Cum ne protejăm articulațiile în sezonul rece. Cosmin Baciu, medic ortoped: „Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot face minuni“

picioare.jpg

cum ne protejam articulatiile in sezonul rece
Durerile articulare îşi fac simţită prezenţa, cu precadere, în sezonul rece
foto: shutterstock

Motivul exact al accentuării durerilor articulare în sezonul rece nu este întocmai foarte cunoscut, dar durerea este o certitudine în cazul pacienților care se confruntă cu afecțiuni ale acestor zone. Deși sunt studii care susțin că scăderea temperaturii ambientale produce modificări circulatorii locale și creșterea vâscozității lichidului articular care se manifestă prin senzația de articulații rigide, sunt cercetători care susțin că nu temperaturile scazute sunt principala cauză a accentuării simptomatologiei articulare, ci variațiile de presiune atmosferică.

„Se considera că presiunea atmosferică scăzută ar genera dureri articulare deoarece ar permite ţesuturilor să se inflameze. Există studii care arată că durerea se accentuează cu fiecare 10°C mai puţin, dar ȋn special când este asociată cu presiune atmosferică scăzută. O altă cauză ar fi efectul pe care ȋl are frigul asupra muşchilor, o sensibilitate care este supărătoare chiar şi la persoanele sănătoase“, explică medicul ortoped Cosmin Baciu.

Pacientul cu dureri articulare trebuie să se prezinte la medicul ortoped pentru consultație. În funcție de intensitatea, caracterul durerii și momentul apariției, acesta îl va îndruma către investigații specifice în vederea stabilirii unui diagnostic precis.

Cauzele durerilor articulare sunt multiple:

Pot fi cauzate de traumatisme sau boli cronice degenerative/autoimune/infecțioase/ inflamatorii care pot afecta elementele din componența unei articulații: capsula articulației, cartilajul, membrana sinovială, teaca tendoanelor.

Printre factorii ce contribuie la apariția problemelor articulare se numară: înaintarea în vârstă (cartilajele se subțiază în timp), accidentările, chiar și cele aparent ușoare, inflamațiile, greutatea în exces și pierderea masei musculare.

doctor_1.png

Cosmin Baciu, medic ortoped
Cosmin Baciu, medic ortoped

Cum ne protejăm articulațiile în sezonul rece:

Cel mai eficient mod de a preveni intensificărea durerilor articulare este evitarea pe cât posibil a frigului și a umidității crescute. Din punctul de vedere al dietei, se recomandă o alimentație variată, bogată în fibre și săracă în grăsimi, care să asigure scăderea în greutate, având în vedere faptul că obezitatea este un factor agravant în artroze. 

„În sezonul rece articulațiile trebuie protejate de temperaturile scăzute prin garderobă adaptată sezonului, masaj terapeutic, fizio și kinetoterapie într-un centru de specialitate care tratează și pregătește articulațiile pentru temperaturilor scăzute“, recomandă Cosmin Baciu, medic primar ortoped în cadrul clinicii KinoMed.

Sfaturi utile din partea medicului ortoped Cosmin Baciu

Folosiţi ȋmbrăcăminte adecvată, de preferat „ȋn straturi”.

Se recomandă plimbările ȋn aer liber in zilele insorite pentru a absorbi vitamina D al cărei deficit se corelează cu manifestări clinice severe ale artritei reumatoide şi a altor boli reumatice. Nivelul seric scăzut al vitaminei D se asociază de asemenea cu sensibilitate la durere şi cu creşterea riscului de osteoporoză.

Kinetoterapia ȋn interior şi hidrokinetoterapia sunt recomandate doar după un consult la medicul de specialitate. Se va ȋncepe cu exercţii uşoare, ulterior se sporeşte timpul şi intensitatea antrenamentului ȋn funcţie de modul ȋn care corpul răspunde.

Aplicarea căldurii asupra articulaţiilor trebuie făcută cu precauţie şi sub ȋndrumarea unui medic.

Masajul cu ulei de camfor ameliorează durerile articulare.

În sezonul rece, din cauza sedentarismului şi a regimului alimentar, greutatea corporală are tendinţa de a creşte. Pe de altă parte se ştie că obezitatea este un factor de risc pentru apariţia şi agravarea gonartrozei, spondilozei lombare şi nu numai. Acestea sunt motive ȋn plus pentru menţinerea greutăţii corporale optime.

În acest anotimp dieta ar trebui să cuprindă o alimentatie echilibrata şi hrănitoare. Următoarele alimente ar trebui să facă parte din regimul alimentar din timpul iernii: laptele şi produsele lactate (smântănă, unt, miere cu lapte rece), ulei, leguminoase (mai puţin pacienţii cu hiperuricemie), cereale (porumb, orez), legume (vinete, conopida, varza, cartofi dulci, morcovi, spanac, ghimbir uscat), fructe uscate, fructe de sezon (mere, portocale).

