Greşeli care vă fac să abandonaţi dieta

Citeste tot despre: 

Ianuarie este luna dedicată celei mai populare promisiuni de după Sărbători: slăbirea. Statisticile americane confirmă faptul că milioane de persoane îşi propun în prima lună din an să dea jos kilogramele în plus.

 Însă, de cele mai multe ori, misiunea slăbirii eşuează. Medicul Florin Ioan Bălănică ne spune ce greşeli se fac de obicei.

Lipsa unei motivaţii puternice

“Marea majoritate a oamenilor îşi doresc să arate bine, iar slab este asociat cu aspectul plăcut şi abordarea unor stiluri vestimentare diverse. Dar de la dorinţă la faptă e drum lung, pentru că sănătatea sau aspectul plăcut nu apar de la sine, nu sunt un dat, ci necesită efort pe care nu toţi sunt dispuşi să-l facă. Şi nu-i uşor, iar acest lucru vi-l spune un fost obez. Până nu apare motivaţia reală, nu mişcăm un deget, iar aceasta poate fi un exemplu de reuşită din anturajul nostru sau apariţia unei boli care ne sperie”, spune specialistul.

Faceţi sport după ureche

Mulţi consideră sportul antidotul perfect pentru kilogramele în plus şi, în ianuarie, “explodează” numărul abonamentelor la sală.  Problema e că mulţi fac sport după ureche.

Doctorul Florin Ioan Bălănică a întâlnit foarte mulţi pacienţi care s-au ales cu rupturi musculare, afectări articulare de diverse grade, unele ireversibile, în urma unor exerciţii la sală. Mişcarea e şi ea o ştiinţă, trebuie făcută sub supravegherea unui specialist, adaptată nevoilor şi particularităţilor fiecăruia în parte. “Sportul făcut nepotrivit sau neadaptat e la fel de dăunător ca şi lipsa acestuia”, atrage atenţia medicul.  

Număraţi caloriile din farfurie

O altă preocupare a celor care au început un program de slăbire este numărarea caloriilor consumate zilnic. Aceasta nu e o soluţie pe termen lung, avertizează dr. Bălănică.

“În nutriţia modernă, caloriile nu mai reprezintă un focus, pentru că omul modern nu reuşeşte să cântărească porţii sau să contabilizeze calorii. Dacă reducem numărul caloriilor slăbim, dar numărarea lor nu e o soluţie pe termen lung pentru că nu avem un control al alimentaţiei. Cheia stă în echilibrul nutrienţilor, adică proteine, lipide, glucide, vitamine şi minerale. Sugerez pacienţilor mei să identifice nutrientul principal conţinut în alimentele pe care le consumă, de exemplu, pentru carne – proteina, pentru gălbenuş – colesterolul, pentru broccoli – vitaminele şi mineralele etc. O alimentaţie echilibrată presupune toţi nutrienţii, bazându-ne pe vitamine, minerale şi proteine de bună calitate, echilibrând cantitatea şi tipul de grăsime şi reducând carbohidraţii”.

Mâncaţi după ora 20.00

O altă greşeală pe care Dr. Florin Ioan Bălănică a observat-o la pacienţii săi şi pe care, probabil, o faceţi şi voi este să luaţi prea târziu cina, sau să ronţăiţi ceva înainte de culcare.

„E un principiu fundamental să nu depăşeşti ora 20.00. Ce mănânci după această oră nu se metabolizează”.

Apelaţi la măsuri extreme

Dornici să daţi repede jos kilogramele acumulare de Sărbători, cuprinşi de vină sau de panică, abordaţi diete prea restrictive. Ori vă înfometaţi, ori căutaţi soluţii rapide precum pilulele de slăbit şi diversele shakeuri.

Foarte greşit, atrage atenţia dr. Bălănică! „Toate acestea nu sunt soluţii pe termen lung, ci doar o aparentă rezolvare pe termen scurt a kilogramelor în plus. E nevoie de o strategie, de răbdare, de seriozitate”, susţine medicul care a tratat în cei 22 de ani de carieră peste 50.000 de pacienţi.

Vă înfometaţi

„Oamenii cred că slăbesc dacă mănâncă puţin şi rar. Greşit! Într-o astfel de situaţie, celula informează creierul că e o perioadă de foamete, iar el va recurge la reducerea termogenezei şi scăderea metabolismului”, explică dr. Bălănică. Apoi, în momentul în care mâncaţi şi îi daţi organismului prima sursă de energie, el o va depune integral, pentru a se „aproviziona”.

 

Loading...