Trufandalele - remedii eficiente pentru afecţiunile de sezon

Citeste tot despre: 

Verdeţurile de primăvară sunt principalele ingrediente ale dietei de sezon. Pe lângă faptul că stimulează apetitul alimentar prin savoarea gustativă, lăptucile, spanacul, urzicile, leurda, ştevia şi bănuţeii ne completează depozitele de substanţe active - vitamine, săruri minerale, uleiuri volatile şi taninuri, rezerve secătuite în timpul iernii.

Eugen Giurgiu, doctor în biochimie, cu competenţe în fitoterapie şi nutriţie, ne recomandă să mâncăm cât mai multe verdeţuri de primăvară, să urmăm şi o cură cu astfel de vegetale care ne curăţă organismul de toxine şi au efecte terapeutice sigure pentru afecţiunile cronice.

Lăptucile sunt bune pentru sănătatea oaselor

Lăptuca sau salata creaţă este renumită pentru substanţele active pe care le conţine în compoziţie: vitamine (A, B, C şi D) şi microelemente, printre care fier, potasiu, magneziu, zinc, cupru, iod şi flor, o substanţă care facilitează creşterea osoasă. În plus, lăptuca mai conţine şi lactucarium, un remediu pentru insomnii, pentru tusea convulsivă şi tusea pe sistem nervos, dar şi pentru tahicardie.

O cură trebuie urmată timp de 18 zile şi poate fi reluată după o pauză de zece zile. În acest interval, se consumă câte un bol mare de lăptuci, asezonate cu ulei de măsline şi oţet de mere, înainte de masa de prânz şi de cină. Cura vine şi în ajutorul persoanelor care au probleme cu bila leneşă şi se confruntă cu dureri abdominale.

Sucul de spanac protejează pancreasul

Preparatele din spanac sunt recomandate mai ales persoanelor aflate în convalescenţă, după stări de epuizare fizică şi psihică, bolnavilor de pancreatită cronică, dar şi hipertensivilor şi anemicilor. Frunzele de spanac nu trebuie procesate pentru a-şi păstra elementele nutritive: vitaminele (C, E, K, PP, B1, B2, B6, B9, carotenul), microelementele (fier, fosfor, magneziu, calciu, potasiul), lipidele, glucidele şi luteina.

Specialiştii spun că spanacul este una dintre plantele cele mai bogate în săruri minerale. Studiile recente demonstrează că medicii trebuie să recomande femeilor gravide cura cu spanac deoarece contribuie la dezvoltarea armonioasă a fătului. Aceleaşi studii scot în evidenţă şi alte efecte ale curei acestei cure: fortifică vasele de sânge, ochii, inima şi activează secreţiile pancreasului.

Pentru protecţia pancreasului, sucul de spanac trebuie băut imediat după ce este stors. De asemenea, este foarte important ca spanacul să fie procurat dintr-o cultură ecologică. Iată cum se consumă: spălaţi bine un pumn de frunze, tocaţi-le mărunt şi turnaţi peste ele 250 ml de apă. Presaţi-le insistent cu o lingură de lemn pentru a stoarce bine seva hrănitoare din ele. După aceea, lăsaţi-le la macerat, în sucul lor, timp de patru ore, la temperatura camerei. La final, amestecaţi o porţie din acest suc cu două linguri de polen şi consumaţi „doctoria" pe stomacul gol.

Terapia trebuie urmată cel puţin 21 de zile. Efecte benefice are şi cura de spanac crud, folosit sub formă de salată. Nutriţioniştii susţin că 100 g de frunze conţin 529 mg potasiu, un aport suficient care să prevină fluctuaţiile hipertensiunii arteriale şiaccidentele vasculare.

Urzica, un agent antioboseală

Modestă la înfăţişare, urzica vie este un remediu vegetal polivalent. Fitoterapeuţii o numesc agentul antioboseală, datorită extraordinarelor ei proprietăţi: remineralizante, depurative şi antiinflamatorii. Planta este o sursă de vitamine (A, B2, C), de săruri minerale (calciu, magneziu, siliciu şi fier), de aminoacizi şi de acid folic, având principii nutritive asemănătoare cu spirulina.

