Aşa afli cât poluează maşina ta

Ultima actualizare:

    Maşina rulează pe  rampă circa 20 de  minute. Anual, circa  11.000 de autoturisme  din import trec  prin acest testFoto: Roberto Sălceanu
Maşina rulează pe rampă circa 20 de minute. Anual, circa 11.000 de autoturisme din import trec prin acest testFoto: Roberto Sălceanu

Orice vehicul care nu e fabricat în Uniunea Europeană este supus unor teste suplimentare pentru a putea fi folosit pe drumurile din România. Pentru a afla dacă maşinile care intră pe piaţa românească poluează în limitele acceptate, ele trebuie inspectate de specialiştii Registrului Auto Român. Iată care e procedura şi care sunt costurile de omologare a maşinilor care vin din afara spaţiului UE.

Calcularea normei de poluare pentru un autovehicul este esenţială pentru stabilirea nivelului timbrului de mediu.

Furtunul cu ajutorul căruia  se colectează noxele este  ataşat de ţeava de eşapament
Furtunul cu ajutorul căruia se colectează noxele este ataşat de ţeava de eşapament

Orice şofer trebuie să plătească o taxă pentru noxele eliberate în atmosferă de maşina sa. Testele realizate pentru stabilirea  normei de poluare în cazul maşinilor importate din afara UE durează două zile şi se fac în laboratoarele RAR. Maşina este pusă pe rampa de testare astfel încât roţile de tracţiune să ruleze pe două role metalice, asemănătoare celor pe care le vedeţi la service-urile uto.

Emisiile nocive sunt  amestecate cu aer curat şi  transmise în tunelul de diluţie
Emisiile nocive sunt amestecate cu aer curat şi transmise în tunelul de diluţie

Reprezentantul RAR turează motorul, accelerează până la viteze de 90-100 km/h, după care reduce încet sau brusc viteza, simulând un comportament întâlnit într-o zi de trafic obişnuit. Nu o face de capul lui, ci un computer îi dictează când să accelereze şi când să decelereze, după un program de test standardizat, reprezentativ pentru şoselele din Europa. În timpul testului, maşina parcurge, în mod virtual, 11 km pe banda de testare în circa 20 de minute. În acest timp, cu ajutorul unui furtun ataşat la ţeava de eşapament se colectează emisiile rezultate din arderea combustibilului.

Amestecul de noxe şi aer  ajunge în acest aparat, unde  se stabilesc valorile reale  ale gazelor rezultate
Amestecul de noxe şi aer ajunge în acest aparat, unde se stabilesc valorile reale ale gazelor rezultate

„Noxele se amestecă cu aer curat în aşa numitul tunel de diluţie. De aici, amestecul de gaze ajunge în sacii de prelevare ai analizatoarelor de gaze. În aceste recipiente sunt citite şi măsurate valorile de monoxid e carbon (CO), oxizi de azot (NOX), dioxid de carbon (CO2) şi de hidrocarburi nearse (HC)”, ne spune inginerul Alin Roşca, din cadrul Laboratorului de Încercări Emisii Poluante. Automobilele, fie noi, fie rulate, vin cu norme de poluare diferite de cele de pe bătrânul continent şi necesită omologare individuală. Primul pas pe care trebuie să-l faci e să programezi o şedinţă de verificare tehnică (se verifică actele maşinii, seria de şasiu, starea ei fizică). La finalul acestei vizite se programează un test de poluare, în vederea omologării. La finalul lui se va afla norma de poluare în vederea stabilirii nivelului timbrului de mediu. Nu sunt omologate maşinile care au motorizare sub Euro 3.

Cum vrea Volkswagen să-şi spele ruşinea

Reprezentanţii constructorului german lucrează intens la găsirea unor măsuri pentru îndreptarea situaţiei şi pentru repararea prejudiciului cauzat posesorilor de autoturisme din portofoliul VW. O primă variantă pe care o iau în considerare e rechemarea în service a celor 11 milioane de maşini cu motoare măsluite, în vederea resetării calculatoarelor. A doua versiune vizează amplasarea unor catalizatoare la nivelul pompei de injecţie, după filtrul de motorină. A treia versiune, dar cea mai puţin plauzibilă, e înlocuirea fiecărui autoturism cu motor măsluit cu unul nou. Oricum, primele măsuri nu vor fi luate mai devreme de 1 ianuarie 2016, după cum au anunţat chiar oficialii Volkswagen.

Despăgubiri pentru fentarea normelor de poluare

În România au fost raportate 105.000 de autoturisme Diesel cu probleme, pentru care Volkswagen va trebui să plătească statului român despăgubiri. Ministerul Mediului va calcula prejudiciul cauzat prin aplicarea eronată a taxei de poluare în cazul acestor vehicule. Deşi nu se ştie nimic sigur, e de aşteptat ca suma să ajungă la câteva zeci de milioane de euro. Softul care a păcălit normele de poluare din Europa, dar nu şi pe cele din SUA, avea senzori care citeau mişcarea controlată a roţilor, temperatura motorului, presiunea atmosferică în momentul în care maşina se afla pe banda de testare. Atunci, sistemul creat de VW modifica şi optimiza parametrii maşinii pentru a obţine nivelul de emisii dorit.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
Hotel Ambasador Bucuresti FOTO Shutterstock
image
image
image
image
image
image
elevi scoli politie si pompieri e1641193237723 webp
kumarasamy navaneethan jpg
baie pixabay jpg
plaja dunraven bay captura video 2 jpg
CEDO - Curtea Europeană a Drepturlor Omului FOTO Shutterstock
farmacie medicamente pastile shutterstock 717437125 jpg
Soldat ucrainean cu telefonul în mână FOTO Profimedia
buletin carte de identitate foto mai
image
actualitate.net
image
actualitate.net