10 sfaturi ca să dormi ne-ntoarsă

somn.jpg

somn linistit
Temperatura din cameră, aşternuturile, starea ta de spirit, precum şi ce ai mâncat în seara respectivă, toate acestea contează la calitatea somnului

Nici nu ştii cât de important este un somn bun de noapte! Pe lângă rezultatele evidente şi imediate – ai mai multă putere de concentrare, se simţi plină de energie – dacă dormi suficient vei ţine la distanţă bolile, vei reuşi să-ţi menţii silueta, vei fi mai sănătoasă, iar lumea îţi va părea mai frumoasă!

Hrană şi somn. De asta avem nevoie ca să funcţionăm din punct de vedere biologic. Dacă una dintre aceste condiţii nu e îndeplinită corespunzător, apar dezechilibre. Somnul insuficient sau de proaspă calitate creşte nivelul de cortizol, hormonul stresului.

shutterstock_1225013-televizor-telecomanda.jpg

telecomanda
Pentru un somn de calitate, e nevoie de linişte şi de întuneric
Foto: Shutterstock

Poate acum nu te îngrijorezi aşa de tare. Stresul nu se vede, nu se măsoară, nu doare. Însă face ravagii în organismul tău. Slăbeşte sistemul imunitar, creşte tensiunea şi îţi afectează inima, îţi dă peste cap digestia, din cauza lui îţi cade părul, eşti predispus la îngrăşare sau îţi scade randamentul sexual. Deci, o mulţime de probleme. Însă poate ai observat că dimineaţa, când eşti mai odihnit, lucrurile nu-ţi mai par atât de rele ca seara, când ajungi acasă sfârşit de putere.
Pentru un adult, sunt recomandate opt ore, ideal între 22.00 şi 6.00 dimineaţa. Ca să reuşeşti să-ţi faci programul de somn, iată 10 sfaturi:

  1.  Fă-ţi un program strict ca să-ţi setezi „ceasul interior”. Culcă-te la aceeaşi oră în fiecare seară şi trezeşte-te la aceeaşi oră dimineaţa. Dacă te abaţi de la regulă, îţi dai peste cap programul de somn.
  2.  Înainte de culcare, fă-ţi un ritual prin care să dai organismului semnalul că se apropie ora de somn. E bună o baie cu uleiuri esenţiale cu efect calmant, relaxant, bea un ceai de tei, citeşte câteva pagini din cartea preferată şi, în scurt timp, vei adormi ca un prunc.
  3.  Aeriseşte camera înainte de culcare şi nu te pune în pat cu burta plină.
  4.  Contează şi temperatura din cameră, salteau şi aşternuturile. Dacă îţi e prea cald sau prea frig, evident că nu vei dormi bine.
  5.  Evită calculatorul, tableta şi televizorul înainte de culcare. Lumina acestor electronice stimulează activitatea creierului.
  6.  De altfel, televizorul ar trebui să fie interzis în dormitor. Mulţi, rupţi de oboseală, adorm la televizor, însă somnul lor va fi zbuciumat. Pentru un somn de calitate, e nevoie de linişte şi de întuneric.
  7.  Fă sport! Exerciţiile regulate oxigenează creierul, cresc producţia de endorfine, moleculele fericirii. Chiar şi o plimbare mai alertă seara, după cină, îţi va face poftă de somn.
  8.  Nu lăsaţi copilul să vă invadeze patul conjugal, din mai multe motive: nu e igienic, nu se odihneşte bine nici el, nici voi, în plus, acest gest aparent inofensiv are repercusiuni asupra dezvoltării emoţionale a celui mic, devenind dependent de părinţi.
  9.  Nici animalelelor de companie nu trebuie să li se permită accesul în dormitor. Vă vor trezi de multe ori noaptea, iar calitatea somnului va fi compromisă.
  10. Nu consuma alcool. Chiar dacă prima impresie e de uşoară ameţeală care te trage la somn, alcoolul afectează profund calitatea somnului. E permis un pahar de vin la cină, însă doar dacă e băut cu mai multe ore înainte de culcare.

somn-pat-copii.jpg

somn copii
Nu lăsaţi copilul să vă invadeze patul conjugal

 

Beneficiile somnului

  • Îţi dă mai multă putere de concentrare la şcoală, la serviciu
  • În timpul somnului, celulele se regenerează, corpul se reface, faţa îţi va fi mai luminoasă. Pentru multe femei, un somn bun de noapte face mai mult decât 100 de creme şi tratamente de înfrumuseţare.
  • Combate stresul, te ajută să fii mai puternic, mai optimist, mai încrezător în forţele proprii.
  • Te ajută să-ţi menţii greutatea deoarece în timpul somnului se secretă leptina, hormonul care îţi ţine în frâu pofta de mâncare. În plus, se întâmplă ca, de la oboseală, să simţi nevoia de dulce.
Loading...