Ora de iarnă 2020. Schimbarea orei crește cazurile de infarct și de suicid. Ce se întâmplă cu organismul

ora-de-iarna-femeie-care-doarme.jpg

Schimbarea orei dă peste cap organismul, după cum atrag atenția medicii
Schimbarea orei dă peste cap organismul, după cum atrag atenția medicii
Foto: Hepta

În noaptea de 24 spre 25 octombrie, România a trecut la ora de iarnă, astfel că ora 4.00 a devenit ora 3.00. Dormim mai mult! Dar se întunecă mai devreme. Medicii spun că această schimbare influențează negativ organismul și că suntem mai predispuși la infarct, dar și la suicid.

Renunțarea la schimbarea orei începând din 2021 a fost votată în Parlamentul European.

Până atunci, am fost nevoiți să mai trecem încă o dată peste modificarea fusului orar, despre care specialiștii arată că afectează organismul.

Schimbarea orei crește cazurile de infarct și de suicid

Medicul Tudor Ciuhodaru arată că de astăzi abia începem să resimțim schimbarea și că organismul nostru se va adapta în circa 15 zile.

tudor-ciuhodaru.jpg

Medicul și europarlamentarul Tudor Ciuhodaru explică ce probleme de sănătate putem avea din cauza schimbării orei
Medicul și europarlamentarul Tudor Ciuhodaru explică ce probleme de sănătate putem avea din cauza schimbării orei
 

”În fiecare an mulți pacienţi ajung la urgențe cu o simptomatologie polimorfă, mergând chiar până la agravarea sau decompensarea unor afecţiuni. Unele pot fi chiar periculoase, precum creșterea riscului de infarct sau a celui de suicid. Mai exact: riscul de infarct crește cu 5-10%, timp de trei zile după schimbarea orei. Sunt afectate în special persoanele tinere, active profesional.Totodată creşte riscul suicidar timp de două săptămâni de la modificarea orei, în special la depresivi şi la cei cu vulnerabilități psihoemoționale”, atrage atenția Ciuhodaru.

Schimbarea orei duce la insomnie, agitație, dureri de cap

Acesta mai arată că modificarea orei de trezire duce la un stres la care organismul reacţionează prin creșterea activităţii sistemului nervos simpatic şi a nivelului citokinelor proinflamatorii, determinând modificări cardiovasculare manifestate prin variaţii ale tensiunii arteriale şi variate tulburări de ritm cardiac, dar neuropsihice.

Vorbim aici despre modificări ale calității somnului (insomnie, somnolenţă), astenie, apatie, anhedonie, agitaţie, irascibilitate, anxietate, tulburări de concentrare şi memorie, cefalee, vertij, modificarea apetitului (inapetenţă sau bulimie), până la dereglări afective sezoniere şi ideaţie suicidară.

”Sub această simptomatologie se pot ascunde şi alte cauze şi de aceea este bine să fiţi evaluaţi corespunzător de către un medic pentru a nu omite un alt diagnostic”, expliă medicul Tudor Ciuhodaru.

Ce trebuie să faci ca să treci ușor peste schimbarea orei

Pentru a trece cu ușurință peste schimbarea orei sunt recomandate cinci lucruri esențiale:

  • Planificarea corespunzătoare a activității;
  • Evitarea suprasolicitării datorată stimulentelor nervoase, substanţelor psihoactive sau situaţiilor conflictuale;
  • Nu e de neglijat petrecerea a cât mai mult timp în aer liber;
  • Și nici mișcarea, chiar sub forma unor simple plimbări;
  • Precum şi o alimentaţie bogată în fructe şi legume proaspete.

2021 ar putea fi ultimul an în care se schimbă ora

Comitetul de Turism şi Transporturi al UE propune oprirea schimbării sezoniere a orei, ceea ce nu ar modifica dreptul ţărilor UE de a decide cu privire la ora lor standard, conform News European Parliament.

Pentru statele care decid să îşi păstreze definitiv ora de vară, ultima schimbare a ceasului va fi ultima duminică din martie 2021.

Cele care preferă să îşi păstreze ora standard, cunoscută şi sub numele de „ora de iarnă”, schimbă ceasurile pentru ultima dată în ultima duminică din octombrie 2021.

Pentru a proteja piaţa unică, Comisia Europeană (CE) va analiza propunerile de fus orar ale statelor. Astfel, ţările UE vor trebui să stabilească şi să comunice între ele toate modificările pe care le fac şi să se asigure că aplicarea orei de vară în unele ţări şi a orei de iarnă în altele nu perturbă funcţionarea pieţei interne.

CE a organizat o consultare publică în vara anului 2018, care a primit 4,6 milioane de răspunsuri, din care 84% erau în favoarea întreruperii modificărilor semestriale ale ceasului, în timp ce 16% doreau să le păstreze.

UE a unificat pentru prima dată aranjamentele referitoare la ora de vară în 1980, pentru a asigura o abordare armonizată a schimbării orei pe piaţa unică, deoarece până atunci, practicile şi programele naţionale de oră de vară erau divergente.

 

Citește și: 

https://www.click.ro/news/national/ora-de-vara-2020-ce-tari-nu-se-schimba-niciodata-ora-si-de-ce

 

 

 

Loading...
ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1