Magistrala 5 de metrou, inaugurată cu înghesuială. Plimbarea a fost gratuită în prima zi

1-poza_mareeeee_1.jpg

Metroul din Drumul Taberei a fost aşteptat de bucureşteni nouă ani
Fotografii: Sever Gheorghe

Nouă ani! Atât au trecut de când s-a pus piatra de temelie la Magistrala 5 de metrou Eroilor 2-Drumul Taberei. În trei ani s-a promis că e gata, dar a fost nevoie să se schimbe 16 miniştri la Transporturi, pentru ca lucrarea să se termine. Nerăbdători să vadă minunea cu ochii lor, oamenii s-au înghesuit la deschidere.

Ziua de 15 septembrie va rămâne în istoria Metrorex. La ora 12.00, preşedintele Klaus Iohannis, premierul Ludovic Orban şi ministrul Transporturilor, Lucian Bode au venit să inaugureze Magistrala 5. Deschiderea a avut loc la staţia Eroilor 2, cea mai spectaculoasă de pe întreg traseul. Este săpată la o adâncime de 27 de metri, pe sub cheiul Dâmboviţei, şi este singura iluminată natural, printr-o uriaşă cupolă cu geam. Oficialii au urcat în primul metrou ca să vadă staţiile până la Valea Ialomiţei, iar omenii de rând au primit undă verde să se plimbe în subteran de la ora 14.00. Nerăbdători să vadă minunea, aceştia au luat cu asalt cele două guri, mai ales că intrarea a fost gratuită în prima zi.

2-3col_1.jpg

Călătorii nerăbdători s-au încolonat în fața stației Eroilor 2 încă de la ora 12

3-3col_1.jpg

Călătorii nerăbdători s-au încolonat în fața stației Eroilor 2 încă de la ora 12

„Am vrut efectiv să văd cum se deschide acest metrou cu caracter mai mult mitic decât fizic. Este un eveniment istoric şi am vrut sătrăiesc istoria pe viu. Vreau să văd trenul galben fără cai că după aproape 41 de ani ajunge şi în Drumul Taberei”, ne-a spus Casian Gheorghe, un tânăr de 18 ani, student la Istorie. Alexandru Ioan are 76 de ani. Nu a ajuns la deschiderea primei magistrale de metrou, dar a zis că pe a cincea nu o poate rata. „Toată lumea este curioasă să vadă realizările din ultimii 30 de ani. Dacă era Ceauşescu altfel arăta acum Bucureştiul. El a reuşit să facă metroul de la Gara de Nord la Dristor în doi ani, ăstora le-au trebuit nouă”, este de părere pensionarul.

4-3col_1.jpg

Primul metrou venit în stație s-a umplut până la refuz

5-3col_1.jpg

Cea mai spectaculoasă stație este Eroilor 2

9 ani de așteptare pentru Magistrala 5

Ovidiu Ungureanu are 31 de ani, este medic stomatolog şi locuieşte în Militari, la Gorjului. Dar spune că pentru el este tare util noul metrou. „Merg des în Drumul Taberei, în plus e bine că se va fluidiza traficul în toată zona. Aştept Magistrala 5 dintotdeauna. Îmi doresc să se facă câte o linie de metrou în fiecare cartier, unde nu există. În rest, mari aşteptări nu am de la cei care ne conduc”, a concluzionat bărbatul. Călătorii au intrat în urale. Nu au mai ţinut cont de distanţare şi s-au bulucit până la scările rulante. Au făcut poze, au filmat ca să le arate şi altora, s-au minunat de cât de mare este staţia şi au vorbit între ei că parcă nu le vine să creadă că Magistrala 5 este în sfârşit gata. Primul metrou pentru călători a fost arhiplin, n-a mai contat că stau în picioare, înghesuiţi. Erau în culmea fericirii.
Nouă ani de aşteptare înseamnă mult prea mult. Iată ce au făcut alţii într-un timp mult mai scurt: - Tunelul submarin ce leagă sud-estul Angliei de vestul Franţei, pe sub Canalul Mânecii, a fost construit în şapte ani, între anii 1987-1994. Acesta se întinde pe 50,5 km.

7-2col_1.jpg

Reporterul Click! a fotografiat tunelul din cabina mecanicilor

Turnul Eiffel, faimoasa construcţie pe schelet de oţel din Paris, ce măsoară 324 m înălţime, a fost înălţată în doi ani, între 1887 şi 1889. 300 de muncitori au unit 18.038 de piese de oţel, folosind două milioane şi jumătate de nituri.
Construcţia Barajului Vidraru a durat cinci ani şi jumătate, începând din 1960. Pentru această realizare au fost necesare 42 km de tunel subteran, au fost excavate 1.768.000 de metri cubi de rocă, din care aproximativ 1 milion în subteran, s-au turnat 930.000 metri cubi de beton.

Prima linie de metrou, inaugurată de Ceauşescu acum 41 de ani

10-2col-ceausescu.jpg

Nicolae Ceaușescu a stat lângă mecanic la inaugurarea din 1979

Prima linie de metrou, M1, a fost dată în folosinţă pe 19 noiembrie 1979, între Semănătoarea şi Timpuri Noi, iar Nicoale Ceauşescu a făcut inaugurarea oficială o lună mai târziu. Lungimea liniei era de 8,63 km şi avea 6 staţii. După aceasta, au fost deschise alte staţii de pe M1, M2 şi M3. După Revoluţie, dezvoltarea reţelei a încetinit considerabil. Între 1990 şi 2000 au fost deschise doar trei staţii, două în tunelurile existente. Pe 1 martie 2000, M4 a fost deschisă cu patru staţii, pe aproape 4 km lungime. Şi acestea începute de Ceauşescu. Pe 1 iulie 2011 a fost deschis şi segmentul 1 Mai - Jiului - Parc Bazilescu (2,62 km) din această magistrală. Prima magistrală nouă planificată după schimbarea regimului a fost M5.

Click! Spune: M5 are 10 staţii care se întind pe 7 km. Valoarea investiţiei e de 3,2 miliarde de lei, dintre care 2 miliarde de lei obţinute din fonduri europene. Trenurile circulă direct între Eroilor 2 şi Valea Ialomiţei, cine doreşte să ajungă la Brâncuşi sau Râul Doamnei trebuie să schimbe metroul la Romancierilor. Şi programul este diferit. Pe tronsonul Eroilor 2- Valea Ialomiţei garniturile circulă la un interval de 6-9 minute, în funcţie de oră, iar spre celălalt capăt între 12 şi 20 de minute.

Loading...

Citește și

ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1