Cinci obiceiuri ale omului sănătos din zilele noastre

foto_yoga.jpg

Cinci lucruri care ne pot fi mereu folositoare
Exercitiile fizice ne pot ajuta mai de fiecare dată să ieșim din amorțeala care ne domină cvasipermanent trupul
foto: Youtube

De câte ori nu stăm într-o săptămână de vorbă cu persoane care radiază de fericire?! Sau care se prezintă în fața noastră într-o formă fizică excelentă?! Sau care reușesc performanța de se regenera foarte repede după o perioadă stresantă şi consumatoare de energie?! De fiecare dată după o asemenea întâlnire ne surprindem întrebându-ne care este “marele lor secret”.

Dacă îi vom aborda direct, vom primi din partea lor un răspuns care de cele mai multe ori se rezumă la ceva de genul “nu fac nimic deosebit”, lăsându-ne impresia că în realitate îi ajută natura şi genele.

 

O explicație la toate întrebările de mai sus încearcă să ne ofere Dana Țupa, profesor internaţional de yoga. În opinia sa, persoanele întâlnite de fiecare dintre noi au repetat atât de des un set de cinci obiceiuri, care le-au oferit sănătatea fizică şi mentală, încât au devenit specifice comportamentului lor, fără a mai fi considerate în prezent  lucruri ieşite din comun. 

“Prin repetiţie, putem transforma un obicei bun în a doua noastră natură şi îl vom face fără efort dar mai ales, fără frustrare. Atunci când vorbim de sănătatea noastră fizică, deci implicit cea mentală, sunt câteva mici reguli pe care dacă le vom introduce în viaţa noastră, vor face diferenţa, iar persoanele din jur vor simţi imediat că viaţa noastră a devenit mai bună”, crede Dana Ţupa, fondatorul primei şcoli de yoga din România acreditată internaţional, Purna Yoga Academy.

În accepţiunea specialistului, cele cinci obiceiuri pe care le are orice om sănătos sunt următoarele:
 
1. Mănâncă mereu sănătos!

Chiar dacă ni se spune repetat si uneori poate într-o manieră uneori agresivă să mâncăm sănătos, un procent consistent al populației încă preferă mâncarea de tip fast-food sau supraprocesată, contraindicată de specialiștii în nutriție și de medici.

“Ca să ne menținem sănătoși trebuie pe cât posibil să mâncăm de trei ori pe zi, să nu renunțăm la cele două gustări zilnice dintre mese, însă da, să renunțăm la ronțăiala infinită, din plictiseală sau făcută în mod inconștient. Ca să eliminăm acest viciu – care a devenit între timp, prin repetiție, un obicei, putem începe prin eliminarea din sertarele biroului toți covrigeii, ciocolata etc. În locul lor, putem adăuga salate și fructe în dieta noastră zilnică. De asemenea, putem sta la masă cu persoanele pe care le admirăm, ca să observam lucid ce obișnuiesc acestia să mănânce, cât mănâncă și mai ales cum mănâncă (mai repede sau mai încet față de noi) pentru ca mai apoi să putem face o comparație. Putem să revizuim și să aplicăm tot ceea ce ne inspiră și ne motivează pentru a ne atinge obiectivele: fie să slăbim, fie să avem mai multă energie”, explică aceeași Dana Țupa.

 
2. Fă cât mai multă mișcare!

La fel ca și alimentația sănătoasă, mișcarea trebuie să devină un obicei în viața noastră. Din cauză că au experimentat un timp îndelungat sedentarismul, multe persoane care vor să înceapă un stil de viață mai activ, nu știu către ce sport sau mișcare s-ar putea îndrepta sau care li s-ar potrivi cel mai bine.

În opinia specialistului, la ora actuală, cele mai eficiente sporturi sau modalități de mișcare, care atrag din ce în ce mai mulți practicanți, sunt alergarea, fitness-ul, yoga, bodyart, pilates și aerobicul. Practicate între 60 și 90 de minute, timp de 3 ori pe săptămână, aduc multe avantaje.

