Cardul de sănătate redevine obligatoriu din 1 iulie. Când trebuie să-l ai la tine

Ultima actualizare:
Cardul de sănătate ajută autoritățile să gestioneze eficient fondurile din sistem, a explicat Adela Cojan, președinte CNAS
Cardul de sănătate ajută autoritățile să gestioneze eficient fondurile din sistem, a explicat Adela Cojan, președinte CNAS

Cardul de sănătate redevine obligatoriu de la 1 iulie. Va trebui să-l ai la tine pentru toate serviciile medicale pe care le soliciți, dar și atunci când cumperi medicamente, diferite materiale sanitare și dispozitive medicale.

Cardul de sănătate, obligatoriu din 1 iulie. Pentru ce servicii medicale trebuie să-l ai la tine

Toate serviciile medicale, de îngrijiri la domiciliu, medicamentele şi materialele sanitare, precum şi dispozitivele medicale se acordă şi se validează, din 1 iulie, cu cardul de sănătate. Excepție fac doar serviciile acordate în cabinetele medicilor de familie şi în ambulatoriul clinic de specialitate. Aici te poți prezenta fără card de sănătate până în 30 septembrie, anunţă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).„Astfel, la 1 iulie va fi reluată obligativitatea utilizării cardului naţional de sănătate pentru serviciile medicale acordate în unităţile sanitare cu paturi şi de către furnizorii de investigaţii paraclinice, furnizorii de îngrijiri medicale la domiciliu / îngrijiri paliative la domiciliu, furnizorii de servicii stomatologice, furnizorii de dispozitive medicale şi furnizorii de medicamente”, conform CNAS.

Cardul de sănătate este al doilea document important pe care va trebui să-l ai la tine, după cartea de identitate, când mergi la medic
Cardul de sănătate este al doilea document important pe care va trebui să-l ai la tine, după cartea de identitate, când mergi la medic

Cardul de sănătate, obligatoriu. Alte condiții pentru asistență medicală în contextul Covid

HG 438/2020 privind completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 140/2018 (pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate) conţine o serie de alte măsuri aplicabile până la 30 septembrie, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2:

  • consultaţiile medicale acordate în asistenţa medicală primară şi ambulatoriul de specialitate clinic, inclusiv serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog şi logoped, pot fi acordate şi la distanţă, utilizând orice mijloace de comunicare. Consultaţiile medicale la distanţă se acordă cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii pe oră;
  • consultaţiile la medicul specialist din ambulatoriu se acordă fără a fi necesar biletul de trimitere;
  • în urma consultaţiilor acordate la distanţă medicul de familie / medicul specialist va emite toate documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical, inclusiv prescripţiile medicale; documentele sunt transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică;
  • medicii din spital pot elibera, dacă situaţia o impune, la externarea asiguratului, prescripţie medicală pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală în ambulatoriu pentru maximum 90 de zile;
  • pentru situaţiile care necesită prezentarea de documente casei de asigurări de sănătate de către asigurat, documentele pot fi transmise casei de asigurări de sănătate prin mijloace electronice de comunicare; mijloacele electronice de comunicare se pot folosi şi pentru transmiterea de către casele de asigurări de sănătate a documentelor eliberate, necesare asiguraţilor.

Documente cu termen de valabilitate prelungit

S-a prelungit până la 30 septembrie termenul de valabilitate pentru următoarele documente a căror valabilitate expiră până la această dată:

  • biletele de trimitere pentru specialităţi clinice, inclusiv pentru specialitatea medicină fizică şi de reabilitare;
  • biletele de trimitere pentru specialităţi paraclinice;

recomandările medicale pentru dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive - ce se depun / se transmit la casa de asigurări de sănătate;

  • deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive;
  • deciziile de aprobare emise de către comisia de specialitate de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru efectuarea investigaţiei PET-CT.

Medicii de familie pot prescrie în continuare pentru pacienţii cronici inclusiv medicamentele restricţionate din Lista de medicamente compensate şi gratuite care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, cu menţiunea că pentru medicamentele care se eliberează în baza unor protocoale terapeutice şi a unor formulare specifice ( medicamente notate cu (**)1, (**)1Ω şi (**)β în Lista de medicamente compensate şi gratuite) este necesară evaluarea periodică a medicului de specialitate pentru a confirma sau modifica schema de tratament, la termenele prevăzute în protocoalele terapeutice sau în scrisorile medicale”, mai arată CNAS.

Concedii și indemnizații pentru persoanele în carantină

Persoanele asigurate pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru care a fost instituită măsura de carantină ca urmare a unei suspiciuni de infectare cu COVID-19 beneficiază de concedii şi indemnizaţii pentru carantină, indiferent de locul în care aceasta se instituie. Certificatele de concediu medical se eliberează de către medicii de familie după ultima zi a perioadei de carantină, da nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei de carantină. Certificatele de concediu medical eliberate se pot transmite de către medicii curanţi către persoanele asigurate, respectiv de către persoana asigurată către angajatori/case de asigurări de sănătate şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.


    Cardul de sănătate ajută autoritățile să gestioneze eficient fondurile din sistem, a explicat Adela Cojan, președinte CNAS Sursa foto: DCMedical.ro
Cardul de sănătate ajută autoritățile să gestioneze eficient fondurile din sistem, a explicat Adela Cojan, președinte CNAS Sursa foto: DCMedical.ro

Adela Cojan, președinte CNAS, despre cardul național de sănătate

”Reintroducem validarea serviciilor medicale cu cardul naţional de sănătate pentru că este necesar să avem o evidenţă mai clară a serviciilor acordate, astfel încât să putem gestiona cât mai eficient fondurile din sistemul de sănătate. De asemenea, pentru că s-a dovedit că serviciile medicale la distanţă au avut un rol important în limitarea răspândirii infectărilor cu COVID-19 şi că acest tip de servicii a fost apreciat atât de medici, cât şi de pacienţi, căutăm soluţii pentru a introduce cu caracter permanent consultaţiile la distanţă în sistemul de sănătate, mai ales pentru pacienţii cu boli cronice stabilizate”, a declarat Adela Cojan, preşedintele CNAS. Cardul de sănătate redevine obligatoriu de la 1 iunie și este unul dintre cele mai importante documente pe care trebuie să-l avem la noi, pe lângă cartea de identitate, atunci când mergem la medic. 

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
asistati social romania foto arhiva adevarul jpg
image
image
image
image
image
image
Stație de metrou Tudor Arghezi. foto: Sever Gheorghe
iluzie optica jpg
Prințul William și Kate Middleton  foto   GettyImages jpg
hotel intercontinental jpg
Biserica medievală din Densus  Foto Daniel Guță (1) JPG
Palatul Parlamentului - Casa Poporului FOTO Shutterstock
aeroport cluj pixabay jpg
judecatoarea popiviciu jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net