CFR nu vrea să le plătească pasagerilor despăgubiri când întârzie trenurile. Iată motivul!

tabela-trenuri-intarziate-gara-de-nord.jpg

Anul trecut, trenurile au avut întârzieri totale de 9 ani, iar pasagerii au stat să se uite lung la tabela din gări
Anul trecut, trenurile au avut întârzieri totale de 9 ani, iar pasagerii au stat să se uite lung la tabela din gări
Foto: Mediafax

CFR Călători se fofilează și de data aceasta să le plătească pasagerilor despăgubiri în caz de întârziere a trenurilor la destinație. În Romania, nu se aplică Regulamentul European 1.371 din 2007 privind drepturile și obligațiile călatorilor pe calea ferată, pentru că autoritățile au tot obținut derogari.

Abia în 2024 ar putea cei care circulă pe calea ferată să ceară despăgubiri pentru întârzierile trenurilor. Un proiect de hotărâre de Guvern stabilește ca legislaţia europeană să nu intre în vigoare la finele acestui an, aşa cum era prevăzut, ci abia peste patru ani.

CFR se plânge că infrastructura este veche

Motivul? Infrastructura feroviară nu este pregătită pentru viteze mai mari. Din cauza șinelor vechi trenurile circulă, în medie, cu 45 km/h. Cea mai mare viteză, de 160 km/h, se poate atinge doar pe liniile care leagă Capitala de Constanţa şi de Câmpina.

Spre exemplu, un studiu arată că, anul trecut, trenurile au întârziat cumulat 9 ani, dar despăgubiri au primit doar 70 de călători care au circulat pe rute internaționale.

Conform regulamentului, o țară poate cere derogare de cel mult două ori. Romania a cerut în 2009, apoi în 2014 și va mai cere una și finele lui 2019. Dar din 2024 nu va mai putea.

Dacă în țara noastră ar fi fost în vigoare documentul care protejează pasagerii, CFR Călători şi cele trei companii feroviare private ar fi trebuit să plătească pentru minutele pierdute. Un sfert din preţul biletului pentru întârzieri de până în două ore şi jumătate din costul călătoriei, în cazul în care trenul ajunge la destinaţie cu mai mult de două ore întârziere. Sau chiar restituirea integrală a banilor plus o noapte de cazare la hotel, în cazul în care călătorul pierde, din cauza întârzierii, ultimul tren de legătură din acea zi în direcţia dorită.

Care sunt drepturile călătorilor UE

Regulamentul menționat impune drepturi acordate călătorilor de către operatorii de cale ferată, de stat sau privați. Regulamentul a fost elaborat în 2007 și a intrat în vigoare la 24 de luni de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE, adică la finele lui 2009. Drepturile sunt:

  • În cazul în care întârzierea este cuprinsă între 60 și 119 minute, pasagerul are dreptul să i se returnze 25% din prețul biletului;
  • În cazul în care întârzierea depășește 120 de minute, i se poate returna 50% din valoarea biletului
  • Alte drepturi: alimente și băuturi în limite rezonabile în cazul întârzierilor, transport la destinație cu alte mijloace, dacă trenul se află blocat pe linie, și chiar cazare dacă staționarea se întinde pe durata unei nopți;
  • Returnarea contravalorii biletului dacă scopul călătoriei a fost compromis din cauza întârzierii.

 

Citește și:

https://www.click.ro/news/national/poti-verifica-online-unde-se-afla-trenul-pe-care-il-astepti-gara

https://www.click.ro/news/national/haos-pe-calea-ferata-opt-trenuri-blocate-intre-statii-mai-multi-pomi-s-au-prabusit-pe

https://www.click.ro/news/national/500-de-minute-intarziere-pentru-un-tren-cfr-ajuns-la-destinatie-24-de-ore

 

 

 

 

Loading...