Nereguli la votul prin corespondență la alegerile parlamentare. Mii de voturi din diaspora nu au fost înregistrate. Răspunsul autorităților

vot-crop-1601145593.jpg

Foto: Arhivă Click!

Mai mulți români votanți din diaspora au semnalat faptul că plicurile lor nu au ajuns la București. Ar fi vorba de unnumăr de aproximativ 14.000 de voturi.

Spre exemplu, un cetățean are locuiește în Elveția spune că a primit plicul cu buletinul de vot pe data de 24 noiembrie, l-a ridicat în ziua următoare, iar pe 26 noiembrie l-a trimis înapoi în țară cu opțiunea de vot, însă a primit ulterior o informare cu privire la faptul că acesta nu a ajuns la AEP până la data limită, informează Digi 24.

Nereguli la votul prin corespodență

În Malta, neregulile au fost mult mai mari, plicul cu buletinul de vot sosind de abia la data de 30 noiembrie și, bineînțeles, nu a mai ajuns înapoi în țară cu opțiunea sa de vot, în timp util. De asemenea, în Malta nu au fost organizate secții de votare din motive legate de pandemie. Așadar, cetățenii de acolo nu mai au posibilitatea să-și exercite votul la alegerile parlamentare.

Biroul Electoral Central a solicitat Companiei Naţionale Poşta Română SA mai multe informaţii referitoare la votul exprimat prin corespondenţă la alegerile parlamentare de către românii aflaţi în diaspora.

Poșta Română, document în care explică situația

Ca răspuns la acuzațiile care i-au fost aduse în scandalul voturilor prin corespondență, Poșta Română susține, într-un comunicat, că a expediat toate buletinele de vot, mai exact, 35.808, din timp, în perioada 2-13 noiembrie și că procedura de distribuire și retur a fost realizată în colaborare cu administrațiile poștale din țările de rezidență, ele fiind de vină pentru pierderea voturilor. Mai mult, instituția amintește că oamenii puteau alege un serviciu poștal contra cost.
Poșta Română a transmis, astfel, un document prin intermediul căruia explică situația. Iată declarațiile principale:

  • Compania Națională Poșta Română, în calitate de funizor național de servicii poștale, a realizat în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă, serviciile de expediere a documentelor electorale către cetățenii români din diaspora care și-au exprimat intenția de a vota prin corespondență.
  • Poșta Română a expediat, prin punerea la dispoziția tuturor administrațiilor poștale străine, plicurile electorale în intervalul 2 - 13 noiembrie. Algoritmul de distribuire a plicurilor electorale a avut în vedere acoperirea cu prioritate a țărilor mai îndepărtate și unde expedierea s-a realizat pe cale aeriană, tocmai pentru ca cetățenii din aceste țări să aibă la dispoziție suficient timp pentru a își exercita votul.
  • Având în vedere contextul pandemic, Poșta Română, pentru turul de scrutin vizând alegerile parlamentare, a venit în sprijinul votanților din diaspora și a pus la dispoziție atât pentru procesul de expediere, cât și de recepționare al plicurilor electorale, curse rutiere dedicate, preântâminând în acest fel eventualele perturbări ale traficului aerian internațional, generate de suspendarea anumitor curse.
  • În baza prevederilor legale, Poșta Română a predat către AEP un număr total de 18.421 plicuri electorale, plicuri care au ajuns în România până joi, 3 decembrie ora 23:59 – data limită de primire a voturilor prin corespondență. După expirarea termenului limita prevăzut de legislația electorală în vigoare s-au întors în România 1.092 de plicuri.
  • Cea mai frecventă solicitare primită de la partenerii noștri a fost cea legată de numerele de telefon ale destinatarilor, în vederea contactării acestora, informație la care Poșta Română nu a avut acces. Am înregistrat un număr de aproximativ 250 de reclamații cu diverse subiecte. Dintre acestea aproximativ 60 se refereau la faptul că trimiterile erau blocate din motive necunoscute de operatorii poștali.
  • Un alt aspect întâlnit a fost cel referitor la refuzul primirii plicului la poștă pe motiv că acesta nu este plătit.
  • Precizăm că toate administrațiile poștale din țările unde au fost trimise pachetele de vot au fost informate despre faptul că plicurile de întoarcere sunt preplătite.
  • Aceste informații au fost sesizate AEP, Poșta Română contactând administrațiile poștale din țările respective, iar problemele au fost rezolvate.

AEP cere însă explicații de la Poșta Română

Președintele AEP, Florin Mitulețu a declarat că „vorbim de servicii poștale din alte țări, iar de această acțiune se ocupă Poșta Română. Noi nu facem altceva decât să le pregătim, să le dăm, iar ei le trimit și apoi le primesc”.

Florin Mitulețu, președintele AEP: „La București nu au ajuns în timp util diferența între 35.880 și 21.600. Aproximativ 14.000 de voturi nu au ajuns în țară deloc, sau până la data limită. Poșta Română a trimis 35.880 de plicuri în străinătate și au sosit 21.600.

Diferența poate să nu fi ajuns la cetățeni - o dată, și a doua oară, aceste plicuri ori să nu fi plecat, ori să fi plecat în termen inutil, ca să spun așa, pentru că ele trebuiau să ajungă înapoi până la data de 3 decembrie, ora 24:00, la misiunile diplomatice, ori la secțiile de votare organizate pentru votul prin corespondență de MAE, sau în țară.”

Loading...
 
 
ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1