Dacia Superlong, maşina pentru vizitele lui Nea Nicu

6-actu-1-superlong-5col.jpg

O maşină capitalistă în România lui Nicolae Ceauşescu

Gândit şi conceput în urmă cu fix 40 de ani! Autoturismul cu şase uşi, care urma să asigure deplasarea jurnaliştilor şi fotoreporterilor din staff-ul prezidenţial în vizitele de lucru ale liderului de la Bucureşti, a fost un proiect unic în Republica Socialistă România. Dacia Superlong n-a intrat însă vreodată în coloana oficială a lui Nicolae Ceauşescu.

Povestea elegantului autoturism s-a scris la Colibaşi (Argeş), în 1978, la zece ani de la producerea primului automobil Dacia. Vehiculul fără pavilion a fost o idee născută în birourile PCR Argeş, pentru un scop măreţ: dotarea coloanelor oficiale ale celui mai iubit fiu al poporului.

„Într-o dimineaţă din toamna lui ’78, sunt chemat la director. Fără prea multă introducere, acesta îmi întinde o foaie de calc. O fiţuică, nu alta! Pe care era desenată sumar o Dacie. Fără pavilion, dar cu o uşă în plus pe fiecare parte!“, povesteşte, pentru „Weekend Adevărul“, Nicolae Cosmescu, inginerul însărcinat, la vremea aceea, cu proiectarea  modelului. Cosmescu avea să fie implicat şi în proiectarea altor câteva modele speciale, printre care Dacia Sport şi Dacia MD87.

„Era o maşină care urma să transporte fotoreporterii care-l însoţeau pe şeful statului, în vizitele sale de lucru“, spune inginerul piteştean. Cu fiţuica în faţă, Cosmescu a trecut la treabă.  Avea deja în cap o maşină fără pavilion, cu aproape un metru mai lungă decât modelul clasic. „M-am întors în atelierul de proiectare şi am plecat de la modelul de origine, Dacia berlină. Pe care l-am lungit până am reuşit să mai «urc» un pasager între ocupanţii locurilor faţă şi spate. Cu uşa de rigoare. Pe hârtie, nu era apetisantă, dar era o maşină în care nu treceai neobservat. În total, lungimea a fost mărită cu circa 850 mm. Iar modelul l-am botezat «Dacia Superlong»“, îşi aminteşte specialistul. În execuţie, maşina a mai avut nevoie de îmbunătăţiri, dar s-au găsit soluţii. „Un tinichigiu de mare clasă, domnul Pintea, a făcut o muncă fantastică, într-un timp delirant de scurt“, mai spune inginerul piteştean.

Modelul a fost finalizată repede. „Curând, maşina a fost gata. Aşa că, tot într-o dimineaţă, împreună cu domul Pintea, am dus automobilul ca să-l vadă directorului general. El a coborât, l-a privit şi i-am sesizat un uşor zâmbet. Semn că «era de bine». S-a urcat la volan şi a făcut câteva sute de metri, după care a revenit. Îi simţeam pe ocupanţii clădirii privindu-ne din spatele ferestrelor. Directorula a ieşit din vehicul şi ne-a felicitat! Era ceea ce dorise: o maşină elegantă. Toţi cei implicaţi în realizarea proiectului am luat o primă care se apropia de valoarea salariului lunar“, se mândreşte Cosmescu.

Maşina a apărut în clipul video al formaţiei 5T

Dacia Superlong n-a ajuns niciodată în coloanele oficiale. “Fostul director general a fost înlocuit cu un altul, care avea alte viziuni. Probabil că Dacia Superlong s-a născut într-un moment nepotrivit”, crede Mihai Cosmescu. „Maşina a avut parte, totuşi, de o «carieră artistică». La doi-trei ani după ce îl realizasem, am văzut automobilul într-un clip video, realizat în Bucureşti, avându-le la bord pe componentele unei formaţiei de muzică uşoară 5T“, zâmbeşte inginerul.

loading...
Loading...