S-a întors roata! Clienţii cheamă băncile la negocieri

Ultima actualizare:

    În ianuarie şi februarie, mii de oameni au ieşit în stradă, cerând autorităţilor să intervină în criza franculuiFoto: David Muntean
În ianuarie şi februarie, mii de oameni au ieşit în stradă, cerând autorităţilor să intervină în criza franculuiFoto: David Muntean

Nu s-a rezolvat nici până acum criza francilor elveţieni. Politicienii au promis că iau măsuri, de care se pare că au uitat, băncile au invitat clienţii la negocieri individuale, însă niciun caz nu a avut vreun final fericit, în favoarea plătitorului. Din acest motiv, după două luni de proteste, pichetări şi boicoturi, clienţii disperaţi au ajuns la punctul de a chema ei băncile la masa negocierilor.

Şapte bănci care au acordat, în perioada de boom imobiliar, credite în franci elveţieni, sunt chemate acum la negocieri de către clienţii care nu îşi mai pot plăti ratele. Ei s-au organizat pe reţelele de socializare în „Grupul Clienţilor cu Credite în CHF” (GCCC), care numără până în prezent peste 24.000 de membri şi, ajutaţi de Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), au anunţat azi iniţierea negocierilor de grup.

„Până acum, Parlamentul a amânat luarea unei decizii care să rebalanseze şi să împartă în mod just povara datoriilor între băncile care au creditat iresponsabil înainte de criză şi consumatorii care s-au lăsat seduşi de reclamele înşelătoare şi de recomandările bancherilor. Negocierea prospusă de bănci, individual cu fiecare consumator în parte, nu s-a dovedit a fi o alternativă viabilă. Pe de o parte pentru că băncile încearcă să impună propriile soluţii, pe de altă parte pentru că oamenii nu mai au încredere în bănci şi se tem că în spatele unei propuneri aparent avantajoase se ascund capcane care le vor agrava problemele. În plus, majoritatea consumatorilor nu au cunoştinţe economice şi financiare ca să poată evalua corespunzător propunerile băncilor”, au declarat liderii GCCC.

Tocmai de aceea, demararea negocierilor de grup dintre bănci şi clienţii reprezentaţi de specialişti s-a dovedit cea mai bună soluţie. „Suntem încrezători că băncile vor aprecia mâna noastră întinsă şi vor profita de oportunitatea soluţionării acestei probleme pe cale amiabilă. Noi suntem flexibili. S-a tot spus despre clienţii cu credite în CHF că s-au blocat într-o idee, cu conversia la cursul istoric şi cu un procent adăugat. De fapt, clienţii vor doar rate mai mici, costuri mai scăzute pe termen lung şi sunt dispuşi la negocieri”, a spus Alin Iacob, preşedintele AURSF, asociaţie înfiinţată în toamna anului 2013 care până acum s-a implicat activ în susţinerea intereselor utilizatorilor de servicii financiare.

ANPC, observator la negocieri

Prima rundă a negocierilor se va desfăşura în perioada 2-7 aprilie, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care va participa ca observator la discuţii. Până acum s-au înscris 5.800 de clienţi care au trimis acte şi procuri către cei care îi vor reprezenta.

„Băncile au promis că vin cu soluţii, dar până acum nu au făcut-o. Dacă nu înţeleg, vom sta numai în procese. Am primit din ianuarie, de când a crescut francul, peste 240 de reclamaţii la adresa băncilor, în fiecare zi vom face câte un proces verbal pe care îl vom trimite în instanţă. Această povară a dublării ratelor din cauza aprecierii francului trebuie împărţită, nu o putem transfera doar către clienţi. La nivel declarativ, băncile spun că sunt deschise, spun: consumatorii nu vin la noi, nu vin să discute. Şi iată că i-am pus la aceeaşi masă, vreau să văd cu ce soluţii concrete vin băncile, că până acum doar şi-au bătut joc”, a declarat şi preşedintele ANPC, Marius Dunca.

„Eu nu am avut niciun expert financiar lângă mine, când am luat creditul. Banca a avut o echipă întreagă, inclusiv binecuvântarea BNR-ului, şi tot nu a ştiut că acest credit e unul toxic. Acum, ei se spală pe mâini, spun «ai semnat, trebuia să ştii». De parcă nu ei au încurajat creditarea. Şi staţi liniştiţi, băncile nu pierd nimic dacă ne mai uşurează nouă povara, doar îşi diminuează puţin din profit. Doar puţin. Noi am pierdut de două ori: şi în urma dublării ratei, dar şi pentru că am rămas cu nişte proprietăţi care nu mai valorează nici jumătate din cât au valorat. Noi vrem să ne plătim în continuare ratele, dar să ne rămână totuşi ceva să trăim”, a declarat Andreea Cristoforidis, unul dintre liderii Grupului Clienţilor cu Credite în CHF.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
filipine harta steag drapel foto shutterstock
image
image
image
image
image
image
cersetor freepik jpg
calcule calculator bani salariu pensie rate bancare datorie
Cel mai mare drapel naţional din lume, expus la aerodromul Clinceni  (Foto: Bogdan Cristel/Reuters) jpeg
Nicolae Ciuca si a prezentat demisia  Foto Inquam Photos   Octav Ganea (5) jpg
curte jpg
inaugurare jpg 1 jpg
ceapa freepik jpg
Cimitirul Bellu jpeg
image
actualitate.net
image
actualitate.net