Ce trebuie să înţelegi din conflictul UBER - taxi

6-act-1.foto_inquam_photos_octav_ganea-3.jpg

Taximetriştii au renunţat la protest după ce au primit asigurări de la Guvern că legea va fi modificată în favoarea lor
Foto: Inquam Photos

Companiile de transport autorizate pierd teren în faţa operatorilor pirat şi a noilor tehnologii. Circa 800 de şoferi de taxi şi de microbuz au protestat ieri în centrul Capitalei pentru a cere scoaterea în afara legii a celor care, spun ei, le fac concurenţă neloială şi îi condamnă la faliment.

Războiul dintre transportatori intră într-o nouă eră. Tehnologia de ultimă generaţie, implementată în România de americanii de la UBER, i-a scandalizat pe operatorii de transport. Ei spun că aplicaţia care îi pune în legătură pe posesorii de autoturisme, parteneri UBER, şi cetăţeni le permite şoferilor să presteze o activitate pentru care nu sunt autorizaţi. Iată ce trebuie să înţelegi din acest conflict!

  • Taximetriştii efectuează o activitate de transport pentru care sunt autorizaţi. Ei îndeplinesc nişte condiţii pentru a putea câştiga bani din acest serviciu. Taxele de autorizare se ridică la câteva mii de lei. Autorizaţiile se înnoiesc la fiecare 5 ani. Un taximetrist organizat ca PFA plăteşte taxă de dispecerat, colantarea maşinii, onorariu zilnic din comezile efectuate, costul aparatului de taxat şi al staţiei de emisie. Firma de taxi plăteşe impozite pentru venitul înregistrat, iar şoferii – contribuţii sociale şi impozit pe venit.
  • Şoferii parteneri UBER sunt organizaţi fie ca PFA, fie ca SRL. Ei plătesc, la rândul lor, impozit pe venitul înregistrat, contribuţii salariale şi TVA intracomunitar. Însă, ei nu sunt autorizaţi să desfăşoare o activitate de transport şi nu trec prin procesul de avizare solicitat taximetriştilor. Aceasta e şi marea nemulţumire a transportatorilor.
  • Şoferii de taxi sunt frustraţi fiindcă veniturile lor nu cresc, însă nu UBER este principalul vinovat, ci chiar patronii firmelor de taxi. Cei care deţin firme de taxi în Bucureşti şi Ilfov au dezvoltat un adevărat cartel anticoncurenţial începând cu anul 2009, când s-au înţeles să reducă tariful pe kilometru la 1,39 lei. Au fost sancţionaţi, însă de atunci puţine firme au renunţat la acest tarif. Şoferii plătesc acelaşi plan zilnic firmelor, indiferent câte curse au pe zi, iar nivelul scăzut al tarifului influenţează direct venitul lor lunar.

 

Ce este UBER

 

UBER e o companie americană care în România gestionează serviciul uberX. Acesta pune în legătură oameni cu maşini personale şi pasageri, care pot călători împreună. Consiliul Concurenţei spune că serviciul uberX se încadrează în aşa numita economie colaborativă sau economie de acces, adică „modele noi de afaceri care utilizează paltforme tehnologice pe care interacţionează direct consumatorul cu persoanele fizice care oferă bunuri sau servicii”. Însă, pentru eliminarea divergenţelor dintre cele două servicii, e nevoie de „o clarificare, eventual la nivel legislativ, a acestor activităţi, care să permită funcţionarea lor în paralel”.

loading...
Loading...

Citește și