Biciclist în Bucureşti? Nici să nu-ndrăzneşti!

6-act-1.5col-toata.jpg

În intersecţii trebuie să fii cu ochii în patru
Foto: Dorin Constanda

Ceea ce e legic, nu e întotdeauna şi logic. Autorităţile Capitalei ne încurajează să folosim mijloacele de transport alternativ, dar uită un lucru esenţial: acest oraş nu e deloc prietenos cu bicicliştii. Toate campaniile de încurajare a deplasării pe două roţi sunt doar praf în ochi şi am să vă explic de ce.

Am devenit biciclist din necesitate, însă nu la îndemnul primarului meu. Cred că toţi trebuie să ne punem musculatura în mişcare în timpul zilei, şi asta nu doar în weekend. Mi-am luat bicicletă şi m-am aventurat în traficul haotic al Capitalei pentru a verifica dacă îndemnul autorităţilor, de a renunţa la maşină, e unul demn de urmat.

Zoom
Foto: Dorin Constanda

 

Vă spun din start că primarii voştri bat câmpii. Acest oraş nu e pregătit pentru a primi această “specie” ciudată de oameni, care sunt bicicliştii. Sunt nişte ciudaţi fiindcă au “tupeul” să ceară benzi speciale. Vor să fie vizibili şi respectaţi în trafic, la fel cum cere fiecare posesor de volan. Huooo! Ce pretenţii exagerate au! După două luni în care am testat o sumedenie de trasee pe ruta acasă-serviciu şi retur vă pot spune că pe oriunde aş lua-o mă pasc aceleaşi pericole.

Zoom
Foto: Dorin Constanda

 

Bucureştiul este singura capitală cu pretenţii din Europa care are mai puţin de 5 km de piste, iar acest lucru te obligă pe tine, ca biciclist, să te desfăşori pe banda I de circulaţie. Numai că, la noi, banda I e ocupată de maşini parcate. Mersul pe trotuar e interzis, conform Codului Rutier, însă în multe situaţii nu ai încotro. Şoferii care staţionează pe banda I sunt o pacoste. Atunci când deschid portiera fără să se asigure îţi demonstrează, încă o dată, că eşti o specie care nu e luată în seamă în “jungla” urbană.

Nimeni nu se aşteaptă ca tu să fii acolo aşa că, până oraşul nu va fi accesibilizat pentru vehicule cu două roţi, uită că ai drepturi. Şi, dacă ai maşină, nu renunţa la ea! Sfaturile edililor sunt poveşti de adormit copiii.

Ponturi înainte de a te aventura pe două roţi

  • Bicicleta ta trebuie să aibă claxon, far şi stop, dar şi catadioptrii sau benzi reflectorizante pe anvelope sau spiţe
  • Casca, vesta reflectorizantă şi catadioptrii la pedale sunt opţionale
  • Poţi circula pe drumurile publice chiar dacă nu există benzi speciale, însă doar dacă nu te pui în pericol pe tine şi pe ceilalţi de pe şosea.

Bicicletă cu 500 de lei discount de la primărie

propune pentru bucuresti, proiecte finantate primarie, proiecte infrastructura finantare, cetatenii propun primaria platesteZoom
Primarul Gabriela Firea
Foto: Dorin Constanda

 

Primarul general Gabriela Firea a pus carul înaintea boilor când a decis să ofere un ajutor de 500 de lei fiecărui bucureştean care vrea să-şi cumpere bicicletă. Interesul a fost atât de mare, încât în două zile s-au depus peste 30.000 de cereri. În acest moment, solicitările sunt analizate, iar beneficiarii tichetelor de reducere vor intra în posesia lor până la sfârşitul lunii.

Proiectul este lipsit de orice logică, întrucât cei 30.000 de viitori posesori de biciclete nu au nici un motiv serios să renunţe la transportul poluant, deşi acesta este scopul declarat al iniţiativei. În Bucureşti nu ai voie să circuli cu bicicleta pe trotuar şi în parcuri, iar pe şosea eşti în pericol fiindcă nici şoferii, nici bicicliştii nu au fost educaţi să împartă frăţeşte aceeaşi bucată de drum.