Uite aşa te vânează recuperatori de datorii

Ultima actualizare:
Alexandra Popa
Alexandra Popa

Devalorizarea monedei naţionale face ravagii printre creditele în euro ale românilor. Ratele cresc, capacitatea de plată se diminuează, iar unii clienţi ajung să nu-şi mai poată achita datoriile. Specialiştii conso.ro ne avertizează că am putea fi daţi pe mâna recuperatorilor de creanţe. Află care sunt obligaţiile acestora şi cum acţionează pentru a convinge datornicii să-şi achite restanţele.

În cazul în care banca nu reuşeşte să ajungă la un acord cu clienţii datornici privind reeşalonarea ratelor lunare sau chiar amânarea plăţilor pentru o anumită perioadă, recuperatorii de creanţe preiau controlul.

Aceştia sunt fie angajaţi proprii ai băncii, fie aparţin de o firmă specializată, care lucrează în numele respectivei bănci.

Totuşi, chiar şi cei care nu au mai avut bani, se află în postura de restanţieri şi sunt contactaţi de recuperatorii de creanţe trebuie să ştie că au la rândul lor drepturi.

Obligaţiile recuperatorilor de creanţe

Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale a stabilit un set de reguli şi va supraveghea buna desfăşurare a acestei activităţi la nivelul membrilor săi.

Asociaţia are un număr de 9 membri care se supun unui Cod de Conduită. Acest Cod prevede o serie de reguli pe care companiile de recuperare creanţe şi angajaţii lor trebuie să le respecte.

 În momentul în care recuperatorul apelează un datornic trebuie să se prezinte, să specifice firma în numele căruia sună şi datoria pe care o are de recuperat.

 Sub nici o formă nu se admite ca recuperatorul să ameninţe restanţierul că se vor lua măsuri de executare silită a bunurilor aflate în proprietatea sa. Nu are voie să hărţuiască, să ofenseze sau să abuzeze debitorul sau orice alte terţe persoane implicate.

Recuperatorul trebuie să fie politicos, să clarifice toate nelămuririle pe care restanţierul le poate avea şi să adune cât mai multe detalii legate de situaţia sa financiară fără a folosi un limbaj agresiv sau vulgar.

Restanţierii vor putea fi apelaţi telefonic numai între orele 6 dimineaţa şi 10 seara. Vizitele la domiciliu pot avea loc numai între 7 dimineaţa şi 9 seara.

Frecvenţa apelurilor nu trebuie să fie concepută drept deranjantă sau hărţuitoare, fără însă ca prevederile codului să definească aceste concepte.

Recuperarea banilor

După 120 de zile de neplată, banca va considera creditul problematic. În următoarele 120 de zile sunt demarate soluţii pentru rezolvarea amiabilă a problemei.

Dacă acestea nu duc la nici un rezultat, creditul e vândut recuperatorilor de creanţe. Multe companii specializate cumpără datoriile neachitate de la bănci, urmând să obţină profit din recuperarea unei proporţii cât mai mari din restanţă.

Recuperatorii de creanţe iau urma datornicului după telefon sau adresă. Un agent negociază cu persoana respectivă modul în care aceasta îşi poate achita datoria.

Dacă persoana notificată refuză plata, recuperatorul de creanţe îi poate pune sub sechestru apartamentul, casa, maşina ori terenul deţinut. Dacă datornicul nu deţine nimic, atunci i se poate reţine din salariu o anumită sumă de bani. Şomerii care nu au nimic în proprietate şi nici nu au alte venituri, sunt o cauză pierdută.

Băncile te monitorizează până îţi găseşti serviciu

Multe persoane care nu-şi mai pot achita datoriile către bancă merg pe ideea că, neavând nici un bun în proprietate şi nici un venit, aceasta nu are ce să le facă. Însă, asta nu înseamnă că nu îşi va recupera la un moment dat datoria.

Dimpotrivă. În momentul în care îţi vei găsi un loc de muncă, fii sigur că ţi se vor cere din nou banii. Creditorul va iniţia acte de executare silită periodic, de obicei din 6 în 6 luni şi te va monitoriza dacă obţii sau nu un venit.

Practic, te vei afla sub observare până când banca va avea ce să execute. În acel moment Ţi se va opri o parte din salariu.

3 sfaturi ca să eviţi executarea

Clienţii care au acumulat restanţe la credite trebuie să îşi ia măsuri preventive pentru a evita pe cât posibil executarea silită.

Specialistul Click! Alexandra Popa ne spune cum să procedăm pentru a nu ne pierde casa, maşina sau alte bunuri.


    Alexandra Popa
Alexandra Popa

Solicită o reeşalonare

Încă din momentul în care consideraţi că nu mai puteţi susţine ratele lunare la credit, luaţi legătura cu banca şi încercaţi să obţineţi o amânare sau o reeşalonare.

Toate solicitările trebuie adresate în scris. Luaţi numerele de înregistrare cu data evidenţiată, astfel încât să demonstraţi că aţi fost de bună credinţă şi aţi anunţat banca despre situaţia financiară dificilă în care vă aflaţi.

Demonstrează cu acte incapacitatea de plată

Ataşaţi la solicitare documentele care să dovedească faptul că nu mai aveţi capacitatea financiară de a plăti întreaga rată lunară: decizii de diminuare a salariului, adeverinţă de şomaj, un extras de cont care să demonstreze că salariul nu a mai fost livrat.

Restanţele să nu fie mai mari de 90 de zile

Încercaţi să nu depăşiţi 90 de zile de restanţe fără a solicita un demers de restructurare a creditului.

Chiar dacă plătiţi doar o parte din rata lunară nu este de ajuns ca să demonstraţi că sunteţi de bună credinţă. Riscul de a fi demarat un proces de executare silită creşte foarte mult dacă se înregistrează 90 de zile de întârziere.

Click!spune

În cazul în care banca pune poprire pe venituri, aceasta nu-ţi poate reţine decât maximum 30% din veniturile pe care tu le ai pe cartea de muncă. Dacă obţii venituri financiare care nu sunt trecute în cartea de muncă, banca ţi le poate reţine integral. Este cazul contractelor de colaborare.

image
image
image
image
image
image
2 jpg
chirie apartament jpeg
Al Di Meola  jpg
febra tifoida romani jpg
Dr Cristina Iftode Sanador jpg
Hidra, Piaţa a Presei Libere Bucuresti, foto Artmark
cutremur grecia jpg
marcel ciolacu conferinta de presa foto captura video jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net