Un bărbat din Bihor a devenit «doctor» de rable

r18-act-1-5col.jpg

În curtea bihoreanului s-au adunat peste 60 de maşini, majoritatea în stare de funcţionare
rable, masini de colectie, germania, bijuterii
de Carmen Ștefan

Gheorghe Tripa este din Chişirid, un mic sat din judeţul Bihor, şi a prins microbul maşinilor de mic copil. Pasiunea l-a condus, în adolescenţă, la liceul pentru mecanici şi şoferi profesionişti din Ştei, unde a ales specializarea în mecanică auto. Apoi, a câştigat bani frumoşi dintr-o afacere cu maşini dezmembrate, iar acum a strâns peste 60 de rable pe care le-a restaurat piesă cu piesă.

După Revoluţie, bihoreanul Gheorghe Tripa a ales să plece în Italia ca să facă ceva bănuţi să-şi cumpere o maşină. S-a angajat ca tractorist şi n-a reuşit să câştige cât să-şi ia o maşină, dar a strâns destul ca să poată să viziteze, un alt vis pe care, în acest fel, a reuşit să şi-l împlinească, povesteşte el pentru “Weekend Adevărul”.

r28-act-2-2col-bihoreanul.jpg

Gheorghe Tripa transformă maşinile vechi, pe care nimeni nu mai dă doi bani, în bijuterii pe patru roţi

Dar Ghiţă nu a prins rădăcini în Italia. După doi ani s-a întors acasă, iar în 1994 şi-a pornit prima afacere. Aducea maşini second-hand din străinătate, pe care le revindea în Oradea şi, în paralel, a amenajat un parc de dezmembrări auto între Oradea şi Nojorid, al doilea din judeţ. Bihoreanul a mizat pe faptul că, odată cu deschiderea graniţelor, românii se vor înghesui să-şi schimbe Daciile cu maşini străine care, la rândul lor, vor avea nevoie de piese. Şi a avut dreptate. În primii doi ani, a făcut un profit uriaş pentru acea vreme, de 30.000 de mărci germane.

r38-act-3-2col-rabla.jpg

Gheorghe Tripa lucrează chiar şi un an la restaurarea unei maşini

,,De prin 1995, am început să colecţionez maşini, dar nu mă întrebaţi care au fost primele, pentru că la câte maşini mi-au trecut prin mână, sincer, nu mai ştiu“, explică el, citat de adevarul.ro. În total, în prezent are aproape 60, majoritatea aduse în stare de funcţionare, altele aşteptând încă să fie restaurate. „Toate maşinile restaurate au piese originale. La unele am lucrat chiar şi un an. Nu e uşor să le readuci la viaţă, să găseşti piese“, povesteşte Ghiţă.

r48-act-4-2col.jpg

Cu Mercedesul ăsta a făcut Ghiţă furori în Germania

Între numeroasele sale bijuterii, bihoreanul are un Corvette din 2003 cu care, se laudă el, a prins 300 km/oră din cei 420 km/oră cu cât poate goni, un Mitsubishi GT 3000 biturbo din 1993 cu toate cele patru roţi directoare, un Jaguar din 1962, un Dodge Ram 3500 din 2008, toate în perfectă stare de funcţionare.

Între cele vechi, un Rover din 1960, tip Safari, tot funcţional, iar unele sunt în aşteptarea restaurării: un Renault Gordini Dauphine, cam tot de pe atunci, un Mercedes Ponton din 1954, o Lancia Flavia din 1962, un Volvo 740 din ’80, un Opel Kapitan din 1965, încă un Mercedes Ponton, unul „bot de cal“ din 1962, două limuzine Mercedes, una din 1965, alta din 1985.

r58-act-5-2col-mercedes-ext.jpg

Cu Mercedesul ăsta a făcut Ghiţă furori în Germania

„Nici nu le ştiu pe toate. O să le ţin minte pe măsură ce le refac“, zice bărbatul. Acum, el pregăteşte primul atelier pentru restaurarea maşinilor rare, o construcţie pe două niveluri, cu peroane pe care va etala şase dintre cele 60 de maşini de colecţie pe care le-a strâns de-a lungul anilor.

«Neamţul mi-a dat imediat 10.000 de euro pe un Mercedes Cobra»

Cea mai apropiată de sufletul colecţionarului este un Mercedes Cobra din 1984, unul dintre cele mai populare modele până pe la începutul anilor 2000, cu motor de 2,2 litri şi consum de 7 litri de motorină. Maşina nemuritoare, cum îi zic mulţi şi acum.
„Am făcut cu el un drum până la Stuttgart, în total 2.400 km. Pe şosele şi prin parcări venea neamţul şi-mi făcea cu degetul: «Gut, Gut!». Unul m-a întrebat dacă-l vând,
că-mi dă 10.000 de euro imediat. La noi, românii zic: «Uite, săracu’, ce rablă are»... Păi, la o «rablă» îi creşte valoarea în fiecare zi, la astea noi le scade“, spune Ghiţă.

Loading...