Tratament

Tratamentul este diferit în funcție de diagnostic, putând varia de la cel medicamentos și de recuperare, până la intervențiile chirurgicale de protezare și reconstrucție articulară. Specilaistul nu recomandă automedicația, cu precădere excesul de antiinflamatoare.

„Tratamentul antiinflamator este o soluție temporară a durerilor articulare și nu trebuie să depășească 10-14 zile pe lună, acesta având efecte adverse gastro-intestinale și hepatice“, avertizează medicul.

Administrarea suplimentelor alimentare ca remediu al durerilor articulare

„Suplimentele alimentare ajută, dar nu pot face minuni. Au efecte ușor antialgice și antiinflamatoare dar nu au efecte reparatorii sau regenerative. Colagenul, principala proteină de structură a organismului, este întalnit în toate structurile osteo-articulare. Varianta de colagen din flacoanele care se comercializează în farmacii s-a dovedit a avea un efect favorabil asupra durerilor articulare dar nu sunt studii care să arate o regenerare a cartilajului“, explică Cosmin Baciu. Specialistul recomandă terapia de recuperare și întreținere pacienților cu afecțiuni articulare și celor care vor să prevină apariția acestui tip de afecțiuni.

Cum menținem sănătatea articulațiilor:

Mișcarea

Mersul pe jos zilnic, în ritm alert, nu numai ca îți păstrează oasele și articulațiile în formă, dar îți poate schimba radical starea fizică și tonusul. Exercițiile fizice ușoare sunt recomandate și persoanelor care suferă deja de dureri articulare, pentru că ajută la refacerea tonusului muscular și permit o mai bună mobilitate a articulațiilor.

Grija la alimentație

Alimentele de sezon, bogate îm vitamine, calciu și magneziu întrețin articulațiile. Redu pe cât posibil consumul de zahăr și de carbohidrați rafinați.
Cel puțin 8 ore de somn

În timpul somnului are loc relaxarea articulațiilor. De asemenea, evită să stai perioade îndelungate în aceleași poziții, mai ales dacă lucrezi la birou.
Nu uitați de masaj sau fizioterapie

Un masaj executat corect relaxează mușchii și articulațiile, iar sedințele de fizioterapie ajută la refacerea tonusului muscular și la reducerea inflamațiilor articulare.

„Recomand evitarea accidentelor prin purtarea de echipamente adecvate în praticarea sporturilor și luarea măsurilor de protecție în cazul domeniilor de activitate unde există risc de accidentări. Pentru întreținerea articulațiilor cu probleme se pot efectua periodic infiltrații intraarticulare cu acid hialuronic sau ultrafiltrat plasmatic(PRP)“, completează medicul ortoped Cosmin Baciu.

 

 

Click desktop articole 300x250 p3

 
 

Citește și

  • Medicul Mihai Ionescu are adesea pacienți care nu sunt obezi, dar care se confruntă cu grăsime în jurul taliei de care vor să scape

    Depozitul de grăsime suplimentar din jurul taliei îți afectează sănătatea, chiar dacă nu te încadrezi într-un grad ridicat de obezitate. Medicul chirurg Mihai Ionescu, specializat în chirurgia obezității, explică de ce grăsimea acumulată în această zonă a corpului crește riscul de a dezvolta o serie de boli.

  • Anumite vitamine sau acizi graşi pot preveni, într-o oarecare măsură, sau încetini pierderea memoriei. Şi, dacă există soluţii, fie ele şi fără prea multe garanţii, nu merită oare încercate? Află mai multe din numărul de septembrie al revistei Click!Sănătate!

  • carne, bucatarul taie felii de carne

    Sunt multe persoane care nu consumă carne, altele care consumă prea multă. Nutriționiștii spun că cei care pot să mănânce produse din carne este bine să nu le evite pentru că organismul nostru are nevoie și de proteină animală pentru a funcționa corect. Cei care nu pot să consume carne, din motive medicale sau de altă natură, pot alege alte alimente care să o înlocuiască.

  • femeie în supermarket

    De multe ori am auzit sintagma conform căreia contează mai mult ceea ce este la interior. Și este adevărat, spun specialiștii, cine ești este mai important decât felul în care arăți. Însă acest lucru nu înseamnă că îngrijirea personală, în special cea a tenului care este cel mai expusă, este o dovadă de egoism.

Click desktop articole 580x400 p2

Adevarul

Click desktop articole 300x250 p4

Click desktop articole 300x250 p5