Secretele farurilor auto: ce înseamnă fiecare simbol în parte

Ultima actualizare:

Farurile masinilor noastre ascund o sumedenie de secrete. Chiar daca nu ne-am aplecat niciodata asupra lor ca sa vedem fiecare detaliu, ele ne spun o intreaga poveste. Dar exista si situatia in care trebuie sa inlocuim farurile si suntem nevoiti sa cumparam unele din dezmembrari. Daca achizitionam unele demontate de pe o masina cu volan pe dreapta? Asa ca nu strica sa stim ce secrete sunt in spatele sistemelor de iluminat auto.

Insemnele de pe farurile, semnalele, stopurile sau proiectoarele noastre ne spun multe lucruri interesante. Chiar daca niciodata nu ne-am pierdut vremea sa le descifram, iata ca putem afla multe detalii utile. In primul rand, semnele ne spun la ce foloseste corpul de iluminat, pe ce parte a masinii trebuie montat, ce tip de lumina ofera si mai multe informatii.

Standardul SAE si ECE pentru America si restul lumii

Farurile pot fi impartite in doua categorii mari, dupa standarul dat de producator: cele cu inscriptia SAE vandute exclusiv pe piata din Statele Unite si Canada si cele cu inscriptia ECE, vandute in Europa si in restul lumii. Farurile cu inscriptia SAE (Society of Automotive Engineers) nu ne prea intereseaza, ca autoturismele americane sunt rare in tara noastra, asa ca le vom detalia mai mult pe cele cu standardul ECE, prescurtare ce vine de la Economic Commission for Europe.

Cercul care contine un E si un numar - ce inseamna?

Cel mai cunoscut semn de pe faruri este fara indoiala cel care are litera E alaturi de care regasim un numar. Un "E" scris cu litera mare ne arata ca acel far a fost realizat in conformitate cu reglementarile ECE, in timp ce un "e" scris cu litera mica ne arata ca acel far corespunde unei directive EEC (European emission standards). De obicei, un far are ambele semne, pentru ca reglementarile sunt destul de similare in ambele cazuri.

Numarul care urmeaza dupa "E" ne arata tara in care acel far a primit omologarea conform standardelor ECE. Asta nu inseamna neaparat ca acel far a fost dezvoltat sau fabricat in tara respectiva, ci doar locul omologarii initiale. Oricum, un far care are inscriptia care demonstreaza avizul ECE sau EEC poate fi vandut si utilizat in orice alta tara membra UE sau unde sunt recunoscute aceste standarde de calitate.

Oricum, iata ce semnifica fiecare numar in parte:

1 Germania2 Franta3 Italia4 Olanda5 Suedia6 Belgia7 Ungaria8 Cehoslovacia9 Spania10 Iugoslavia11 United Kingdom12 Austria13 Luxemburg14 Elvetia15 (momentan nealocat)16 Norvegia17 Finlanda18 Danemarca19 Romania20 Polonia21 Portugalia22 Rusia23 Grecia24 Irlanda25 Croatia26 Slovenia27 Slovacia28 Belarus29 Estonia30 (momentan nealocat)31 Bosnia-Herzegovina32 Letonia33 (momentan nealocat)34 Bulgaria35 (momentan nealocat)36 (momentan nealocat)37 Turcia38 (momentan nealocat)39 (momentan nealocat)40 Iugoslavia-Macedonia41 (momentan nealocat)42 Special EC43 Japonia44 (momentan nealocat)45 Australia46 Ucraina47 Africa de Sud

Semnele care ne spun scopul pentru care a fost facut sa functioneze farul

Orice far are diverse semne, cum ar fi litere, numere si simboluri pe suprafata geamului exterior, semne care ne spun amanunte despre cum functioneaza farul si ce performante are. Standardele SAE si ECE sunt in unele cazuri diferite, insa le vom detalia pe toate.

Lampile de semnalizare si pozitiile

AR - lampa de marsarierF sau B - lumini de ceata spateIA - Retro ReflectorR - pozitie spateS1 - stop pe franaS3 - stopul pe frana centrala (al 3-lea stop pe frana)1 - semnal fata care se foloseste la o distanta mai mare de 4 cm de faza scurta1a - semnal fata care se foloseste la o distanta mai mare de 2 cm si mai mica de 4 cm de faza scurta1b - semnal fata care se foloseste la o distanta mai mica de 2 cm fata de faza scurta2a - semnal spate5 - semnal lateralSM1 - pozitie laterala (Lucasuri) pentru vehicule comercialeSM2 - pozitie laterala (Lucasuri) pentru masini de pasageriRL - lumini de zi

Semne pentru faruri si lumina frontala

B - poriectoare de ceata fataF3 - proiectoare de ceata moderne si performanteC - faza scurta cu bec dotat cu filament de tungstenR - faza principalaCR - faza scurta si lunga, Clasa A (bec cu 2 filamente)C/R - faza scurta si lunga ce nu se aprind simultan, Clasa AHC - faza scurta, Clasa B, halogen sau LEDHR - faza lunga, Clasa B, halogen sau LEDHCR - faza lunga si scurta, Clasa B (bec cu 2 filamente), halogen sau LEDHC/R - faza scurta si lunga ce nu se aprind simultan, Clasa B, halogen sau LEDDC - faza scurta HID, XenonDR - faza lunga HID, XenonDCR - faza lunga si scurta HID, XenonDC/R - faza lunga si scurta HID, Xenon, care nu functioneaza simultanA - lumina de pozitie fataPL - geam de sticla

Toate aceste semne pot fi regasite pe un far sau alt corp de iluminat auto in diferite forme sau combinatii. De exemplu, semnul HCR poate fi sau nu incastrat intr-un patrat. Un far care incorporeaza atat faza scurta cat si faza lunga, fiecare cu becul sau individual, poate avea combinatia HCHR, in timp ce un far care contine atat faza scurta cu Xenon si faza lunga pe un bec cu halogen, poate purta semnul DCHR.

Vezi cum recunoaştem direcţia de deplasare pentru care au fost fabricate farurile şi semnele de pe farurile maşinilor americane, standardul SAE.

image
image
image
image
image
image
ambuteiaj   masini viniet apentru bucuresti jpeg
grecia pixabay jpg
Cutremur in Turcia FOTO Profimedia jpg
Israel atacă Iranul FOTO IRGC via CNN jpg
mihaela bilic instagram jpg
436310903 6801597473275047 2085105743623441656 n jpg
ceapa verde adobesotck jpg
image png
image
actualitate.net
image
actualitate.net