Cum ne afectează dietele sănătatea dinților. Explicațiile stomatologilor

alimente-dinti-sanatosi.jpg

Dietele pot afecta inclusiv sănătatea dinților dacă nu introducem în alimentație produse bogate în vitamine și nutrienți
Dietele pot afecta inclusiv sănătatea dinților dacă nu introducem în alimentație produse bogate în vitamine și nutrienți

Vrem să slăbim și căutăm diverse diete pe Internet despre care se spune că ar fi eficiente. Important este ca atunci când eliminăm din alimente să nu renunțăm și la vitamine și nutrienți. Fără ele, întreg organismul are de suferit, inclusiv dinții.

Organismul uman este precum o mașinărie complexă. Alimentele pe care alegem să le consumăm ne pot influența pozitiv sau negativ nu doar starea generală de sănătate, ci și cea a dinților și a gingiilor. Stomatologii spun că privarea de anumiți nutrienți, în timpul dietelor, are efect și asupra sănătății orale.

Cum ne afectează dietele sănătatea dinților. Explicațiile stomatologilor

„Înainte de a schimba ceva fundamental în dieta noastră alimentară, este întotdeauna recomandat să discutăm cu nutriționistul, dar și cu dentistul, pentru a putea preveni eventuale probleme asociate”, spune medicul stomatolog Sorina Stroe, asistent universitar doctor.

Ce dietă este prietenoasă cu dantura

Este important de știut că cele mai nocive pentru sănătatea dinților sunt zaharurile și carbohidrații. La polul opus este, spre exemplu, dieta ketogenică.

Aceasta presupune eliminarea carbohidraților și înlocuirea lor cu grăsimi, ceea ce o face să fie benefică pentru sănătatea orală.

Beneficiile dietei ketogenice

  • Scad depozitele de placă bacteriană, iar rata de depunere a tartrului se înjumătățește. Explicația este simplă: bacteriile din placa bacteriană, responsabile de formarea tartrului, se “hrănesc” cu carbohidrați și zaharuri. Odată acestea dispărute, mediul devine neprielnic bacteriilor;
  • Susține și hrănește bacteriile bune, de care avem nevoie în flora bacteriană bucală;
  • Promovează alimente bogate în vitamina K2, o vitamină în general deficitară în organismul uman. De ce este ea utilă? Pentru că ucide bacteriile patogene și susține remineralizarea smalțului, precum și reducerea predispoziției la apariția cariilor;
  • A fost dovedit științific faptul că dieta keto scade riscul de inflamație gingivală. Acest lucru se realizează mulțumită consumului de alimente bogate în Omega-3, cum ar fi peștele gras, nucile, semințele;
  • Aportul crescut de calciu din acest tip de dietă ajută la o mai bună și echilibrată creștere inclusiv la nivel osos (maxilare, față). Acest lucru poate ușura tratamentele ortodontice.

Dietele dăunătoare  danturii

La polul opus se află dietele urmate după ureche, fără consultul unui nutriționist, ori perioadele de înfometare la care, din păcate, multe persoane apelează, fără a ține cont de faptul că, în realitate, ne privăm organismul de nutrienții necesari, de vitamine și minerale. Prin urmare, și gingiile și dinții vor avea de suferit. La fel, dacă ne este teamă că fuctele ne-ar putea îngrășa și nu mâncăm mere, pere sau portocale, scade nivelul de vitamina C, iar acest lucru afectează sănătatea gingiilor.

sorina-stroe-medic-stomatolog.jpg

Medicul stomatolog Sorina Stroe spune că cele mai nocive pentru dinți sunt zaharurile și carbohidrații
Medicul stomatolog Sorina Stroe spune că cele mai nocive pentru dinți sunt zaharurile și carbohidrații

Pierdem aportul de fosfor dacă eliminăm din alimentație ouăle, carnea de vită sau de pui, chiar și pâinea, și de vitamina D dacă renunțăm la lapte, gălbenuș, pește precum somon, păstrăv și macrou.

”Așadar, totul stă în echilibru, să găsim acel balans nutrițional care să ne ajute și silueta și sănătatea per ansamblu, și a dinților în particular”, declară medicul Sorina Stroe.

Bulimia este extrem de nocivă

La extrem, deosebit de nesănătoase sunt tulburările de alimentație, precum bulimia și anorexia. Din păcate, există persoane care consumă alimente, ca să își tempereze poftele, și apoi își provoacă vărsături, ca acestea să nu se depună.

Nu doar că organismul nu va mai avea parte de nutrienții necesari, prin digestie, dar, prin vărsături, sucul gastric acid ajunge pe dinți și gingii, provocând daune.

De ce vitamine și minerale avem nevoie când ținem o dietă

Dietele trebuie întotdeauna urmate doar sub îndrumarea unui medic. Dacă ținem dietă după ureche sau ne înfometăm, cu siguranță sănătatea noastră va avea de suferit. Inclusiv sănătatea orală.

Vedeți în continuare vitaminele și mineralele pe care ar trebui să le includem în alimentație, dar și ce riscăm dacă ele nu se regăsesc în dieta de zi cu zi:

  • Vitamina A - dezvoltarea țesuturilor moi la nivel oral, dezvoltarea mai lentă a dinților, formarea deficitară a smalțului;
  • Vitamina D, K1/Calciu - niveluri mai scăzute de calciu, mineralizare redusă a dinților, erupție dentară întârziată, dezvoltare slabă a maxilarului;
  • Vitamina C - dezvoltare slabă a dentinei (dintelui interior), colagen scăzut, vindecarea mai lentă a rănilor, sângerarea gingiilor;
  • Vitamina B1 (tiamina) - buze crăpate, crăpături și inflamații în colțurile gurii;
  • Vitamina B2 (Riboflavina) / Vitamina B3 (Niacina) - inflamație a limbii, crăpături și inflamații în colțurile gurii, infecții ale gingiilor;
  • Vitamina B6 - Boala gingiilor (parodontita), limba anemică, durere orală și iritație;
  • Vitamina B12 - crăpături și inflamații în colțurile gurii, respirație urât mirositoare (halitoză), ulcere bucale, detașarea țesuturilor conjunctive care susțin dinții;
  • Fier - probleme salivare, limbă inflamată, probleme de înghițire.

 

Citește și: 

Dieta ketogenică, cu bune şi cu rele

Spartul seminţelor afectează dinţii! Obiceiurile periculoase pentru dantură

 

 

Loading...