“Multor oameni li se pare exagerat să facă mișcare între 60 și 90 de minute, de 3 ori pe săptămână, însă nu trebuie să uităm că mulți dintre noi petrecem la birou sau în mașină cel puțin 9-11 ore pe zi. Aceasta înseamnă aproximativ 50 - 60 de ore pe săptămână, la care se adaugă 7-8 ore de somn pe noapte, timp în care limfa stagnează, circulația sângelui către extremități este redusă, inclusiv către creier, deci oboseala corpului poate fi cauzată de sedentarism. Până la urmă, putem să ne întrebăm dacă suntem cumva obosiți din cauza sedentarismului și nu a mişcării? Răspunsul este inevitabil afirmativ, mișcarea ne revitalizează, nu ne obosește”, adaugă Dana Țupa.
 
3. Apelează la suplimentele alimentare și nu uita să bei apă!

Cel puțin pe timpul iernii, specialistul ne recomandă să luăm spirulină, chlorella, pudră de orz verde și de grâu. În cazul în care mai vrem să și slăbim, se recomandă Omega 3 și 6, deoarece sunt extrem de importante în eliminarea stocului de grăsime acidă.

“Este demonstrat că enzimele digestive ajută foarte mult, mai ales în cazul persoanelor de peste 35 de ani, dar în același timp trebuie să ne dezobișnuim de filosofia fast-food…trebuie să învățăm să mestecăm bine, să nu ne grăbim la masă și chiar să socializăm cu persoanele care ne țin companie. În același timp, să nu uităm să bem apă, care este un factor vital pentru sănătatea noastră, ce încetinește procesul de îmbătrânire, asigură funcționarea normală a organelor și chiar vindecă. Aici vorbim de apă pură, nu de sucuri, oricât de naturale ne sunt prezentate pe etichetă”, explică din nou Dana Țupa.
 
4. Planifică-ți agenda în avans!

Ne-am obișnuit să ne trăim viața mult prea spontant față decât este cazul. Facem treburi pe fugă, vorbim pe fugă, iubim pe fugă, am uitat să ne planificăm lucruri în avans. Chiar dacă nu este vorba de mâncare sau sedentarism, tot este vorba despre un obicei nociv pe care ar trebui să-l eliminăm din viața noastră dacă ne dorim sănătate fizică și mentală.

“Putem să ne alegem un timp al nostru, la început de lună sau în fiecare duminică, pentru 10-15 minute, în care să scriem pe o agendă ce vrem să rezolvăm în perioada imediat propusă, dar fără să ne impunem deadline-uri foarte restrictive în cazul în care ne propunem lucruri grele, foarte importante, iar nu uzuale. Rezultatele vor fi uluitoare, ne vom antrena mintea să planifice în avans, iar eficiența noastră va crește aproape fără să ne dăm seama. În punctul actual, majoritatea oamenilor încep mai multe lucruri concomitent, însă finalizează doar cam un sfert din ce și-au propus”, declară Dana Țupa.
 
5. Nu uita să dormi suficient!

Spre deosebire de acum câteva decenii, oamenii dorm azi mult mai puțin, iar toate lucrurile acestea afectează organismul și mai ales starea mentală.

“Știați că dacă dormim sub 7 ore, ceea ce poate duce la o creștere în greutate în următoarele 4-6 luni? De regulă, se recomandă undeva la 7-8 ore pe noapte, însă nu durata este esențială, cât mai ales calitatea somnului. Mulți ne culcăm acaparați de griji, de probleme și chiar dacă vom respecta durata de somn, ne vom trezi foarte obosiți. Este recomandat să învățăm să ne relaxăm înainte de culcare, să ne abandonăm cu totul odihnei și să ne ducem în lumea viselor fără nicio grijă. Există numeroase tehnici pentru asta, printre care amintesc Nidra Yoga, cunoscută drept yoga somnului conștient”, mai spune profesorul internaţional de yoga Dana Ţupa. 

 

Loading...