Îţi repari des maşina pe CASCO? Vei plăti mai mult poliţa de asigurare!

CLIIMA20140609_0068_1.jpg

Îţi repari des maşina pe CASCO?

Îţi repari des maşina pe asigurarea CASCO? S-ar putea ca, în curând, să fii înregistrat într-o bază de date şi să plăteşti mult mai scump poliţa. Mai mult, rişti chiar să fii refuzat de asiguratori!  Uite ce-i aşteaptă pe şoferi de la anul.

Cinci dintre cei mai mari asiguratori auto lucrează la constituirea unei baze de date comune cu daunele înregistrate de şoferii asiguraţi CASCO, aflăm de pe economica.net. Cei care au mai multe daune la activ sau care şi-au reparat maşinile în condiţii dubioase vor plăti prime mai mari sau chiar vor fi refuzaţi de asiguratori.  

Se va analiza profilul de risc

Programul, care va fi operaţional până la sfârşitul anului, îi ajută pe asiguratori să analizeze cu mai multă precizie profilul de risc al clienţilor. Mădălin Roşu, responsabil secţiunea asigurări auto din cadrul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), a declarat pentru economica.net că măsura este una extrem de utilă pentru asiguratori, în condiţiile în care, în acest moment, modalităţile de verificare sunt extrem de rudimentare (întrebări trimise pe mail între asiguratori şi doar atunci când există suspiciuni de fraudă). Mai mult, a spus Roşu, există deja situaţii în care acelaşi şofer a reuşit să încaseze, prin fraudă, banii de asigurare de la mai multe firme.

Rişti să fii refuzat de asiguratori

Specialistul UNSAR spune că, potrivit estimărilor, nivelul fraudei se ridică la 10-15% din totalul daunelor plătite pe CASCO şi a crescut în ultimii ani. Baza de date se va dovedi utilă nu doar în cazurile de fraudă, ci şi ca un instrument de evaluare precisă a riscurilor generate de fiecare şofer.

„Ne dorim ca această bază de date să includă atât istoricul asiguraţilor cât şi alte date cum ar fi, de exemplu, la câte reparaţii a fost supusă maşina şi în ce condiţii. În acest fel, vom şti de la început dacă e cazul să refuzăm respectivul client sau să îi calculăm un nivel de primă corespunzător riscurilor", a mai explicat Mădălin Roşu. Concret, şoferii care au la activ multe accidente, vor plăti prime cu mult mai mari decât ceilalţi dacă vor să aibă o asigurare CASCO, şi aceasta în condiţiile în care nu vor fi consideraţi prea riscanţi şi vor fi refuzaţi.

După ce va fi finalizat proiectul, el va fi prezentat în cadrul consiliului UNSAR, unde va fi avizat sau nu. Din UNSAR face parte majoritatea firmelor de asigurare din România care adună în jur de 90% din totalul primelor brute subscrise.

Sistemul funcţionează în cazul RCA

Un sistem asemănător, gestionat însă de Autoritatea de Supraveghere Financiară funcţionează în cazul poliţelor RCA. Baza de date CEDAM include istoricul de risc al şoferilor, în funcţie de care fiecare client cu RCA este încadrat într-o anume categorie de risc.

În funcţie de respectiva categorie, şoferul va beneficia de un bonus sau, după caz, de un malus, care se aplică la preţul RCA. De exemplu, un şofer cu mai mult de trei daune în ultimii patru ani, va plăti un RCA de două ori mai scump faţă de preţul de bază.

Ce e sistemul bonus-malus pentru RCA

- Prin sistemul bonus-malus, proprietarii de autovehicule plătesc o primă de asigurare RCA mai mică dacă în anul anterior nu au produs accidente sau mai mare dacă au avut. În felul acesta, se urmăreşte o încurajare a asiguraţilor prudenţi şi o descurajare a celor care înregistrează daune mari.

- Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor RCA notificate şi practicate de către societatea de asigurare de la care o persoană doreşte să cumpere poliţa. Perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de emitere a poliţei.

- Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, 14 clase de bonus şi 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare.

- Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care a fost plătită cel puţin o daună în perioada de referinţă, în care se reţine responsabilitatea totală sau parţială a conducătorului auto, indiferent cine a condus vehiculul la momentul producerii accidentului, indiferent de modul de protocolare a acestuia, prin procesul verbal întocmit de poliţie ori prin constatare amiabilă de accident.

- Dacă în perioada de referinţă nu au fost înregistrate daune plătite, asiguraţii beneficiază de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare, după cum urmează: o clasă, în cazul în care noua poliţă se încheie pe o perioadă de 6 luni şi două clase, în cazul în care noua poliţă se încheie pe o perioadă de un an.

- În situaţia în care un asigurat deţine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul. De asemenea, în cazul înstrăinării/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou-dobândit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior.

Loading...