5 reţete de post, sănătoase şi delicioase. Nicolai Tand, Laura Cosoi şi Andreea Raicu au idei spectaculoase

Vineri, 15 noiembrie, a început Postul Crăciunului, care va dura 40 de zile, până la data de 25 decembrie. Este ţinut cu stricteţe de zeci de mii de români şi presupune renunţarea la carne, ouă şi lactate. În lipsa acestor ingrediente de bază, mulţi ajung în situaţia de a nu mai şti ce să mănânce. Vedetele, însă, ne demonstrează că postul nu e doar sănătos, ci poate fi şi gustos, spectaculos. Doar din legume, fructe, seminţe şi cereale se pot face tot felul de bunătăţi cum nu credeai că există. Iată câteva sugestii de reţete!

Zacuscă maramureşeană de la Nicolai Tand

  • Ingrediente: 5 kg ciuperci, 3 kg vinete, 3 kg gogoşari, 2 kg ceapă, 1 kg morcovi, 2 kg roşii, 400 g bulion, 1 l ulei, foi de dafin, sare, piper.
  • Mod de preparare: căleşti în ulei, adăugând pe rând: ceapa, apoi morcovul, după care pui ardeiul copt, vinetele coapte şi la final roşiile şi bulionul. Le laşi pe foc în tihnă. Ciupercile se fierb, se dau prin maşina de tocat şi se adaugă la final în oala de pe foc. Condimentaţi cu sare, piper şi foi de dafin. „Nu trebuie să vă speriaţi de zacuscă, e tare uşor de făcut şi foarte gustoasă”, spune Nicolai Tand. 

Hummus din fasole şi dovleac de la Andreea Raicu

  • Ingrediente: 1 cutie de fasole albă boabe, 85 g piure de dovleac, 2 linguri zeamă de lămâie, 2 linguri de pastă tahina, puţină sare, ½ linguriţă de chimion măcinat, ½ linguriţă de paprika afumată, un vârf de nucşoară, unul de scorţişoară, unul de piper cayenne, 1-2 linguri de ulei de măsline, 2 căţei de usturoi, 3 linguri de salvie proaspătă, tocată. 
  • Mod de preparare: Se pun la călit în ulei de măsline usturoiul şi salvia, apoi se amestecă într-un robot de
  • bucătărie împreună cu fasolea din conservă, scursă şi clătită, dovleacul, sucul de lămâie, pasta de tahina, sarea şi restul condimentelor. Se mixează şi se consumă cu lipii şi legumele preferate. Poate fi păstrat la frigider timp de 5-7 zile. 

Mic dejun cu terci de la Laura Cosoi

  • Ingrediente: ½ cană fulgi de ovăz, 1 cană lapte de migdale, 1 linguriţă seminţe de chia, 1 linguriţă stafide, una de goji, una de tărâţe de ovăz, ½ linguriţă scorţişoară, puţin cardamon. 
  • Mod de preparare: toate ingredientele se pun în lapte şi se lasă câteva ore la frigider, sau peste noapte, iar dimineaţa ai micul dejun gata preparat. Dacă vrei să fie mai dulce, poţi adăuga puţină miere, după gust. 

Piure de spanac de la Florentina Opriş

Prezentatoarea emisiunii „Sport, dietă şi o vedetă” de la Kanal D vă recomandă o reţetă simplă, gata în 20 de minute. Este nevoie de două ingrediente: cartofi şi spanac. Primii se curăţă de coajă, se taie cubuleţe şi se pun la fiert. Când sunt gata, se scurg şi se mixează în blender cu frunze de spanac proastăt. Se condimentează cu sare şi piper după gust. Este o masă uşoară, săracă în calorii, dar săţioasă şi vitaminizantă.

Supă albă de la Diana Bart

  • Ingrediente: o ceapă albă, o ţelină mare, un cartof, un păstârnac, 3 căţei de usturoi, un pumn de nuci, 1 ardei roşu iute, un pahar de lapte de soia sau de orez, sare, piper, chimion.

  • Mod de preparare: ceapa tăiată solzişori se trage la tigaie într-o lingură de ulei, împreună cu usturoiul  mărunţit. Se pune ţelina, păstârnacul şi cartoful tăiate cuburi, se acoperă cu apă şi se lasă la fiert. Când sunt gata, se blenduiesc. Compoziţia care arată ca un piure fin se pune din nou pe foc, împreună cu laptele vegetal, se lasă până dă în clocot, apoi se condimentează. Supa se serveşte în boluri, decorată cu nuci coapte, mărunţită şi bucăţi de ardei roşu. 

Greşeli de evitat

Postul ajută la detoxifierea organismului, te vei simţi mai uşor, vei avea mai multă energie şi poate chiar vei da jos câteva kilograme. Asta dacă mănânci echilibrat şi moderat, fără să faci excese. Iată ce greşeli trebuie să eviţi. 

  • Nu te refugia în cartofi prăjiţi, margarină, covrigi şi pateuri vegetale, doar pentru că sunt „de post”. Aceste alimente sunt adevărate bombe calorice, iar la sfârşitul postului te vei trezi cu câteva kilograme în plus. 
  • În post, laptele e înlocuit cu băuturi vegetale, precum: laptele de soia, de cocos, de migdale. Acestea sunt bune atâta timp cât nu conţin zahăr, arome artificiale, agenți de îngroșare sau conservanți periculoși. Citeşte eticheta înainte de a alege un produs.
  • Atenţie la proteine! Dacă le excluzi pe cele animale, trebuie să suplineşti nevoile organismului cu proteine vegetale. Le găseşti în fasole, mazăre, soia, linte, dar şi alune, nuci, migdale, seminţe de dovleac.

 

 

 

 

Loading...