Campionul Titi Aur ne spune cum mergem cu maşina pe ploaie şi zăpadă

Ultima actualizare:
Titi Aur
Titi Aur

Ploile şi ninsorile care au căzut în ultimele zile au îngreunat foarte mult traficul şi, să-ţi conduci maşina pe o astfel de vreme, ajunge să fie un adevărat coşmar. Situaţia devine însă gravă atunci când din cauza condiţiilor de drum pierzi controlul maşinii şi faci accident. Campionul Titi Aur ne dă câteva sfaturi despre cum să şofăm pe zăpadă şi ploaie.

• Cu ce viteză circulăm. Viteza se adaptează în funcţie de aderenţa maşinii pe şosea. Aderenţa, pe de altă parte, depinde foarte mult de ce este pe jos: zăpadă, gheaţă fină, gheaţă zgrunţuroasă, asfalt uscat, materiale antiderapante, noroi, apă, mocirlă etc. De asemenea, trebuie ştiut faptul că aderenţa este cu atât mai mare cu cât temperaturile de afară sunt mai mici. Astfel, dacă afară se înregistrează o temperatură de –10˚C, aderenţa maşinii va fi mult mai bună decât la temperaturi de 0˚C. Dar şoferii nu ştiu acest lucru. Dovadă sunt accidentele care se produc mai ales la prima zăpadă a sezonului rece. Afară încă este cald, zăpada este apoasă – iată mediul propice pentru accidente rutiere. 


    Titi Aur
Titi Aur

• Testează aderenţa pneurilor. Este recomandat ca, înainte de a porni la drum, imediat ce ai ieşit cu maşina pe stradă, să verifici aderenţa anvelopelor. Într-o zonă puţin circulată frânează brusc şi vezi cum se comportă maşina. Un alt test este să tragi de volan stânga – dreapta şi să urmăreşti dacă menţii direcţia de mers sau, dimpotrivă, derapezi. Doar în acest fel vei şti cum se comportă, de fapt, maşina şi cât de sigur este să circuli cu ea. 

• Cum să frânezi în siguranţă. Dacă maşina nu are sistem ABS, şoferul trebuie să evite cu orice preţ să blocheze roţile. Dacă autoturismul este echipat cu sistem ABS, şoferul trebuie să apese pe frână până la capăt şi să nu ridice deloc piciorul de pe pedală. Chiar dacă pedala tremură şi ai impresia că maşina nu se opreşte, trebuie să laşi ABS-ul să-şi facă treaba. Maşina ştie ce are de făcut. Să apeşi frâna, să ridici piciorul de pe pedală, iar apoi să apeşi din nou este cea mai mare greşeală pe care o poţi face. 

• Cum parcăm şi cum plecăm de pe loc. De multe ori, parcăm maşina pe asfalt, iar dimineaţa o găsim cu roţile îngropate în zăpadă căci peste noapte a nins. În acest caz, şoferul nu va avea nici o problemă să plece de pe loc. Însă, dacă parcăm în zăpadă, oprim motorul şi urcăm în casă s-ar putea ca dimineaţa, când vrem, să plecăm la serviciu, să avem o problemă. Ce se întâmplă, de fapt? Roţile sunt calde, căldura lor va topi zăpada, aceasta se va transforma în apă, iar apoi apa va îngheţa prinzând şi anvelopele. Îţi va fi destul de greu să ieşi din parcare. Ce trebuie făcut? Dacă parchezi pe zapadă, fă câteva manevre înainte-înapoi pentru a trasa o potecă. 

Şoferii trebuie să ştie să conducă defensiv

Toamna e un sezon mai periculos pentru conducătorii auto. Se înserează mai repede, vizibilitatea e mai redusă, condiţiile meteorologice sunt şi ele de luat în seamă. Nu mai punem la socoteală faptul că a început şcoala şi trebuie să fim atenţi la copii, au început lucrările agricole şi noaptea ne putem trezi în faţă cu utilaje, tractoare sau căruţe nesemnalizate. Şoferul ar trebui să conducă preventiv, iar în acest sens există cursuri de conducere defensivă. Dacă vrei să te înscrii la un astfel de curs, află mai multe pe site-ul www.titiaur.ro.

4 sfaturi pentru vreme ploioasă 

• Pe ploaie există riscul de acvaplanare. Dacă mergi cu viteză, există riscul de acvaplanare. Mai precis, apa în cantitate mare, la o anumită viteză, nu mai poate fi aruncată în părţi de profilul anvelopei. Astfel, cauciucurile glisează pe apă, iar tu poţi pierde controlul maşinii. De aici şi până la un accident nu mai este decât un singur pas. Foarte multe accidente petrecute pe timp de ploaie au ca motiv principal acvaplanarea. Atenţie! Dacă mergi prea repede, dar începi să simţi cum maşina se mişcă încet de spate, redu imediat viteza!

• Apa nu trebuie să intre la filtrul de aer. Nu circula pe porţiuni de drum inundate! Dacă apa intră în gura de absorbţie a filtrului de aer, ţi se va opri motorul. Pe de altă parte, există posibilitatea ca apa să deregleze anumiţi senzori care să declanşeze programul de varie sau, mai rău, care să oprească automat motorul maşinii. Nu este nici o problemă dacă apa intră pe ţeava de eşapament. 

• Atenţie la bălţi! Pot ascunde gropi. Apa acumulată pe străzi ascunde mari pericole, printre care se numără şi gropile din asfalt. În cazul în care mergi cu viteză şi ai intrat cu roţile într-o groapă este posibil să faci pană. Există însă situaţii în care poţi pierde controlul volanului şi al direcţiei, iar maşina să ajungă pe trotuar sau pe contrasens. Nu mai punem la socoteală faptul că o graopă îţi poate provoca şi alte distrugeri pe care le vei plăti din propriul buzunar. 

• Presiunea apei poate provoca distrugeri. Dacă circuli cu viteză mare prin apă, presiunea acesteia poate distruge componente de plastic precum scuturile, pragurile, aripile,  bara din spate etc. Toate componentele din plastic sunt supuse acestui risc deoarece sunt semiornamentale şi prinse, multe dintre ele, cu cele tot din plastic. 

image
image
image
image
image
image
banner pensii png
petre roman mineriada jpg
Ce s a aflat despre Elena Ceausescu la 33 de ani de la Revolutie  Obiectul pe care il avea la ea in ultima zi de viata 1 jpg
extensii gene pexels jpg
saptamana patimilor jpeg
Prințesa Diana și William  foto   GettyImages jpg
Alejandra Marisa Rodríguez jpg
lisa pisano transplant rinichi porc afp jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net