Cum arată noua piramidă alimentară și ce informații ne oferă

Grafic cu recomandări nutriţionale, piramida alimentară oferă informaţii despre cantităţi şi tipurile de alimente ce trebuie consumate zilnic pentru menţinerea sănătăţii şi pentru prevenirea unor afecţiuni.

Citeşte mai multe despre piramida alimentară în numărul 9 al revistei Click! Pentru femei!

Vechea piramidă alimentară

Afecţiunile cauzate de alimentaţia nesănătoasă erau în creştere în SUA, aşa că medicii specialişti au elaborat în anul 1992 un ghid de nutriţie, împărţit în patru straturi alimentare: 

  1. Primul strat, cel de la bază, e format din produse pe bază de cereale, care oferă necesarul zilnic de carbohidraţi: pâine, paste făinoase, orez. Din aceste alimente erau recomandate 6-11 porţii pe zi, care să nu depăşească 80 de calorii: o felie de pâine, 75 g orez sau paste fierte, 25 g fulgi de ovăz sau 15 g covrigei. 

  2. Stratul al doilea înseamnă fructe şi legume: câte 2-3 porţii de fructe şi 3-5 porţii de legume. Dacă la fructe o porţie înseamnă un fruct de mărime medie: o pară, un măr, o portocală, un kiwi, 100 g căpşuni, struguri, cireşe, afine etc, la legume acestea trebuie măsurate în funcţie de stare, dacă sunt crude sau gătite. 

  3. Stratul al treilea este format din lapte şi produse derivate, ouă, carne, peşte, nuci şi seminţe, alimente bogate în proteine. Zilnic, la două porţii de lapte sau brânză, trebuie incluse trei porţii de carne, peşte sau ouă. Tot aici intră şi legumele uscate, cum ar fi fasolea, mazărea sau lintea. O porţie de lactate înseamnă 90 ml de lapte proaspăt sau iaurt degresat, 100 g de brânză proaspătă de vaci, 50 g de telemea sau 30 g de caşcaval. Carnea nu trebuie să depăşească 60 g, dacă este de pui sau de curcan, 30 g dacă este de vită, porc sau peşte gras. În ceea ce priveşte legumele uscate, o porţie trebuie să se încadreze în 75 g. 

  4. Ultimul strat, cel din vârful piramidei, este format din grăsimi, uleiuri şi dulciuri, surse de glucide simple şi grăsimi saturate. În această categorie intră uleiul, untul, margarina, dulciurile, câte una-două pe săptămână.

Noua piramidă alimentară

Deoarece unele informaţii din vechea piramidă alimentară erau interpretabile, în anul 2005 au fost introduse informaţii suplimentare şi a fost modificat numărul de porţii din unele categorii. 

  1. Este descurajat consumul de pâine sau produse de panificaţie din făină albă, fără valoare nutriţională, în detrimentul celei din cereale integrale. Aceeaşi regulă se aplică şi pentru orez sau paste. De asemenea, o porţie de produse din stratul 1 nu trebuie să depăşească 150 de calorii la o masă. 
  2. Este încurajat consumul de produse din stratul al doilea. Astfel, în fiecare zi trebuie adăugate în meniul zilnic cât mai multe fructe şi legume proaspete, de preferat cel puţin 400 g. 
  3. Pentru grupa de lactate, sunt recomandate trei porţii pe zi, fie că este vorba de lapte, brânzeturi sau iaurturi. Pe de altă parte, a scăzut numărul de porţii de carne, legume uscate sau ouă, fiind indicate doar două porţii pe zi, în aceleaşi cantităţi precum în vechea piramidă. 
  4. În noua piramidă alimentară, categoriile grăsimi şi dulciuri sunt separate. În timp ce uleiul, cum e cel de floarea-soarelui, untul, margarina şi maioneza pot fi incluse în alimentaţie o dată pe zi, dulciurile, sucurile acidulate, bomboanele sau chipsurile pot fi consumate cel mult o dată pe săptămână. 

 

Loading...
ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1