am copiii stabiliți acolo. Oamenii aleargă care încotro, toate stațiile sunt păzite de militari înarmați. La orice pas stai cu teama că ți se întâmplă ceva. De când l-au prins pe teroristul Salah Abdeslam a început coșmarul”, ne-a povestit, cu lacrimi în ochi, Mariana Dincă.

La 14.50, la șase ore de la atentat, zeci de români au avut curajul să plece în inima atentatelor. S-au îmbarcat de pe Aeroprotul ”Henri Coandă”, în cursa Ryanair Bruxelles- Charleroi, aeroport încă deschis. ”Plecăm la copii, nu putem renunța la zbor. Poate ne ajută Dumnezeu să ajungem cu bine”, ne-au mărturisit trei români. Cursa Tarom de Bruxelles de marţi, de la ora 16.50, a fost anulată. Pasagerii care au dorit au fost îmbarcați în cursa de Amsterdam, programată la 17.50, urmând ca de acolo să fie duși cu autocarul în capitala Belgiei. Și cursele de miercuri ale Tarom, spre și dinspre Bruxelles, sunt anulate.

Moartea a lovit mai întâi la Paris

regele carol i wiki Descopera jpg
alba renai jpg
431583518 952319999577748 595215102330126423 n jpg
gradina Keukenhof olanda profimedia jpg
Crestere salariu FOTO Shutterstock
Demonstrație efectuată de reprezentanții MAI în pregătirea aderării României cu frontierele aeriene și maritime la spațiul Schengen, în aeroportul Otopeni, Ilfov. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea