m.click.ro

top sombra

Spune-mi ce mănânci să-ţi spun cum trăieşti: Ce fel de pâine ne ajută să fim mai sănătoşi

Diferite sortimente de pâine

Diferite sortimente de pâine

Diferitele sortimente de pâine: neagră, de graham, de secară sau cu seminţe nu trebuie să lipsească din hrana zilnică

Pentru copii, pentru convalescenţi şi pentru persoanele anemice pâinea nu este un duşman. Doar persoanele care ţin cură de slăbire renunţă la acest aliment, deoarece există unele opinii care susţin că pâinea îngraşă.

Cel mai consumat aliment din ţara noastră, pâinea, este şi unul dintre cele mai controversate. Specialiştii ne recomandă sortimentul de pâine cel mai sănătos, susţinând că există şi pâine care ne creează probleme de sănătate?.

Contrar unor convingeri, Eugen Giurgiu, doctor în biochimie, cu competenţe în fitoterapie şi nutriţie, ne asigură că pâinea nu îngraşă; ne îngrăşăm însă când combinăm anumite alimente cu pâine. Dacă vom consuma doar pâine într-o zi, desigur că nu ne îngrăşem. Dar, când combinăm pâinea (carbohidraţii) cu carnea (proteine) încălcăm o regulă alimentară de bază a nutriţiei, care consideră că această asociere este nesănătoasă.

O altă greşeală frecventă, combătută de nutriţionişti, este combinaţia a două alimente din grupa carbohidraţilor- pâine cu cartofi, de exemplu. Şi asocierea dintre carbohidraţi ( pâine) şi grăsimi (unt, şuncă, smântână) este nesănătoasă, în opinia nutriţioniştilor.

Consumaţi doar pâine neagră

Dacă ţinem o socoteală riguroasă a caloriilor, va trebui să ne alegem cu mare grijă sortimentul de pâine preferat. Cu certitudine, pâinea neagră ne aduce numeroase beneficii, spun specialiştii. Acest sortiment conţine fibră, vitamina A, vitamine din complexul B şi minerale cum ar fi seleniul, zincul şi magneziul.

Nutriţionistul Eugen Giurgiu ne recomandă să mâncăm pâine neagră şi pâine cu tărâţe. Pâinea neagră este ideală pentru grăsuţi deoarece este sănătoasă, foarte săţioasă, iar fibrele care există în compoziţia sa reglează şi tranzitul intestinal.

În acelaşi timp, nutriţionistul atrage atenţia şi asupra faptului că există şi producări de pâine neagră falsificată, în sensul că pâinea albă este colorată cu ajutorul coloranţilor alimentari. Acest sortiment de pâine este foarte dăunător, pentru că îl păcăleşte pe consumator, care crede că mănâncă sănătos.

Pâinea albă conţine amidon

Pâinea preparată din făină albă este lipsită de macronutrienţi. Adică nu conţine vitamine din complexul B, proteine sau lipide. În schimb, acest sortiment este bogat în amidon, care stochează glucoză.

Această formă de glucoză, dacă este consumată în exces, provoacă diabet. De asemenea, consumul în exces de pâine albă contribuie la creşterea colesterolului rău şi îmbolnăveşte pancreasul. Cu timpul, cei care consumă doar pâine albă pot să devină supraponderali şi apoi, obezi. Cu timpul, categoria consumatorilor fideli de pâine albă, se poate confrunta şi cu alte probleme majore de sănătate: declanşarea diabetului de tip doi şi a cancerului de colon.

Nici pâinea intermediară nu este prea sănătoasă

În opinia unor specialişti, nici pâinea preparată din făină intermediară nu este sănătoasă, deoarece în timpul procesării, acest sortiment pierde o serie de nutrienţi valoroşi pentru sănătatea organismului. Deşi este săracă în grăsimi este la fel de săracă în substanţe hrănitoare. La un gramaj stas de 28, 3 g această pâine conţine 71 de calorii, cel puţin 138 mg de sodiu şi 1,8 g de fibră.

Pâine bună, de casă

Pâinea din făină neagră şi făină de secară, preparată în casă cu drojdie, apă, ulei de măsline, seminţe de dovleac, de floarea soarelui sau cu nuci este considerată o pâine foarte sănătoasă. Aceasta conţine calciu, enzime, vitamine şi minerale. Dacă procurăm din comerţ acelaşi sortiment de pâine, acesta are în compoziţie un consevant-propinatul de calciu-E 282.

(Potrivit Bibliei alimentare a prof.dr. Gheorghe Mencinicopschi, Directorul Institutului de Cercetări Alimentare, consumul frecvent al preparatelor cu E282 nu este recomandat.

Atenţie la etichetă

Citiţi cu atenţie etichetele produsului cumpărat care menţionează lista ingredientelor. Asiguraţi-vă că produsul este avizat de Ministerul Sănătăţii şi alegeţi pâinea care are un conţinut bogat în fibre-circa 2 g la o felie(28,3 g). Pâinea cu grăunţe conţine cantităţi mici de orz, ovăz, secară şi mei, dar trebuie să verificaţi dacă aceasta conţine făină integrală.

Reţeta săptămânii

Pâine de casă

Timp de preparare :60 de minute

Calorii : 90

Ingrediente: 1 kg de făină neagră, 700 ml apă caldă, 50 gr. drojdie, sare, ulei pentru întins foile şi pentru uns tava.

Preparare: Din ingrediente preparaţi un aluat cu sau fără maia, care se frământă bine timp de 30 de minute. Aluatul trebuie să iasă moale, încât să-l întindeţi cu uşurinţă. Apoi, lăsaţi aluatul să crească la căldură, într-un castron sau lighenaş acoperit cu un servet curat, timp de 40 de minute.

Împărţiţi apoi aluatul în trei, îl întindeţi cu sucitorul pe o planşetă dată cu ulei şi rulaţi fiecare din cele trei părţi; apoi le împletiţi în trei. Puneţi tava unsă bine cu ulei la crescut, iar deasupra aşezaţi încă o tavă de aceeaşi mărime ca un capac. Mai lăsaţi pâinea la dospit încă 20 de minute.

După aceea, puneţi tava în cuptorul preîncălzit la foc potrivit, cu tava aceea deasupra, ca un capac. După 30 de minute, scoateţi tava de deasupra şi lăsaţi pâinea să se coacă , fără capac, încă 25 de minute. Pâinea trebuie să se coacă la cuptor aproximativ o oră. După aceea, scoateţi pâinea şi răstoarnaţi-o pe un fund din lemn. Lăsaţi să se răcească.




Introdu codul de mai jos:


* click pe imagine pentru reincarcare daca nu intelegi scrisul.



Trimite Anuleaza
TRIMITE
0 comentarii
 

    Trimite unui prieten!




    top down