Foloseşti bancomatul? Banca îţi va spune ce comisioane trebuie să plăteşti

bancomat.jpg

Foto: Shutterstock
Citeste tot despre: 

Potrivit unui proiect de lege care se află în dezbatere publică, băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranul ATM-urilor comisioanele pentru retragere de numerar, interogare sold, transfer din cont, plata facturilor şi alte operaţiuni.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care ar putea obliga băncile să afişeze pe ecranul bancomatelor comisioanele pe care le percep pentru orice operaţiune sau tranzacţie bancară. În acest fel, clienţii vor şti dinainte cât îi costă să retragă numerar, să verifice soldul, să-şi plătească facturile etc. Dacă proiectul de lege care se află în dezbatere publică până la 11 septembrie va fi aprobat, băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranul bancomatelor toate comisioanele, taxele şi alte tipuri de costuri aferente operaţiunilor pe care un client vrea să le efectueze cu un card de debit sau de credit. Aceste costuri suplimentare vor trebui exprimate în sume exacte şi nu în procente.  
Costuri prea mari? Poţi anula operaţiunea!
În ceea ce-i priveşte pe clienţi, aceştia vor avea dreptul de a refuza anumite operaţiuni bancare efectuate prin ATM dacă taxele şi comisioanele percepute de bancă li se par prea mari. Cu alte cuvinte, dacă, de exemplu, vei dori să verifici soldul contului tău însă comisionul ţi se va părea exagerat, atunci vei avea posibilitatea de a refzua această operaţiune, anulând-o. Băncile ar putea fi obligate să afişeze pe ecranul ATM-urilor suma exactă în lei pe care clientul trebuie s-o plătească pentru fiecare operaţiune în parte şi nu doar procente.
Informaţiile să fie vizibile şi uşor de citit
Mai mult, proiectul iniţiat de ANPC va obliga băncile să informeze clienţii pe ecranul ATM-ului despre termenul maxim de recuperare a cardului, numărul de telefon la care putem apela în cazul în care ni se reţine sau ni se blochează cardul de debit sau de credit în bancomat dar şi intervalul orar în care putem contacta banca. Costurile care vor fi făcute publice sunt aferente atât cardurilor de debit cât şi de credit. Potrivit actului iniţiat de ANPC, informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, dimensiunea literelor şi a cifrelor trebuie să fie egală cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului. În acest moment, băncile nu prezintă nivelul comisioanelor aferent tranzacţiilor de plată, de interogare a soldului sau de retragere de numerar pe ecranul bancomatelor.
Ce comisioane cer acum băncile
Jurnaliştii de la incomemagazine.ro ne spun care  este în prezent valoarea comisioanelor practicate de bănci. Astfel, un român care primeşte un salariu de 2000 de lei pe card, plăteşte anual băncii comisioane între 60 şi 200 de lei. De exemplu, administrarea contului costă între 2 şi 7,5 lei pe lună, iar această taxă este percepută de 9 dintre primele 10 bănci din România. Şi pentru administrarea cardului românii sunt puşi să plătească. Între 10 şi 72 de lei anual. O altă taxă pe care o percep băncile este cea pentru folosirea bancomatelor. De regulă, această taxă este de aproximativ 0,2% din suma extrasă. Cel mai mare comision este perceput atunci când un român foloseşte cardul pentru a scoate bani din ATM-ul altei bănci. Pentru această tranzacţie plăteşte între 0,5 şi 1 la sută din suma extrasă.

Băncile nu au fost consultate în elaborarea acestui proiect
• În ceea ce priveşte instituţiile bancare, reprezentanţii acestora nu sunt foarte încântaţi de idee. Consiliul Patronatelor Bancare din România, înfiinţat în acest an şi care cuprinde şase dintre cele mai mari bănci de la noi (BCR, BRD, UniCredit Ţiriac, Volksbank şi ING Bank) a dat publicităţii un comunicat prin care reclamă timpul relativ scurt în care proiectul ANPC se află în dezbatere publică. Mai mult, reprezentanţii băncilor sunt nemulţumiţi şi din cauza faptului că nu au fost consultaţi şi nu li s-a cerut deloc părerea anterior publicării proiectului de lege.
• Din comunicatul remis de Consiliul Patronatelor Bancare aflăm că orice măsură, inclusiv cea iniţiată de ANPC, va fi sprijinită numai cu condiţia ca ea să fie implementată în mod constructiv şi să nu producă distorsiuni în piaţă. Astfel, în ceea ce priveşte proiectul de ordin iniţiat de ANPC, bancarii consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu, care să cuprindă şi reprezentanţi ai comunităţii bancare încă dinaintea publicării actului. Motivul? În acest fel, s-ar fi putut discuta diferite aspecte de ordin tehnic şi operaţional ce ţin de o asemenea iniţiativă şi de a evita, astfel, posibile reveniri asupra formei iniţiale.
• În prezent, ATM-urile din România nu prezintă tehnologia necesară afişării comisioanelor şi taxelor percepute de bănci. Un astfel de serviciu care să fie implementat la nivel naţional costă bani, însă, deocamdată, nu s-a stabilit cine îi va scoate din buzunar. Dacă băncile vor fi obligate să plătească aceste cheltuieli, atunci este evident că vor dori să-şi recupereze banii. De unde? Probabil tot din buzunarul clienţilor.

 

Loading...

Citește și