În acelaşi timp, în compoziţia acestei vegetale se regăseşte o cantitate mare de siliciu, care menţine sănătatea ţesuturilor, articulaţiilor şi oaselor. La fel, sursele importante de fier din compoziţia plantei combat anemia feriprivă şi simptomele asociate acestei afecţiuni: lipsa poftei de mâncare, paloarea şi slăbiciunea generală. Gravidele trebuie să evite consumul de urzici, pentru că această trufanda poate să stimuleze contracţiile uterului.

În schimb, studiile recente au demonstrat că înţepăturile urzicilor dau rezultate foarte bune în tratamentul artritei reumatoide.

Ştevia, bună pentru diabetici

Ştevia este renumită pentru efectele benefice pe care le are asupra nivelului energiei fizice şi mentale. Consumată în salate sau sub formă de suc, alungă oboseala fizică şi psihică. Folosită în sezon (şi nu numai), ştevia reglează nivelul zahărului din sânge şi reduce pofta de dulciuri. Verdeaţa aceasta este o vedetă în curele de slăbire, deoarece nu are calorii şi înfrânează tendinţa spre excese: grăsimi şi condimente.

Ştevia acţionează ca diuretic, contribuind astfel la scăderea în greutate. Pentru detoxifiere, consumul de ştevie este indicat în lunile de primăvară. Tincturile din rădăcina de ştevie sunt indicate în bolile de piele. În sezon, este bine să se consume zilnic cel puţin 100 gr de frunze, adăugate în salate.

Bănuţeii revigorează organismul

Bănuţeii sau părăluţele se numără printre cele dintâi verdeţuri, care răsar în grădini. Când planta s-au maturizat, este bine să adunăm florile şi frunzele şi să le valorificăm sub formă de salate. Fără nici un dubiu, aceste trufandale, preparate sub formă de salate, se numără printre cele mai gustoase şi revigorante preparate din câte aţi mâncat.

Fitoterauţii recomandă salatele preparate din bănuţei ca tonice pentru întregul organism. Totodată, acesastă verdeaţă combate migrenele şi febra. În amestec cu mărar şi cu pătrunjel, din 200 g frunze de bănuţei se prepară un piure care se asezonează cu hrean ras, fiind un leac revigorant pentru anemici. Bănuţeii sunt recomandaţi în curele de slăbire.

Reţetele săptămânii

Salata de bănuţei

Timp de preparare: 15 minute

Calorii: 18 / porţie

Ingrediente: 20 linguri de plantă verde-frunze şi flori, o legătură de mărar, o linguriţă de suc de lămâie amestecat cu apă plată, puţin ulei de măsline.

Cum se prepară

Preparare: Se spală bine frunzele şi florile plantei, se toacă mărunt şi se asezonează cu sucul de lămâie amestecat cu apă plată şi cu uleiul de măsline.

Cum se administrează : Se consumă câte trei porţii pe zi (un bol asemănător cu cel de supă): primul înaintea micului dejun, pe stomacul gol), celelalte două, înaintea dejunului şi cinei.

Cura cu bănuţei este eficientă în cazul persoanelor care au probleme digestive : balonări sau constipaţie.

Salata de urzici

Timp de preparare: 20 de minute

Calorii: 35 / porţie

Cum se prepară

Preparare: Urzica se foloseşte sub formă de salată, care se prepară din următoarele ingrediente: 20 linguri de urzici opărite, o lingură de pătrunjel, o căpăţână de salată şi un pahar de suc de urzici.

Cum se administrează

O astfel de cură, urmată de patru ori pe săptămână în sezonul urzicilor, este o doctorie sigură, capabilă să îmblânzească durerile reumatice de care nu scapă nimeni după vârsta de 50 de ani.


Loading...
ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1